Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Jag borde nog göra något åt vår elförbrukning 2.0!

176 inlägg • Sida 2 av 12
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

magloman

#16 » 15:25:30, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd, jo det där är jag med på.

Det jag undrar är ju elen idag, jag har all el privat just nu, men ska jag köpa solpaneler kommer dom bli på företaget. Så undrar om inte det enklaste är att ta all el köp/sälj på företaget sen på nåt vis skatta för det man använder privat. Har läst på skv hemsida men inte helt lätt att tyda alla skrifter.

Har ringt massa säljare till mig och för några veckor sen prata jag med en. Det verkar vara rätt att investera i sådant om man har ett lämpligt tak i rätt väderstreck.
Men dom kunde inte mycket om det skattetekniska.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Bacon

#17 » 16:06:33, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:
magloman skrev:Vet du hur det blir skattemässigt om man köper solceller på lantbruket?
Måste man liksom flytta all el till företagsdelen då sen på nåt vis skatta för den delen man förbrukar privat?


Detta är ett j*vla bök.

Beroende på var på fastigheten (typ av byggnad, mark etc) de placeras räknas det antingen som rörelse eller privat

Privat: blir det som för en villägare, inget större krångel. Räknas in bland skattefria intäkter så som uthyrning mm. Ingen moms mm

Rörelsen: Momsredovisning. Bokföring av 24 räkningar (el, nät * 12) Avskrivning. Inga bidrag. Använder du elen privat? Redovisning av eget uttag. Behöver inte vara ekonomiskt sämre - men försvarlig mängd administration.

Så den som bor på lantbruksfastighet - se upp när du installerar solceller så det blir som du vill ha det.
j*vla bök vet jag inte. Jag är inte helt säker på hur jag gör, verkar lite oklart men vad jag har hört är det ingen som tar upp momsen. Betalar du moms och energiskatt på veden du tar ut skogen? Det verkar vara lite samma sak med elen som går åt i hushållet.
Det är möjligt att räkningarna ska in i pärmen, det är väll inte så besvärligt?

Det är vilda västern med installatörerna, det är nog en guldrush nu i den branschen. Jag valde svea solar genom Ikea. De har installerat paneler på alla varuhusen. Att vara underleverantör till Ikea är asjobbigt, de har hysteriska kvalitetskrav så det är nog det stabilaste valet. Men det kan nog finnas lite pengar att spara kanske, speciellt om det är en större anläggning.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#18 » 16:54:04, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen köpte av IKEA , till saken hör att han är linjearbetare på ett större elbolag, är väldigt noggrann hur jobb utförs, han var väldigt nöjd med utförandet.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#19 » 22:00:50, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solceller är i många fall bondfångeri. Jag har räknat rätt noga några gånger och få ungefär samma resultat. Mindre än 10 tusen kwh om året- glöm det! 10-15 tusen kwh om året- räkna noga och se till att man inte dribblar bort sig på några fasta kostnader som man ändå inte kommer att spara in. Mer än 15 tusen kwh, troligen lönsamt för de allra flesta. Ovanstående gäller när förbrukningen är privat, köper man ström till en verksamhet som har avdragsrätt för både moms och energiskatt så krävs betydligt större anläggningar innan de går att räkna hem.

När det gäller förbrukningssidan så finns det massor att spara och i många fall än investeringskostnaden för det i jämförelse obefintlig.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bacon

#20 » 00:31:03, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Solceller är i många fall bondfångeri. Jag har räknat rätt noga några gånger och få ungefär samma resultat. Mindre än 10 tusen kwh om året- glöm det! 10-15 tusen kwh om året- räkna noga och se till att man inte dribblar bort sig på några fasta kostnader som man ändå inte kommer att spara in. Mer än 15 tusen kwh, troligen lönsamt för de allra flesta. Ovanstående gäller när förbrukningen är privat, köper man ström till en verksamhet som har avdragsrätt för både moms och energiskatt så krävs betydligt större anläggningar innan de går att räkna hem.

När det gäller förbrukningssidan så finns det massor att spara och i många fall än investeringskostnaden för det i jämförelse obefintlig.
Det beror väll på vad du räknar med för ränta på investeringen? Det finns personer som kan få in investeringen i ett bottenlån på en villa till 1%. Jag har ett skogskonto som löper ut i år, visst jag är väldigt sugen på en runtomsvängande grävmaskin men vad avkastar den som hobbymaskin? Alternativt skatta ut det men då går hälften bort. (Kanske kan klara mig med räntefördelning denna gången men den tar slut någon gång).
Det är absolut en chansning, man ska inte satsa sina sista slantar på dethär. Vem vet vad det blir för elpriser i framtiden eller politiken kanske ändras. Men vilken investering är inte beroende av framtida priser och politik?
Det är ju kul med solpaneler. Det finns ju så många som stör sig på olika typer av elproduktion men mitt ladugårdstak är inte ivägen för någon.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Alexn72

#21 » 09:21:23, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Solceller är i många fall bondfångeri. Jag har räknat rätt noga några gånger och få ungefär samma resultat. Mindre än 10 tusen kwh om året- glöm det! 10-15 tusen kwh om året- räkna noga och se till att man inte dribblar bort sig på några fasta kostnader som man ändå inte kommer att spara in. Mer än 15 tusen kwh, troligen lönsamt för de allra flesta. Ovanstående gäller när förbrukningen är privat, köper man ström till en verksamhet som har avdragsrätt för både moms och energiskatt så krävs betydligt större anläggningar innan de går att räkna hem.

När det gäller förbrukningssidan så finns det massor att spara och i många fall än investeringskostnaden för det i jämförelse obefintlig.


Bondfångeri?
Möjligen av säljarna men tekniken som sådan och elen det producerar är där inget bodfångeri i.

Din uträkning stämmer inte för mig heller.
Jag har 6kw anläggning och ca 6000kwh per år producerat.
Satte upp anläggningen själv och den följer linjen mot sin avbetalning.
O andra sidan har jag kört elbil i snart 15 år så jag är kanske inte så pålitlig :lmao:
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

QV_

#22 » 09:39:44, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och räknade på mitt elpris

el 48,8 öre
Årsavgift för avtal 2,7 öre (denna månad)
moms på detta 12,9 öre
energiskatt 35,6 öre
elöverföring 19,8 öre
16A abonnemang 26,4 öre (denna månad)
moms 20 öre

totalt 1,67 kr / kWh
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#23 » 09:56:02, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bondfångeri eller inte.

Ett problem som finns är politiker, dom är ju inblandade med en subventionering så man "slipper" nätavgifter (om jag läst på rätt). Något med 60 öre

Problem nummer 2 är avgiften för elproduktion. Den är på 1500 kr (minnesbild) och faller ut till betalning när man sålt den fösta kWh. Så säljer man inte tillräckligt är det en förlust att sälj el.

Sen kan man ju minska kostnaderna vid installation genom att göra jobbet själv.
Problemet med det är att inte ens alla elektriker får göra installationen. Det är helt andra krav på elinstallationer som producerar el jämfört med anläggningar som förbrukar el.
Desutom så är det anläggningsägaren som är ansvarig för händelser/kostnader om den elproducerande anläggning ger fel.

Min tilltänkta anläggning är på 13,5 kW förövrigt
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alexn72

#24 » 10:26:21, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Bondfångeri eller inte.

Ett problem som finns är politiker, dom är ju inblandade med en subventionering så man "slipper" nätavgifter (om jag läst på rätt). Något med 60 öre

Problem nummer 2 är avgiften för elproduktion. Den är på 1500 kr (minnesbild) och faller ut till betalning när man sålt den fösta kWh. Så säljer man inte tillräckligt är det en förlust att sälj el.

Sen kan man ju minska kostnaderna vid installation genom att göra jobbet själv.
Problemet med det är att inte ens alla elektriker får göra installationen. Det är helt andra krav på elinstallationer som producerar el jämfört med anläggningar som förbrukar el.
Desutom så är det anläggningsägaren som är ansvarig för händelser/kostnader om den elproducerande anläggning ger fel.

Min tilltänkta anläggning är på 13,5 kW förövrigt


Nr 1. 60 öre per såld kwh stämmer

Nr 2 microproducent kostar inget alls

Nr3 vilken elektriker som helst med behörighet får vad jag vet skriva på papperna om att en anläggning är installerad.
Mina 2 har inte haft nån speciell behörighet.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Bacon

#25 » 11:01:30, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De 60 öre ska väll motsvara skatt och moms. Jo som sagt det hänger mycket på politikerna men det gör det ju med vilken verksamhet som helst. Regler, skatter och bidrag kan ändras för precis alla projekt man kan tänka sig.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

busholle

#26 » 08:26:02, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att jag var otydlig på en punkt, de uppräknade förbrukningssiffrorna avser total mängd förbrukad ström.
I mitt fall som förbrukar runt 5500kwh är en vettig anläggning 3-4 kw som ersätter 3000-4000kwh inköpt ström.
Kostnaden per producerad kWh på en sådan anläggning får jag varje gång jag räknar till mer än jag betalar för köpt el.
Min elräkning består till största delen av fasta avgifter och de är lika stora även om förbrukningen halveras.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

krokodilen (trådstartaren)

#27 » 14:57:22, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant är att en villa-solcellsanläggning lätt blåser en 16amp bottensäkring. :uupps:

Har fått pris nu och det ligger på mellan 170-205 000:- efter ROT. Solkraft återkommer på imorgon då de vill göra min kåk till referensobjekt. Grannen som jag delar gräsmatta med ska även ingå i detta.

Ska se om ja kan pressa ner ytterligare 10-15 000:- 47 paneler i 2 olika väderstreck och12-12 500 kW/h beräknas de ge årligen.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#28 » 22:12:37, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krokodilen: Nu kanske du inte har något val men rakt söderläge är att föredra, man tappar ganska mycket bara 20 grader fel... Investeringen är i ditt fall ganska stor i förhållande till anläggningens storlek. Jag gjorde min 2017 (ca 70000 kr med alla avdrag, bidrag mm) med 10 Kw inverter och 12,5 Kw paneler, den ger årligen ca 11000 Kwh. Min anläggning ligger 10 grader fel mot söder och då förlorar man ca 3%, vid 20 grader fel uppåt 10% förlust. Så räkna på det noga! Själv räknar jag med att min anläggning går +- noll sjunde året, får se om det stämmer... Jag får ca 1 öre mindre per såld kilowatt mot köpt kilowatt. Jag får ett extra 60 öres bidrag dessutom per såld Kw av staten, så länge det varar! Då jag har företag så får jag göra en schablonmässig inkomstökning med 6000 kr/år (om jag minns rätt?) Jag försöker använda min egentillverkade el i första hand så jag har gjort en någorlunda "smart" styrning till min uppvärmning som i första hand värmer husets elementsystem när solen skiner. Sen tvättar, torktumlar och diskar jag i görligaste mån dagtid, allt för att använda min egen el. Det råder delade meningar om detta är värt eller ej men jag har bestämt mig för att fortsätta så tills vidare...
Har du chans/möjlighet att göra nåt jobb själv? (Där är nog mycket att tjäna)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Alexn72

#29 » 12:16:14, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Intressant är att en villa-solcellsanläggning lätt blåser en 16amp bottensäkring. :uupps:

Vet inte hur det skulle gå till att solcellsanläggningen skulle blåsa huvudsäkringen.
Säga att du köper en anläggning som kan ge 16a och du har 1a egenförbrukning. Då belastar man bara huvudsäkringen med 15a.
Dessutom ligger anläggningen inte och matar på sitt max hela tiden. Så vidare inte det är perfekt förutsättningar.

Dessutom kan man ställa de flesta att max producera x a
Eller att starta tex en vvb om den går upp över en viss effekt.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

QV_

#30 » 13:20:28, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tilltänkta anläggning är på 13,5 KW

Det blir knappt 20A

Är jag då bortrest ett par soliga dagar så matar den ut mer eller mindre 20A genom mina 16A säkringar.

16A = 11 KW
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se