Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Elpanna som accumulatortank

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

anders.olsen (trådstartaren)

#1 » 09:35:22, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag bygger en verkstad/hobbyrum/gäststuga på 70 m2, platta på mark med golvvärmeslangar i.
Isolering är 295 i tak, 170 i vägg, 200 under plattan.

Fick tag på en elpanna billigt, Autotherm 615, tänkte denna för 2 behov:
- Frostfritt när jag inte är i huset
- Varmt när jag använder verkstaden eller när hobbyrum/gäststugebehov uppstår.

Men att värma upp allt till behaglig temperatur med elpannan tar ju både tid och mycket el, skulle innebära att jag behöver öka från 16A till 25A huvudsäkringar dessutom (flera hus att värma)

Nu har jag köpt en vedpanna på 18KW plus en aerotemper för vatten (upp till 25KW)
Denna är av modell kökspanna som också ska kunna myseldas, glas i luckan och sommarläge och kommer att placeras i hobbyrum/gäststugedelen på huset.
Räknar med att kunna värma upp snabbt med hjälp av dessa.

Sedan hade det ju varit trevlig att kunna magasinera värme också, plus att få lite buffert så man inte råkar elda för mycket eller behöver elda precis hela tiden.
Betonggolvet är ju ett magasin, går väl att värma upp detta en del, 25 grader kanske?
Kökspannan innehåller 40 liter, elpannan 225 liter, dessa går att värma upp mera, men det kan nog bli olidligt varmt i hobbyrum/gäststugendelen om man ska upp i riktigt hög temperatur.
Ambitionerna är inte jättehöga men det skulle vara trevligt om det kunde hålla sig någorlunda varmt ett par dagar.
Har en större accumulatortank/elpanna stående också (550liter) men har inte någon vettig plats för den.

Till frågan då:
Elpannan är uppdelad, 163 av dom 225 litrarna är varmvattenberedare, resten radioatorvatten.
Det finns förberedda anslutningar för VP/vedpanna.
Hur använder jag denna bäst som accumulatortank, ska jag koppla så att radioatorvattnet cirkulerar i varmvattenberedaren också eller kan man räkna med att tappvarmvattnet i beredardelen värmer radioatorvattnet när jag slutat elda?
Det hade ju varit trevligt att ha tillgång till 163l varmvatten till högtryckstvätten :grin:
Tappvarmvatten till gäststugedelen har jag en liten elberedare till, ska ju funka på sommaren också.

Styrsystemet för elpannan har jag tänkt ersätta med något hembyggt (Arduino/ESP32), finns några trådar här om det.


M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a



anders.olsen (trådstartaren)

#2 » 08:30:01, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som provat/vet/har en åsikt?

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Michael Meier

#3 » 08:50:47, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg ditt inlägg först nu..

ja, det går bra att seriekoppla vvb och elpanna och det går bra att låte bli också :)

Skulle råda dei att få upp tempen i förbränningsutrymmet och använda betonggolvet med försiktighet, du har rörelser i materialet vid temperaturförändringar.. överlag så mår golv bättre av en jämn temp och långsam förändring.

Värmeväxlaren i kökspannan.. jag antar att den är ömtålig, den MÅSTE ha kylning (personligen har jag inte bestämt mei om den är bra) vi vet inte hur varmt den få ha det, DT 80/95 tror inte jag på, det är ingen ångpanna .
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

anders.olsen (trådstartaren)

#4 » 10:46:46, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, bra info, tack!

Kökspannan är en sådan här:
https://termomont.rs/en/products/temy-p ... my-plus-6/
Modellen är TEMY Plus 18

Installationsinstruktion:
http://www.nobell.ee/htdocs/product_ext ... US_ENG.pdf

Har ju en del finnesser:
- kallvattenslinga om man skulle råka elda på för mycket
- sommarläge, gå att elda/laga mat utan att det värmer radioatorvatten
Hoppas den funkar, den var rätt billig....

Räknar också med areotempern som "nödbroms", full rulle på fläkt och helt öppet flöde genom pannan borde kunna kyla av snabbt om men råkar elda för mycket?

Ja, hålla jämn temp i pannan modell "laddomat" hade jag planerat för bättre förbränning.

Så då provar jag:
- "laddomat" som inte skickar ut något från kökspannan förrän den nått 60-70-80 grader (får prova mig fram)
- att docka kökspannan till radioator-delen i elpannan och behåller varmvattenberedaren
- golvvärmen kopplar jag till elpannans shuntautomatik (använder inte golvet som magasin)
- Aerotempern får sitta på vägen mellan kökspannan och elpannan med en växelventil till returen
-- snabbuppvärmning retur direkt till kökspanna (all värme till aerotempern)
-- normalläge retur via elpanna (räknar med att aerotempern inte läcker så mkt värme om fläkten är avstängd)

Låter det vettigt?
(Har en kökspanna norrahammar kopplad till badtunnan (via värmeväxlare, glykol i pannkretsen) eldar denna till ca 80 grader, funkar bra)

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Michael Meier

#5 » 14:57:48, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

- "laddomat" som inte skickar ut något från kökspannan förrän den nått 60-70-80 grader


Laddomaten och värmeväxlaren i pannan behöver en cirkulationsledning med pump och gärna lite vatten också, att enbart cirkulera värmeväxlare plus någon deciliter i ledning och laddomat blir kanske för liten volym vatten, att det blir svårt att hålla en jämn temperatur i värmeväxlaren alltså, termostaten som sitter i är inte direkt snabb.

spånar lite..

En tank eller grovt vattenrör 4" som stigare blir ju redigt med vatten om du har ett par meter takhöjd,

Eller ta med aerotempern i slingan internt med laddomaten och termostat till fläkten inuti aerotempern ?
tror att värmeväxlaren i aerotempern är nog så effektiv utan fläkt också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#6 » 15:39:31, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog (troligen) slakta elpannan och flytta över detaljerna till acctanken. För om varmvatten bara är ibland får man lösa det på annan sätt.

Jag kör ju golvvärme i min hall isolerad ungefär som din men med slangarna liggandes i botten av betongkakan. Så värmeregleringsfarten är låg.

Har en gammal Norah kökspanna och man får elda 3 pannor för att fylla min acctank på 450 liter till 70 grader. Det tar 1,5 timmar att elda ut en brasa. Då värmer jag huset samtidigt men det kommer ju även du att göra.

Kökspannan står i huset. Jag kör el i verkstaden. 1 6kW patron som håller 10 grader. uppskattad förbrukning är 4 000 kW/h på 120m2
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#7 » 15:53:57, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din huvudsäkring ställer till det för dig:
16A 3-faser - inte mkt att komma med...

Det här är så din fråga låter:


115w/m2 om jag minns rätt från andra trådar.
70 x 115 = 8050W
16A = 3680W
Dvs för att lyfta upp värmen till acceptabelt måste du ha tillgång till alla 3 16A faser under uppvärmningsfasen, samtidigt som du skall driva de andra byggnaderna...

Du får nog starta om planen med:
- hur många A / W har du att tillgå till garaget?
- till -vad- räcker de?
- hur att få det att växa till sig till de 8-10kW som krävs?...

I praktiken sitter du med skägget i brevlådan...
Du behöver, solvärme/-el, jordvärme och ev., även bergvärme, samt vind-el/-värm för att få ihop ekvationen på 16A... du har nog inte mer än 10A max att "leka" med i garaget... Du behöver nog komplettera med ett el-verk för kortvariga drift behov också... å -då- tar du givetvis vara på värmen från avgaser och motor för uppvärmning av lokalen också ;-)

Du har inte ström nog för att driva två till tre värmepannor... så även om idén är toppen, och kommer att fungera bra!... så saknar du elektroner...
Lite som min avatar "moped". 20A (280W) är originalgeneratorn på (se bilden till höger). Min belysning är som du ser 300W glödljus... redan där sprack ekvationen... o det går inte att låna länge från batteriet heller... lägg sedan till el-handtag, el-muffar, el-sulor, el-underställ, e-visir, instrumentbelysning, mm - det är ju värre än Ebberöds Bank! (är som stadsfinanserna iof...) Lite så är den sits du befinner dig i.
Ditt val, och enda, är att öka från 16A till 25A - du har liksom inte något att välja på... samma blev det för min "moppe"; 20A => 55A => 70A o jag har en 90A liggandes. Får inte dit det stora Bosch huset som har 80-120A i äldre systemet och 120-200A i de moderna med intern fläkt.

Man tvingas "mätta munnen efter massäcken" - o i ditt fall blir det att du måste tänka utanför boxen, använda allt som finns runt dig som kan ge dig de där extra enerigin.
Du löser det! Krävs bra lite mer kreativitet ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

anders.olsen (trådstartaren)

#8 » 16:44:24, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lovar att fundera :-)

Några snabba kommentarer dock:

När jag kör el är det enbart för att hålla frostfritt. det är väldigt sällan det blir riktigt kallt, klimatzon 1 ute på en ö med hav runt om.
Visst är det -30 ute behövs det ju watttimmar för att komma upp till plusgrader inne men jag kan knappt komma ihåg att det varit under -10
Har aldrig frusit i badtunnan trots att det inte eldats under rätt långa perioder med minusgrader mest hela tiden.

Pannan och laddomaten
Det är 40 liter vatten i pannan så det finns att jobba med för laddomaten

Att flytta över till accumulatortanken
Har ju lite svårt att få plats med accumulatortanken, om jag cirkulerar vatten genom beredardelen i elpannan också blir den ju ändå 225 liter plus 40 i pannan?

Reservkraftverk har jag men det är inte automatiserad drift så det går ju på ett ut med att tända i kaminen
Solel finns också men enbart kopplat till elnätet och solen get inget vidare när det är vintermånader
Har ingen vindkraft men är det riktigt smällkallt blåser det sällan.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

dc_lindberg

#9 » 17:51:07, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du underskattar solens kraft ;-)
Sol el... ja ja... solfångare (luft/vatten) ger mycket mer än du tror ;-)

Jo jag såg att zonen din närmar sig "Whiskey on the rocks" - Team Orange, Henrik Karlgren är leverantören av "utriggarna på "moppen"" - o HQ var, Kalmar! Primära kunden var Polisen i Falun ;-) Dvs - jag vet det förekommer vinter även på dina breddgrader... Bott i Västervik, den där vindpinade håla i "norrland" från dig sett - kall plats på vintern!...

För grundvärme tror jag du klarar dig på kring 1kW in i vattensystemet, men när du ska ha upp värmen i lokalen till "drägligt", det är då det går på tok...
Man -kan- göra som hyresgäster i min närhet var tvungna att göra i sina lägenheter - koppla i och ur allteftersom man skulle göra något. Samtidigt... 6A, ca 1400W, ... det gick inte så bra med modern vanlig dammsugare på 2000W...

Om du tänker helt om och ser uppvärmningen i säg tre (3) olika källor. El-pannan byter du ut värmepatronen på 9kW (sitter det väl i den?) till en på säg 1000-1500W. Kopplar till solfångare (finns ruskigt bra, men då kostar de... såg på Tekniskt Magazin på SVT kring 1997 solelpaneler med "vätskeylning" och att de ökade solcellsförmågan med ca 80% genom att kyla ned dem. ("två fångare i en").
Jordvärme kan du alltid "råka" få... du kan ju inte veta vem som grävt i din trädgård - alla dessa Vildsvin som drar land och rike kring o bökar sönder gräsmattor, rabatter osv ;-)

När du ser vilka olika källor du kan dra nytta av och börjar räkna på dem så kommer du fram till "hoppsan!" med ett brett leende ;-)
Letat frenetiskt efter ett klipp från New England, tror jag det var, på Du Röret. En som testat olika batterier för lagring av el. Se'n kom han fram till att lagra elen som varmvatten för att sedan omvandla varmvatten tillbaka till el blev "gratis" i förhållande till vad batterierna kostar. Alla förståsigpåare hade ju negativa åsikter och kommentarer om de "enorma" konverteringsförlusterna...
Kan ha varit det här klippet?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#10 » 17:59:46, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina 450 liter i acctanken räcker till att hålla 20 grader i huset i 6 timmar.
Då har jag 60 grader i tanken, värmd till 75% (alltså 325 liter 60 graders vatten)

Om du har kökspanna och laddomat så laddar den acctanken.
När du sedan använder värmen så tar du den ifrån acctanken.
Alltså 4 rör till acctanken.
Så du har "endast" 225 liter varmt vatten.

Laddomaten tar in kallt vatten från acctanken för att "kyla ner" kökspannan. Om kökspannan innehåller 2 liter eller 40 bryr sig inte laddomaten om. Det måste finnas tillräckligt med vatten i acctanken som är kallare än önskad temperatur från pannan. Om inte kommer systemet att koka (tillslut).

I mitt fall så har jag 60 grader på laddomat. När acctanken är "full" med 60 grader kan inte laddomaten hålla 60 grader ut längre från pannan. Då ökar tempen på utvattnet. Så om jag har en full acctank och öser i en panna till så höjer jag acctanken från 60 grader till 70 grader.

Så utan att veta så anser jag att du inte kommer få många timmar på 225 liter.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

anders.olsen (trådstartaren)

#11 » 21:43:31, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, mycket intressant!
Huset finns längst upp på Norra Öland.

När dina 450 liter 60 gradigt vatten räcker att hålla 20 grader i 6 timmar hur kallt är det ute då?
Och hur varmt var golvet då du slutade elda, en betongplatta måste ju kunna magasinera en hel del också, naturligtvis förutsatt att man värmer (lite) extra jämfört med önskad temperatur

Vad gäller returen till laddomaten spelar det väl ingen roll hur många liter tank du hämtar från så länge flödet är tillräckligt och vattnet är kallt?

Min plan är ju att använda kylarer med fläkt, dvs aerotempern, den ska ju klara att avge 23 KW eller något med full spruta på fläkten, det är mera än vad pannan kan ge.
Detta gäller "snabbuppvärmningsläget", laddomatens uppgift här är då att se till så pannan inte kyls ned för mycket utan att man kan ha en vettig förbränningstemperatur.
Funktionen blir alltså exakt som på en bil/lastbil/... en termostat som öppnar när motorn nått arbetsstemperatur.

I "normalläget" har jag ju 225 liter kylvatten tillgängligt plus att areotempern och golvvärmen också arbetar.

Utöver det finns det extra nödsystemet med mekanisk temrmostat som öppnar en ventil och cirkulerar kranvatten in i en kylslinga i pannan.
Borde kunna undvika Fukushima-liknande tillstånd även vid strömavbrott bara kommunen klarar av att hålla någorlunda vattentryck.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

QV_

#12 » 23:38:19, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kökspannan i köket och inte i maskinhallen. Men torpet är är byggt på slutet av 1800 talet och är lite större än din hall till ytan.
Det är runt 5 grader kanske ner till 0 om det inte blåser så håller den i 6 timmar. När det är -5 så håller det några timmar mindre.

Jag matar ut 35 gradit vatten från acctanken (ungefär) har ingen reglering på shunten utan den står i ett läge.
Vilket gör att det är 20 grader i början och 35 när tanken är 60 grader. Eldar jag upp den till 70 grader kommer det 42 gradit vatten ut i slingan.

När det gäller laddomat så har du rätt. Kallt vatten ger lägre liter/min än varmt vatten. Laddomaten vill ju få rätt temp ut till tanken och det styr den med hjälp av inflödet från tanken.

När det gäller golvvärmen i hallen så har jag löst det genom att ställa termostaten till elpannan på 10 grader.
Jag värmer alltså upp vattnet som går i golvslingan till 10 grader. Detta ger efter några dagar ett golv på c:a 10 grader.
Hystersten på termostaten är typ 9-11 grader. Så den värmer upp till 11 grader och slår ifrån. Vid 9 slår den till igen.

Mina slangar ligger 20 cm ner i betongen direkt på isoleringen (200mm). 450 meter 20mm slang till 120m2
Fungerar praktiskt. Ingen kondens och vatten på golvet torkar.

Skall komplettera min laddomat med en UPS. Den får även driva cirkpumpen till radiatorvattnet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

anders.olsen (trådstartaren)

#13 » 00:46:39, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får jag en bild av hur lite 225 liter faktiskt är, tack!

Tror jag bygger med elpannan ändå men ordnar så jag kan få in accumulatortanken också.

Ska bli kul att testa detta men blir nog inte förrän till hösten, bygget är inte klart ännu.

Ska lägga upp lite bilder
M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

QV_

#14 » 12:09:35, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde ju att skriva att jag tappar 4 grader på returen från radiatorerna vid 35 grader in (retur 31 grader)
Har jag 42 grader in så tappar jag 6 grader.

Kör du i din aerotemp och den är effektivare på att utvinna värme så kanske du tappar mera och då töms tanken fortare.

Men angående volymen på acctanken så borde den vara i relation till vedpannans effekt.

Om du vill värma vatten till 80 grader och har frostskyddet inställt på 10 grader så behöver du värma upp vattnet 70 grader.
För 225 ligger skall det då gå åt 18 kWh. (80-10) * 4,2 * 225 / 3600 = 18 kWh

Så ser man till pannans storlek så har du ingen större nytta av 1m3 vatten. För pannan försöker ju öka tempen på acctanken samtidigt som den börja värma hallen.
Om du sedan har fått lokalen varm och endast värmer tanken så tar det för mig 1,5 timme att elda upp en laddning vedklabbar.
Som jag ser det så kommer du få värme när du eldar och acctanken kommer att göra värmen mera jämn. Men du skall inte förvänta dig någon större värmemängd efter att du slutat elda.
Men 1 acctank skall du ha om den sedan är på 225 eller 500 liter får du avgöra. Jag TROR att 725 liter är förmycket för den lilla pannan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#15 » 12:23:07, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju nybörjare på vedvärme men eftersom man behöver dra rören från pannan till tanken och ta värmen ifrån tanken med 2 andra rör (detta för att få rätt cirkulation) så behöver ju vattnet (värmen) ligga i topp i acctanken. Det är det som kallas skiktning. När du då använder elpannan´s 2 delar, hur blir det då med skiktningen? Får du en avgränsad nivå med varmt vatten ovan och kallt nedan? För om allt blir blandat så får du inget varmt vatten upp till aerotempen. Acctanken skall agera buffert mot pannan. Tempen ut från tanken skall du välja själv, den skall inte tanken sänka genom att blanda runt vattnet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se