Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

"Skaffa Voltbox nu"

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

tronde

#16 » 17:14:57, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Selv om det kan se ut som om jeg har alt for mye reaktiv effekt, sier tallene noe annet når mar regner litt.

Det er noen ukjente her, for jeg vet ikke hvordan den reaktive effekten fordeler seg over tre faser. Det jeg vet, er at min reaktive last er nokså konstant over hele året, og at den er nesten bare induktiv. Det betyr at den er prosentvis minst når forbruket er størst (vinter). Nettselskapet dimensjonerer sitt anlegg etter maks last.

Hvis vi for enkelhets skyld sier at alt sammen er en-fase, vil vi få en tilsynelatende effekt (S) på 91252,1 kVAh. Dette gir en cos(fi) på 90590,1 / 91252,1 = 0,993.

Dette er en gjennomsnitsverdi som vil være både større og mindre, men den vil alltid bli større (altså bedre) ved høy last som er da nettselskapet har størst nytte av høy cos(fi).

Det er heller ikke noe spesielt i mitt hus som skiller seg fra dem rundt meg, så totalverdien sett fra nettselskapets side bør være nokså likt, og helt uten problemer for dem. Alle er koplet på samme trefase trafo, så fordelt på 50...60 hus blir det jevnt uansett.

Derfor koster ikke reaktiv effekt noe for en vanlig bruker. Det helt minimale problemet den gir, er regnet inn i de faste kostnadene man betaler for å få strøm inn til huset.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



QV_

#17 » 22:05:42, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev: Det helt minimale problemet den gir, er regnet inn i de faste kostnadene man betaler for å få strøm inn til huset.


När nu mätarna inte registerar reaktiv effekt, så är det troligen som det skrivs här ovan att det är inräknat i priset på den aktiva effekten.

Reaktiv effekt och övertonsgenerering är ju ett problem för kraftbolagen, och någon skall ju betala för det.

Effekttaxa är ju "på väg ner" från industrin till konsumenter. Framtiden får väl utvisa om det gäller övertoner och reaktiv last också. Blir vinsten för låg på elen så skall nya avgifter hittas på...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#18 » 02:25:41, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
tronde skrev: Det helt minimale problemet den gir, er regnet inn i de faste kostnadene man betaler for å få strøm inn til huset.


När nu mätarna inte registerar reaktiv effekt, så är det troligen som det skrivs här ovan att det är inräknat i priset på den aktiva effekten.

Reaktiv effekt och övertonsgenerering är ju ett problem för kraftbolagen, och någon skall ju betala för det.

Effekttaxa är ju "på väg ner" från industrin till konsumenter. Framtiden får väl utvisa om det gäller övertoner och reaktiv last också. Blir vinsten för låg på elen så skall nya avgifter hittas på...


Du betaler for problemene med reaktiv effekt og overtoner når du kjøper et nytt produkt, for de produktene har krav på seg for senke overtoner og reaktiv effekt ned til et nivå som ikke gir problemer i nettet. Hvis du ser på de tallene jeg viste, ser du at selv nokså høy reaktiv last i en bolig gir en gjennomsnittlig verdi på cos(fi) som er helt uten problemer i nettet. Industri har helt andre tall, og der er også strømmene så store at det får reelle konsekvenser. Private kommer aldri dit. Når gamle produkter skrotes, erstattes de også av noe som er mye bedre.

Harmoniske er et mye større problen for netteier enn reaktiv last hos private. Hittil har lyskilder med lav effekt vært fritatt for de fleste krav til kvaliteten på strømtrekket fordi man vurderte gevinsten med å skrote glødelamper som mye større enn de problemene som elektroniske lyskilder gir i nettet. Nå har teknologien modnet, og man kan vente flere krav på lav-effekt lyskilder uten at prisen går til himmels.

Det er ikke helt sant at det ikke finnes målere som leser reaktiv effekt. Min smartmåler fra Aidon gir meg reaktiv effekt ut / inn med 1VA oppløsning hvert 10. sekund, og den kan også netteier lese hvis de vil. Alle norske boliger har fått smartmålere, og alle gir ut verdi for reaktiv effekt. De fleste hvert 10. sekund.

Jeg vet ikke hva dere har, eller kommer til å få, i Sverige, men teknisk sett er ikke det å lese reaktiv effekt noe problem i dag.

Effekttariff kommer helt sikkert hos dere også. Vi får nå, men her hvor jeg bor vil den først slå inn med mer enn 10 kWh gjennomsnitt (målt over en time). Det er ganske mye i en bolig, og de aller fleste vil klare å begrense seg hvis de vil. Det tilsvarer tross alt 240 kWh over ett døgn.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#19 » 08:37:41, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag visade instrument för att registrera övertoner på nätet så var en blinkande (trasig) lågenergilampa en favorit.
Men så höll jag på med detta i det föra årtusendet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Holger

#20 » 08:57:03, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd! :buga:

Men apparaterna i första inlägget anser jag vara bluff. Lika som magnetspolarna man sätter runt bensin-/dieselledningar på bilen för att sänka förbrukningen med 101%!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bonnen513

#21 » 13:08:38, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock är det i Amerika möjligt att sänka förbrukningen med 101%

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

tronde

#22 » 17:50:27, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:När jag visade instrument för att registrera övertoner på nätet så var en blinkande (trasig) lågenergilampa en favorit.
Men så höll jag på med detta i det föra årtusendet.

Det var ikke så mange krav før 2000. Det er mange måter å få undermåls produkter gjennom en test. En klassiker er variabel switchefrekvens som aldri er fast så lenge at måleutstyret får registrert noe. Produktet støyer som fanden, men siden det ikke blir registrert etter standard målinger, blir det godkjent.

Her er en standard for harmonisk strømtrekk fra 2014. Det har kommet nyere utgave, men denne står fortsatt som "gyldig". Det ser ut som om 75W og 25W er magiske grenser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#23 » 07:59:48, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar vidare på det här med "voltbox" och dess olika avarter. Folk som köpt dom rekommenderar dom till alla i princip innan dom hunnit testa dom själva. Att det inte sparar nån el är nog ganska självklart men dom här som köpt redan, dom kanske aldrig skulle kunna med att erkänna att dom blivit lurade eller så förstår dom inte bättre? Hur som helst är det fascinerande... En kvinna köpte t.o.m. 4 st per rum, hon kan fortfarande inte förstå vilket bra erbjudande hon fick... Det skulle vara roligt att få kontakt med dom här om nåt år eller så.
Själv så tror jag: Det finns en blindpropp som man sätter i ett vägguttag för att små barn inte skall kunna peta i nåt och få en stöt, den blindproppen sparar mest el överhuvuduttaget!

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Holger

#24 » 08:38:57, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1, jag tror inte att det är äkta köpare, det är lurendrejeri, köpta (ofta automatiskt översatta) recensioner, köpta betyg osv.
Men så fungerar många branscher idag, t.ex. hotell- och rese-branschen.
Läser aldrig dessa texter.
Sedan har man ofta snöbollssystem och affiliate-länkar. De som rekommenderar vidare får en viss procentsats av nästa osv.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tronde

#25 » 16:17:08, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Les den norske artikkelen jeg linket til tidligere.

https://www.tu.no/artikler/nei-du-far-i ... akt/511517

"Selgerne av Voltbox hevder sågar at teknologien deres er inspirert av selveste Nikola Tesla. Derfor kan de nå få has på de hele 27,6 milliarder kroner vi stakkars nordmenn lar oss flå for mye for strømmen hvert år, hevder de.

Det er selvfølgelig strømselskapene som er skurken her, påstår «ridderne» fra Voltbox når de rir inn i markedet med boksen som skal redde oss fra grådligheten.
Gründere: De tre gründerne av VoltBox har pussig nok ikke noe navn. Spørsmålet er hva de har gründet. En teknologi, eller en rip-off?


De påstår at «Lovgiverne nekter å legge frem en lovforslag om strøm, som er laget for å stoppe den villedende markedsføringen som strømselskapene bruker til å høste voldsom profitt hvert år.» At et lovforslag er intetkjønn, bekymrer ikke oppfinnerne. Ei heller at svindelen er nøyaktig like stor i dollar som i kroner, om vi skifter språk i artikkelen fra norsk til engelsk."



"Nettsiden deres er full av godord fra fornøyde nordmenn som går god for virkningen. Pussig nok har alle ganske generiske navn som Kari Hagen, Jørgen Berg, Håkon Karlsen etc. Det eneste unntaket er Jomar Gabrielsen i Svelvik. Men vi fant ingen Jomar der, nei.

Artikkelen på nettsiden er ifølge den norske versjonen skrevet av Øystein Mæland. Slår du over til den engelske versjonen på samme domene er bildet av forfatteren akkurat det samme, men nå heter skribenten Dave Freeman. På fransk: Pascal Labossière, og på spansk Carlos Perdomo. Kjært barn har mange navn."
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#26 » 16:19:56, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shonkys våtservett måste ju ändå vara smidigare. :klia:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

tronde

#27 » 16:41:00, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

For mange år siden drev jeg med TV-service. Inn døren kom en mann med en liten svart boks.

"Jeg tror ikke noe på dette, men kona sier at det fungerer, og at noe er ødelagt i boksen."


Det var noe som skulle skremme bort katter, og det var koplet en lang tynn ledning til denne boksen som skulle dekke området som skulle være fritt for katter. Akkurat slik man nå legger ut en guide for robotklippere. Det var ikke noe annet synlig på boksen enn en liten bryter, en gul lysdiode og klemmer for ledningen. Nå hadde lysdioden slukket, og kattene kommet tilbake.

Vi åpnet boksen, og fant ett 9V batteri som var OK, og en 470 ohm motstand i serie med den ene klemmen og lysdioden. Motstanden hadde løsnet, så det var ikke noe merkelig at lysdioden var mørk. Vi fikset dette, og mannen dro hjem til kona. Noen dager senere kom han med en kassettspiller som skulle renses, og han fortalte at kona var fornøyd.

Jeg tviler på at mindre enn 15 mA likestrøm er nok til å skremme bort noe som helst, men alt er mulig for dem som tror nok. :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#28 » 21:54:41, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den dyker upp som google-annons här på Maskinisten nu på min dator
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#29 » 09:45:48, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg det också..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#30 » 09:53:20, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda gång som annonser dyker upp (om vi bortser från dom till höger) är vid nedladdning vid download. Nu är jag inte där så ofta men jag minns att det finns där.
Normalt så ser jag inga annonser, så jag har inte sett den.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se