Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Frekvensen på nätet nere mot rött

228 inlägg • Sida 15 av 16
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

torbjorn_forsman

#211 » 18:27:48, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det någonsin inträffat att det har varit vindstilla över hela Skandinavien samtidigt?

En annan sak som är värd att notera är, att de här effektbristsituationerna varar så korta tider åt gången, att man aldrig kan få lönsamhet i anläggningar som bara kommer till användning under just de få timmarna per år, inte ens med nuvarande låga kapitalräntor. Då är det billigare och mer effektivt för alla inblandade parter att låta marknadskrafterna styra ner toppeffekterna via elbörsen.

Visserligen finns det en känd pappersbruksdisponent som det alltid väsnas en del om vid sådana tillfällen, men man bör vara medveten om att en bakomliggande orsak till de där utbrotten är att den koncern han företräder, en gång i tiden ägde stora vattenkrafttillgångar som dock såldes av under 80- eller 90-talet. Förmodligen är det man hör egentligen mest en reaktion på grämelse över hans företrädares och tidigare bolagsstyrelses kortsiktiga affärer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



skogsgurra (trådstartaren)

#212 » 18:54:55, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sydvästlänken är (eller kanske var?) tänkt att staga upp stamnätet. Jag tror att den skulle ha varit i drift 2013.

Det är lite ironiskt att det var General Electric som tog hem den ordern. ABB/Hitachi hade nog fixat det bra mycket bättre.

Den är ännu inte i drift. Men snart så... GE:s VD lovade, som många gånger förr, att den är i drift före hösten 2021.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Joe

#213 » 18:57:15, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har det någonsin inträffat att det har varit vindstilla över hela Skandinavien samtidigt?

Tex. 17 sep 2020 Februari 2021
Inte helt vindstilla, men tillräckligt för att efterfrågan överstiger tillgång..
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

marve

#214 » 02:06:51, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har det någonsin inträffat att det har varit vindstilla över hela Skandinavien samtidigt?

En annan sak som är värd att notera är, att de här effektbristsituationerna varar så korta tider åt gången, att man aldrig kan få lönsamhet i anläggningar som bara kommer till användning under just de få timmarna per år, inte ens med nuvarande låga kapitalräntor. Då är det billigare och mer effektivt för alla inblandade parter att låta marknadskrafterna styra ner toppeffekterna via elbörsen.

Visserligen finns det en känd pappersbruksdisponent som det alltid väsnas en del om vid sådana tillfällen, men man bör vara medveten om att en bakomliggande orsak till de där utbrotten är att den koncern han företräder, en gång i tiden ägde stora vattenkrafttillgångar som dock såldes av under 80- eller 90-talet. Förmodligen är det man hör egentligen mest en reaktion på grämelse över hans företrädares och tidigare bolagsstyrelses kortsiktiga affärer.


BÅKAB ?
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Ivar Risslén

#215 » 02:14:15, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan så har han köpt sågverk och lite skog för en miljard för inte så länge sedan.
Jag tror att jag tänkte på en annan patron för ett skogsbolag. Han var på tv och beklagade sig för de höga elpriserna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

uppland2

#216 » 08:13:50, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:BÅKAB ?


Mina tankar gick till Holmen, men det kanske var fel?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#217 » 08:51:44, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var Holmen jag tänkte på.
SCA har nog också ångrat att de sålde BÅKAB, men de har löst sina problem på annat sätt. Östrandsfabriken levererar ju numera mer elenergi till nätet än den förbrukar, och Ortvikens elslukande CTMP-process har de lagt ned pga sjunkande efterfrågan på den sortens papper.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexn72

#218 » 09:21:58, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:
torbjorn_forsman skrev:Har det någonsin inträffat att det har varit vindstilla över hela Skandinavien samtidigt?

Tex. 17 sep 2020 Februari 2021
Inte helt vindstilla, men tillräckligt för att efterfrågan överstiger tillgång..

Fast de scenariot är lite snevridit. Det finns idag inga batteri i Sverige att tala om. Och de finns ingen direkt smarthet i systemet heller.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Bacon

#219 » 10:25:47, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det tillräckligt många vindkraftverk på tillräckligt många ställen blir väll tillslut odsen för att det är vindstilla överallt lägre än att någon glömmer en dammsugare inne i en reaktor.
Eftersom effekten av ett vindkraftverk är ganska linjär mot den svepta arean av rotorn medans kostnaden för att bygga verket är ganska linjär mot diametern på rotorn så ökar lönsamheten kvadratiskt när de blir större. A=Pi x R^2. Vindkraften kommer dominera helt i framtiden och elen kommer bli billig, det går liksom inte att stå emot.
Bör det inte byggas ny spetslast att ersätta de uråldrig verken i Stenungsund och Karlshamn? Moderna olja/gas kombikraftverk bör förbruka hälften av bränslet. De bör ju även anslutas till fjärrvärmenäten i de stora städerna.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Joe

#220 » 16:29:56, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänkte du nu? De bygger inte vindkraftverk för att det är kul, utan för att tjäna pengar.
Sjunker elpriset under en viss gräns blir det inga nya vindkraftverk.

Jag är mycket tveksam till att det kommer att bli lägre elpriser i framtiden såvida man inte producerar elen själv för eget bruk.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Bacon

#221 » 18:06:48, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, turbinerna blir större hela tiden. Gamla mindre verk konkurreras ut av nya större. Vestas kommer med ett 15 MW verk nu om 10 år har de kanske ett 30 MW. 30 MW turbinerna är lönsamma vid ett lägre elpris än 15 MWarna. Någon slags gräns finns väll för hur stora de blir men det kan lika gärna vara 30 eller 60 MW som 15.
Den andra faktorn som spelar in är att bränslet är gratis och går inte att spara, är spottpriset över 0 så producerar de fullt. Eldar man med kol eller uran i en ångpanna så lastar man ner om elpriset går under bränslepriset. Vattenkraften sparar sitt vatten och väntar på bättre tider.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

skogsgurra (trådstartaren)

#222 » 18:40:34, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ympade du faktiskt ett litet nytt skott på mitt tanketräd. Om du fattar hur jag menar.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Bacon

#223 » 20:48:58, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även en blind höna kan så ett frö.

Hur finansieras spetslasten? Någon som vet?
Jag jobbar på ett kraftvärmeverk och härom året var jag med på en sittning med våra elmäklare. Regleringen av Sveriges elnät är indelad i 4 steg. Jag kanske minns någon detalj fel men ungefär såhär:
-Spotmarknad.
Konsumenter och producenter anmäler på morgonen hur mycket de ska produsera/konsumera timme för timme nästa dygn. Det finns en prognos för nästa dygn som historisk har stämt mycket bra men som stämmer sämre och sämre. Jag har för mig att vårat skall vara inne kl 0930.
-Blockbud
Man kan utöver det lägga blockbud på effekt om spotpriset över/understiger angivet pris. Tex om priset i snitt hamnar över 600 kr/MWh mellan kl 16 och kl 20 producerar vi 10 MW extra. Blocken är indelade i 4h block. Man får reda på om blockbuden har gått igenom på eftermiddagen då spothandlen är färdig.
-Sälja tillgänglig effekt
Kör man inte fullt kan man sälja den effekten. Svenska kraftnät kan då ringa när som helst och meddela att man ska leverera den effekten och man har 10 minuter på sig. Minst 10 MW.
-Frekvensreglering
Svenska kraftnät installerar frekensmätning som styr trottlen på turbinen. Man kan sälja hela eller en del av effekten. Frekvensregleringen handlas på en egen börs och det kan ibland vara mycket bra priser. Man får också spotpriset på den levererade effekten.

Men hur spetslasten finansieras vet jag inte. De måste få pengar via nätavgiften för att stå strand by?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Joe

#224 » 20:56:21, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Den andra faktorn som spelar in är att bränslet är gratis och går inte att spara, är spottpriset över 0 så producerar de fullt.

Skulle jag äga ett vindkraftverk så skulle inte jag producera bara för att det blåser, man måste ta hänsyn till det mekaniska slitaget och underhållskostnaderna.
Överstiger inte intäkterna utgifterna så finns det ingen anledning att den ska snurra.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Bacon

#225 » 21:20:05, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:
Bacon skrev:Den andra faktorn som spelar in är att bränslet är gratis och går inte att spara, är spottpriset över 0 så producerar de fullt.

Skulle jag äga ett vindkraftverk så skulle inte jag producera bara för att det blåser, man måste ta hänsyn till det mekaniska slitaget och underhållskostnaderna.
Överstiger inte intäkterna utgifterna så finns det ingen anledning att den ska snurra.
Du har rätt, lite smörjfett går det alltid åt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se