Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Elpanna som accumulatortank

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

anders.olsen (trådstartaren)

#16 » 14:48:34, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, precis, det var egentligen frågan som jag startade tråden för :-)

Också nybörjare, enbart badtunne projektet i bagaget.

Elpannan har 2 extra anslutningar i botten för ved/oljepanna/värmepump.
Den ena ska man sätta in ett rör i så det varma vattnet hamnar överst i pannan.

Så långt är nog allt enligt någon konstruktörs avsikter men:

Om värmen överförs från radiatorvattnet till tappvarmvattnet så borde det funka tvärt om också!!
När man eldar värms allt vatten upp, när man slutar kyls allt ner när radiatorvattnet cirkulerar i golvvärme/aerotemper.
Värmen i vvb överförs till radiatorvattnet!

Skiktningen borde också bli rätt, vvb sitter överst.

Jag har i så fall tillgång till veduppvärmt varmvatten.

Om det kommer att fungera så vore det kalas :-)

M.v.h

/ao
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a



fretchi

#17 » 16:04:25, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte tänka dig att ställa in en acktank med elpatroner och inbyggd VVB istället? En på 500 l tar inte så stor golvyta och då får du ju både elvärme och större vattenvolym, samt att det blir en helt normal installation.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael Meier

#18 » 19:36:58, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders.olsen skrev: .... När man eldar värms allt vatten upp, när man slutar kyls allt ner när radiatorvattnet cirkulerar i golvvärme/aerotemper ....


eller..

1) En cirkulationsslinga/krets finns det runt värmeväxlaren i din spis och så långt du väljer.
2) den andra kretsen blir mellan vv i spis till tank när laddomaten öppnar.

Laddomaten pytsar ut precis så mye vatten som har uppnått temp, förutom fördröjningen i termostaten, den är träge, det blir inte fullt flås, det kan ta timmar om det är en liten värmekälla och mye vatten.
Vattnet som laddomaten pytsar ut går in i toppen/överdelen på elpannan och skiktningen startar omedelbums och förflytter sei nedåt i elpannan medans du eldar, när du väljer att sluta elda avstannar detta.

3) den tredje kretsen gör man till en cirkulationsslinga mellan en shunt och förbrukare (med en egen c-pump) där pytsar man in varmvatten från toppen av elpannan vilket betyder att när du eldar och producerar hetvatten så kan flödet till förbrukarkretsen gå direkt till förbrukare och/eller till elpanna

Tänk en vattenrörelse istället för ett pumpflöde (kanske lättare?) och vattenrörelsen finns enbart i den mängd som du producerar som överstiger termostatens värde.

Det är när man begränsar flödet som skiktningen uppnås.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#19 » 21:46:49, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man köper nytt Fretchi, då kan man välja och vraka - när man gör som Kajsa Varg "man tager" (det är det hon skrev) vad man haver. O trillar nått användbart över en, så försöker man finna användning för det. (så har jag förstått TS fråga - dvs pannan trillade in = "perfekt!" o hur kan man nu på bästa sätt använda den?)

Pannan går bra att använda som ack-tank. Lätt att bygga om och varmvattenberedaren kan man ju köra "bak länges" (solvärme ex,). Dock så måste pannan om-isoleras. Isolering på panna är för tunn...

Självklart kan vi råda om vad som vore bästa lösningen, om pengar inte är ett hinder och detta med "att skapa något av något" inte är av intresse. Nu tolkar jag det som att detta är ett "budget projekt" baserat på vilja göra och samtidigt ha sporten att det ska kosta så lite som möjligt "bara för att om inte för något annat".

Hur ska nu TS på bästa sätt kunna använda pannan som trillade in?
Vad kan tänkas behöva göras med den för att den skall fungera bra som ack-tank?
Hur mycket energi kommer att troligtvis behöva tillföras, och genom vilka sätt kan detta uppfyllas?

Har jag fatta dig rätt TS?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#20 » 00:51:55, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Om man köper nytt Fretchi, då kan man välja och vraka - när man gör som Kajsa Varg "man tager" (det är det hon skrev) vad man haver. O trillar nått användbart över en, så försöker man finna användning för det. (så har jag förstått TS fråga - dvs pannan trillade in = "perfekt!" o hur kan man nu på bästa sätt använda den?)

Pannan går bra att använda som ack-tank. Lätt att bygga om och varmvattenberedaren kan man ju köra "bak länges" (solvärme ex,). Dock så måste pannan om-isoleras. Isolering på panna är för tunn...

Självklart kan vi råda om vad som vore bästa lösningen, om pengar inte är ett hinder och detta med "att skapa något av något" inte är av intresse. Nu tolkar jag det som att detta är ett "budget projekt" baserat på vilja göra och samtidigt ha sporten att det ska kosta så lite som möjligt "bara för att om inte för något annat".

Hur ska nu TS på bästa sätt kunna använda pannan som trillade in?
Vad kan tänkas behöva göras med den för att den skall fungera bra som ack-tank?
Hur mycket energi kommer att troligtvis behöva tillföras, och genom vilka sätt kan detta uppfyllas?

Har jag fatta dig rätt TS?


Man kan vara dumsnål också :grin:
Jag hade gärna haft en större tank än 500 L, men då det är ont om gott om plats, så fick det bli en kompromiss.
En ny acktank får man väl för 10 000:-. Är man mer ekonomiskt lagd så säljer ju de nu bergvärmefrälsta f.d. vedeldarna ut acktankar för struntsummor. Det är dyrt att "göra rätt" men det kan bli ännu dyrare att göra om :)

:off_topic:
Kajsa warg skrev egentligen "Man tager, om man så hafva kan". Om hon så kunnat hafva en acktank hade hon nog tagit en :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

anders.olsen (trådstartaren)

#21 » 09:53:33, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en acctank (Strömsnäspannan 500l)) så visst kan jag använda den men har som skrivet ovan svårt att få plats med den och blir tvungen att byta elpatroner.
Elpannan har 2 st 4,5 KW, räknar med att kunna använda den ena utan att blåsa säkringarna då boningshusets elpanna också är igång.
Tyvärr är det bökigt att få dit någon strömvakt/belastningsvakt, inkommande el sitter i ett 3:dje hus (men det kanske slutar med att jag får sätta en där och dra signalkablar till elpannorna).

Men jag funderar fortfarande på om det verkligen behövs så stor tank, den lilla kökspannan (18KW) kommer att behöva eldas länge för att värma både betongplattan och acctanken.
Ska man ha bostadstemperatur i gäststugedelen utan att elda blir det plötsligt 500 liter som ska värmas med el, kanske bara för en helg

Betongplattan måste ju också vara ett bra värmemagasin, värmer jag upp den till 20 grader med kökspannan borde det kunna vara verkstadstemperatur (över 10 grader) länge.
Vill jag höja värmen snabbt tänder jag kökspannan och drar igång areotempern :-)

Jag ser också flera slingor men vill nog lägga bort "laddomat", det blir ingen sådan men en liknande funktion

Slinga 1
Kökspanna via aerotemper till laddkretsen i elpannan
Returen har en växelventil så elpannan kan kopplas bort helt (enbart kökspanna och aerotemper)
Shunt som hindrar att kökspannan blir för kall (eller varm)

Slinga 2
Elpanna radioatorkrets till golvvärme
Shunt så att man inte kör ut för kallt eller för varmt vatten i golvet (och reglerar med utegivare osv när det ska vara bostadstemperatur)

"slinga 3"
Tappvarmvatten

Sedan behövs en styrning på golvvärmen så man kan ha bostadsvarmt i gäststugedelen utan att värma verkstaden
Det sitter en dragregulator i kökspannan också, lär ju hindra för hård eldning.

Givetvis är detta en kompromiss, det viktigaste är att kunna få varmt snabbt i verkstaden och att kunna hålla bostadsdelen varm utan att behöva elda.
Sedan ska det ju funka på sommarhalvåret också så klart, varmvatten och myseldning


Bild

Tycker kökspannan är jättefin, rätt stort eldningsutrymme dessutom.
Aerotempen står ovanpå, tre fläkthastigheter med termostatstyrning )liten låda på väggen)

Bild

Så här kan man docka en VP/panna till elpannan enligt manualen
Bild
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

fretchi

#22 » 17:09:02, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du inte ackumuleringsfunktionen så är ju vitsen med en acktank liten. Men då du eldar får du kanske räkna med att golvvärmens energibehov understiger eldstadens uteffekt och du får strypa eldandet. Det finns väl en gräns för hur varmt vatten man får spola ner i golvvärmen. Och arrotempern vill man kanske inte köra hela tiden.

Tar verkligen elpannan så mycket mindre plats än en tank?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

anders.olsen (trådstartaren)

#23 » 18:28:39, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är ju en risk, att det inte går att elda tillräckligt lite trots dragregulatorn i pannan.

Visst vill jag accumulering så jag slipper elda hela tiden.

Aerotempern är ju för snabbuppvärming i första hand.

Acctanken är 80x80 cm plus att det sticker ut rör och elpatroner här och där.

Blir ju ändå minst 250 liter vatten (elpanna plus aerotemper plus kökspanna plus det i rör och golvvärmeslangarna) och betonggolvet som värmemagasin.

Funkar det inte får jag byta till eller komplettera med acctanken helt enkelt.
Båda kanske är allra bäst egentligen, om man kör enbart el stänger man av de extra 500 litrarna

M.v.h

AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

fretchi

#24 » 21:21:36, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart är ju 250 liter bättre än ingenting, och kan säkert räcka som buffert vid eldning. Men värmelagringförmågan är nog inget att jubla över.
När jag värmer med el har jag oftast bara den övre elpatronen på i tanken. Då värmer den bara upp överdelen av tanken. Skiktningen gör att tankbotten sällan är varmare än ca 30 grader.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

anders.olsen (trådstartaren)

#25 » 22:35:22, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du har övertygat mig nu.
Sådan här tank är det och som du påpekar sitter ju den ena elpatronen riktigt högt.
https://www.stromsnaspannan.se/broschyr ... ceef1-f9f0

Kollade på elpannan shunt och styrning går att flytta, ska mäta på elpatronen i morgon.
Kanske går att få plats med den med lite skohorn till hjälp.

Förresten behöver jag 4,5-5 meter isolerad lättviktsskorsten och en takhuv om någon har, delar till premodul-skorsten kan också varA intressant. Min 150 mm diameter.
M.v.h

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

anders.olsen (trådstartaren)

#26 » 15:57:57, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu har jag börjat omsätta teorierna i tråden till verkligheten.

Har kört med en första version hitills i vinter: enbart kökspanna och aerotemper.
I verkstadsdelen där aerotempern finns blir det varmt och gott väldigt snabbt.
Rummet där kökspannan finns blir inte alls varmt, den läcker alltså väldigt lite värme.
Har en shunt på pannan så jag kan hålla upp tempen på den ~80-90 grader men hjälper inte.
Behövs nog en fläkt som blåser innanför skalet på pannan tror jag.
Det går att köra fullt spjäll på pannan om man har aerotempern på max.

Igår kväll fixade jag ihop version två, som ovan fast med golvvärmerören inkopplade också.
Shunt som blandar/växlar mellan aerotemper och golvvärme.
Idag har jag eldat många timmar, ställt ned utgående temp på pannan så det passar golvvärmen, inget vatten till aerotempern.
Fortfarande kall retur, för mig innebär det att jag laddar plattan med massor av värme?
Den bör alltså vara ett förträffligt värmemagasin för mitt ändamål - verkstad/förråd
Har ju inga krav på att det ska vara 20 grader hela tiden.

Återkommer när jag testat lite mera men just nu ser det inte ut som jag kommer att släpa in någon accumulatortank :grin:

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se