Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Val av värmepump

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 21:24:32, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Går i valet och kvalet att byta uppvärmning på gården. Värmer idag två hus på totalt ca 320kvm med kulvert mellan med fliseldning. Bara det ena huset är permanent bebott men räknar ändå med att det ska gå att hålla uppvärmt till boendestandard i kalkylen. Inte de mest välisolerade husen, ursprungliga delar är från början på 1900-talet. Bor i Dalarna så att det blir ner mot 20-25 minus är ju inte helt ovanligt.

Klurar på bergvärme men de offerter jag fått kommer fram till att vi då behöver två borrhål och då bär det iväg. Speciellt med tanke på att grannar fått borra ca 24m innan de nått berg. Sen är det en väldans massa risk och osäkerhet i borrning tycker jag. Kan man minska denna risk på nåt sätt? Installatören friskriver ju sig från all risk som borrning innebär.

Funderar på om ett alternativ vore bergvärme till boningshuset men luft-vatten till gårdshuset. Hur effektiva är dessa idag? Klarar de ner till -20 utan att frysa ihop totalt?

Kostnadsmässigt är det nog svårt att få ihop kalkylen jämfört med flis även om jag hittills köpt både ved och flisning. Men jag värdesätter min tid oxå. Det är en hel del jobb med fliseldningen speciellt på vintern när det är som bökigast att hålla på och man heller inte har maskiner för hanteringen.

Så, vad har ni för råd i frågan?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



JD400 (trådstartaren)

#2 » 21:29:46, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, fick en uppgift om att man ska ha 45m mellan borrhål men jag kan bara hitta att det ska vara minst 20m. Nån som vet hur det ligger till?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

roddjer

#3 » 21:46:26, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Står "Traktorgrävare" i profilen till höger. Finns det inte utrymme hemikring att gräva ner slang för jordvärme? ' :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

JD400 (trådstartaren)

#4 » 22:06:09, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kan också vara ett alternativ men det är väl inte överdrivet mycket utrymme faktiskt. Marken är besudlad med massa rör å ledningar. :grin:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

roddjer

#5 » 22:37:12, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev: ... Marken är besudlad med massa rör å ledningar. :grin:

... å rabatter, äppelträd, hallonsbuskage, växthus, tält till gräsklipparen, en damm (nyligen) och ... ja, med mera. ' :svettas:

På våran tomt i alla fall. Sen har ju vi nackdelen av att all form av dokumentation om var eventuella rör och ledningar går har utgått. Endast vaga uppgifter från föregående ägare där de var ute och viftade med armarna på ett par ställen när jag började fråga om fiber och avlopp. ' :snow:

Har haft en besläktad frågeställning här; Tankar om uppvärmning av 200+ kvm villa, fjärrvärme, värmepump eller..., För våran del, sambon och mig, oss slutar det nog med fjärrvärme i alla fall fast det svider lite. En värmepumpsanläggning hade varit önskvärd. Haft det förut och varit mycket nöjd.

Ingen aning om vad det kostar och leja en som gräver ett dike åt en, hur djupt man måste ned samt hur långt det blir med dina förutsättningar och dimensionering men inbillar mig att man borde kunna spara en rejäl klutt med slanta'n om man kan göra det själv. Om sen berg kan bli ett problem vid borrning så är det väl verkligen något att överväga. Fast, det är klart, det kanske är lättare att borra genom berget än att förhandla med "HSB" (om nu nån sån finns i bilden) om vilka rabatter som måste offras. ' :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Iznogoud

#6 » 22:46:53, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Förresten, fick en uppgift om att man ska ha 45m mellan borrhål men jag kan bara hitta att det ska vara minst 20m. Nån som vet hur det ligger till?

Förr sades det enligt hörsägen t.o.m att det skulle vara lika långt till nästa hål som djupt borrat, men vid egen installation 2018 sades det vid direkt fråga till installatören att det idag räcker med runt 20M

Det är ungefär vad jag har mellan mitt och grannens hål och vad andra grannar i närheten har, så det borde väl ha märkts om det om det vore fel i.o.m att många av bergvärmehålen är gamla.

Grannen hade ca, 10M längre till berg än jag, trots att terrängen antyder det omvända. Så vad grannarna har för djup ger egentligen bara en uppskattning innan borrning.

Har inte ångrat installationen en sekund, dyrt javisst. Men ack så bekvämt.
Och inte har det påverkat elförbrukningen nämnvärt heller.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

björken

#7 » 23:02:01, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hyrde in plöjning av jordvärmeslang, trots att vi har grävare, det gick på en dag att plöja ner 500m slang, kostade runt 20k inkl slang för 10 år sedan. Är nöjd hittills, har inte haft ett enda problem eller larm på pumpen på 10 år, det är en Nibe1245.
Har du radiatorer eller golvvärme som räcker till med den lägre framledningstemperaturen från en värmepump?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Wizzman

#8 » 23:09:36, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osäkerheten med borrning är väl framförallt djup till berg som du säger, risken att inte få vatten så värmen leds till kollektorn måste vara mycket liten i ett sånt djupt hål.

Hur djupa hål rekommenderade de och vilken effekt på värmepump?

Vi har en 3-12kw med ett 200m hål och här haft ca 130kvm uppvärmt, nästa vinter ytterligare 44kvm och huset ligger i Småland. yttertempen måste ner på nollan innan pumpen går konstant dvs minst ca 3kw så vår anläggning är lite överdimensionerad.

Luft/vatten funkar bra häromkring, men effekten sjunker när den behövs som mest - de kallaste dagarna. Trots det så är det nog oftast bättre rent ekonomiskt åtminstone här i Småland. De extra 50k det kostar med bergvärme tar lång tid att spara in. I vårt fall ville vi gärna slippa en stor utedel på vårt relativt lilla hus, samt ljudet så det bidrog också till att det blev bergvärme
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

magloman

#9 » 08:19:25, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skulle det kosta att rationalisera fliseldningen då?
Behöver du en hjullastare eller bättre förråd?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#10 » 08:50:24, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har dina installatörer räknat med för effektförbrukning på pumparna?
Vad för typ av värmebärare och rörsystem har du? Golvvärme, enklare element eller effektivare (REX-modell eller med värmespridningsplåtar), enrörs eller tvårörs system?

Hur stor yta, och vilka markförhållanden, har du för att kunna gräva?

Några tankar jag fick spontant var att det finns möjlighet att kombinera grävning och borra. Sätta två pumpar, ett i varje hus? Då slipper du förluster i kulvert.

När jag borrade vid förra huset fanns det inom ett mindre område (mindre än en km) borrhål där man hittat berg mellan 7 och 77 meter. I det senare fallet hade man fått avbryta eftersom man inte orkade trycka röret längre. :uupps:
Själv fick jag ner på ca 50 meter, men med facit i hand så betalade det sig ganska fort. Dagen efter att vi börjat borra kom information från energisparmyndigheten. Om deras siffror hade stämt hade min anläggning betalt sig jämfört med fjärrvärme (som vi hade i gatan utanför) på fyra år.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JD400 (trådstartaren)

#11 » 12:12:42, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Vi hyrde in plöjning av jordvärmeslang, trots att vi har grävare, det gick på en dag att plöja ner 500m slang, kostade runt 20k inkl slang för 10 år sedan. Är nöjd hittills, har inte haft ett enda problem eller larm på pumpen på 10 år, det är en Nibe1245.
Har du radiatorer eller golvvärme som räcker till med den lägre framledningstemperaturen från en värmepump?


Gamla flänsradiatorer och golvvärme i vissa delar så det ska nog inte vara nåt problem.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#12 » 12:14:14, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Osäkerheten med borrning är väl framförallt djup till berg som du säger, risken att inte få vatten så värmen leds till kollektorn måste vara mycket liten i ett sånt djupt hål.

Hur djupa hål rekommenderade de och vilken effekt på värmepump?

Vi har en 3-12kw med ett 200m hål och här haft ca 130kvm uppvärmt, nästa vinter ytterligare 44kvm och huset ligger i Småland. yttertempen måste ner på nollan innan pumpen går konstant dvs minst ca 3kw så vår anläggning är lite överdimensionerad.

Luft/vatten funkar bra häromkring, men effekten sjunker när den behövs som mest - de kallaste dagarna. Trots det så är det nog oftast bättre rent ekonomiskt åtminstone här i Småland. De extra 50k det kostar med bergvärme tar lång tid att spara in. I vårt fall ville vi gärna slippa en stor utedel på vårt relativt lilla hus, samt ljudet så det bidrog också till att det blev bergvärme


Hittills alltifrån 1x230 m till 2x150m djup. Pumpar från 12 - 18 kw så spannet är rätt stort!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#13 » 12:19:47, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad skulle det kosta att rationalisera fliseldningen då?
Behöver du en hjullastare eller bättre förråd?


Det är hyfsat rationellt redan vad gäller förråd och flisficka dockat till pannrum. Det man skulle investera i om man skulle ha kvar eldningen vore en nyare traktor/hjullastare och en skogsvagn, eventuellt en flishugg. Lastar idag med grävaren och det funkar ju men den är gammal och en vacker dag vill den inte vara med när det är -20. Sen är anläggningen i sig inte ny heller. Tyvärr har jag inte egen skog på nära håll heller, så det är flera faktorer.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#14 » 12:27:38, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Vad har dina installatörer räknat med för effektförbrukning på pumparna?
Vad för typ av värmebärare och rörsystem har du? Golvvärme, enklare element eller effektivare (REX-modell eller med värmespridningsplåtar), enrörs eller tvårörs system?

Hur stor yta, och vilka markförhållanden, har du för att kunna gräva?

Några tankar jag fick spontant var att det finns möjlighet att kombinera grävning och borra. Sätta två pumpar, ett i varje hus? Då slipper du förluster i kulvert.

När jag borrade vid förra huset fanns det inom ett mindre område (mindre än en km) borrhål där man hittat berg mellan 7 och 77 meter. I det senare fallet hade man fått avbryta eftersom man inte orkade trycka röret längre. :uupps:
Själv fick jag ner på ca 50 meter, men med facit i hand så betalade det sig ganska fort. Dagen efter att vi börjat borra kom information från energisparmyndigheten. Om deras siffror hade stämt hade min anläggning betalt sig jämfört med fjärrvärme (som vi hade i gatan utanför) på fyra år.


Värmebärare är vatten. Glykolfyllt i vissa delar, t.ex. i gårdshuset. I boningshuset äldre enrörssystem med grova rör. I gårdshuset mycket nyare med tvårör (gissar lite här, har inte benkoll). Vissa rum har golvvärme.

Markförhållandena är goda sett till grävning. Inte en sten så långt ögat når när jag grävt. Tror jordarten är silt. Ligger ganska nära en älv. Yta, tja... måste kolla upp det närmare men kanske 60 x 50 m nånting som skulle kunna funka för grävning.

Det som krånglar till det lite är som någon tidigare beskrev det, en massa ledningar som ritats ner ytterst hjälpligt utifrån hörsägen från föregående ägare. Och ett enskilt avlopp som man tydligen måste hålla sig 30 m ifrån vid borrning.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Wizzman

#15 » 12:56:12, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:
Stridis2 skrev:Vad har dina installatörer räknat med för effektförbrukning på pumparna?
Vad för typ av värmebärare och rörsystem har du? Golvvärme, enklare element eller effektivare (REX-modell eller med värmespridningsplåtar), enrörs eller tvårörs system?

Hur stor yta, och vilka markförhållanden, har du för att kunna gräva?

Några tankar jag fick spontant var att det finns möjlighet att kombinera grävning och borra. Sätta två pumpar, ett i varje hus? Då slipper du förluster i kulvert.

När jag borrade vid förra huset fanns det inom ett mindre område (mindre än en km) borrhål där man hittat berg mellan 7 och 77 meter. I det senare fallet hade man fått avbryta eftersom man inte orkade trycka röret längre. :uupps:
Själv fick jag ner på ca 50 meter, men med facit i hand så betalade det sig ganska fort. Dagen efter att vi börjat borra kom information från energisparmyndigheten. Om deras siffror hade stämt hade min anläggning betalt sig jämfört med fjärrvärme (som vi hade i gatan utanför) på fyra år.


Värmebärare är vatten. Glykolfyllt i vissa delar, t.ex. i gårdshuset. I boningshuset äldre enrörssystem med grova rör. I gårdshuset mycket nyare med tvårör (gissar lite här, har inte benkoll). Vissa rum har golvvärme.

Markförhållandena är goda sett till grävning. Inte en sten så långt ögat når när jag grävt. Tror jordarten är silt. Ligger ganska nära en älv. Yta, tja... måste kolla upp det närmare men kanske 60 x 50 m nånting som skulle kunna funka för grävning.

Det som krånglar till det lite är som någon tidigare beskrev det, en massa ledningar som ritats ner ytterst hjälpligt utifrån hörsägen från föregående ägare. Och ett enskilt avlopp som man tydligen måste hålla sig 30 m ifrån vid borrning.


Är det infiltrationen som måste ligga 30m från energibrunnen?
MItt borrhål ligger nämligen 2-3 meter från trekammarbrunnen och det var ingen som sa något om det.

Ang längd på borrhål, många värmepumpar klarar max 200m borrhål, så kolla det noga om du väljer den som föreslog 1x230m.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se