Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Massa frågor om mitt värmesystem (tappar tryck m.m)

200 inlägg • Sida 12 av 14
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#166 » 07:47:18, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:För mei vart det inte solklart, saknas flödesriktning hos pumparna, du har skrivit tillopp och retur istället, skippa dessa ord eftersom "tillopp/retur" ändras med syfte, använd pumphusets utformning som flödesriktning enbart.


Ja lite otydligt kanske. Jag har ritat rotationspilar på "pumparna" så som dom är monterade. Dom sitter monterade "upp o ner" i systemet
Varmt vatten tas från toppen av slavtanken..

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



Michael Meier

#167 » 13:16:39, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen har du inga vettiga ventiler på tankens övre sida som går att använda till ombyggnaden, så det blir väl att sänka nivån i tanken innan ombyggnad, nedre delen på tanken kan du använda den nedre pumpkopplingens ventil för att stänga.

Vilken shuntmodell, har du hittat något?
och ett T-rör på nedre tankanslutningen, : ) vilket betyder du får tömma systemet helt iallafall.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael.Andersson (trådstartaren)

#168 » 21:53:48, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Antagligen har du inga vettiga ventiler på tankens övre sida som går att använda till ombyggnaden, så det blir väl att sänka nivån i tanken innan ombyggnad, nedre delen på tanken kan du använda den nedre pumpkopplingens ventil för att stänga.

Vilken shuntmodell, har du hittat något?
och ett T-rör på nedre tankanslutningen, : ) vilket betyder du får tömma systemet helt iallafall.


Efter sju svåra år har rörmokaren lovat att komma i slutet av veckan och ordna en shuntventil. Har väntat över en månad nu.. men är ju så när man ska ha hjälp av folk.
Så då borde detta lösa sig...
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#169 » 22:12:00, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vanlig ordning ska det strula när det blir kallt.
Nu när elpriserna börjar dra iväg igen tänkte vi stänga av luftvärmepumparna och gå över till att elda pellets.. Även fast pelletsen oxå skenat i pris :skratta3: Inge roligt att beställa hem 3t bulk men måste ju kunna värma upp huset om det blir svinkallt.

Dock fick jag aldrig igång pannan. Motorn som driver brännaren via kedjedrift stod bara och brummade. Den gick dock bra att köra om jag kopplade på 230V direkt. Felet låg alltså i pannans styrkort :idee3:

Bild

Efter lite efterforskning på nätet framkom att två kondensatorer kunde torka ihop och ge liknande symptom. Även några TRIACs som styr motorerna.

Så beställde komponenterna från ELFA.. tog även en motorkondensator ifall det skulle vara den. Kallare väder var på g så lika bra att helgardera sig.

Idag kom paketet så ut i pannrummet och bytte ut kondingarna först. Och sedan startade drivmotorn så fint så :hurra:
Även motorn som matar från förrådet gick fint. Den brummade nämligen i några sekunder vid varje start i våras.


Bild

Det är dom två elektrolyt kondensatorna ni ser på bilden. En på 100 uF och en på 470uF. Ifall nån råkar ut för samma problem

3 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#170 » 22:13:55, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Murre o2

#171 » 23:09:34, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina med pellets eldning som jag ser det är att man kan reparera felen själv. Hit tills på 15 år har jag bytt några kullager till fläkten och en värme spiral.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael.Andersson (trådstartaren)

#172 » 20:24:47, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Fina med pellets eldning som jag ser det är att man kan reparera felen själv. Hit tills på 15 år har jag bytt några kullager till fläkten och en värme spiral.


Ja denna brännare är ju relativt simpel. Lite glidlager och slussvingar har jag bytt sen vi flyttade hit 2013. Bytte även hela fläkten då jag var för lat att byta lager i den.
Värre dock att sätta sig in i alla inställningar. Tog några år innan jag kom på varför den kunde stanna helt slumpmässigt (oftast när det blåste). Det var något med glödhållningen av själva bädden om jag minns rätt.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#173 » 20:30:36, 09-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag hade visst rörfirman varit här och installerat shuntventilen på värmen ut till gäststugan som vi hyr ut. Dom har visst dragit nått plaströr för de va så trångt o j*vligt.
Nu ska jag bara hitta nån lagom framledningstemp att ställa den på. Man vill ju inte skämma bort hyresgästen :lmao:




Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#174 » 21:31:27, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag hämtade in ved ikväll såg jag en liten spånhög under pelletsskruven från förrådet.
Visade sig att plaströret börjat spricka mitt på böjen :snow:

Fick bli en liten paniklösning med några slangklämmor som håller ihop röret. Såklart är ju förrådet fyllt med 2.7t pellets.
Så hoppas att skiten håller ihop till det minskat med pellets.

Nån som vet hur man löser detta bäst. Går det att köpa lösa böjda plaströr..?
Bör man även byta hela skruven när man ändå river isär allt..?


Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael Meier

#175 » 23:51:49, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utvändig storlek?
Någon gissning på godstjocklek eller invändig diameter?

Åtminstonde byta röret vid tillfälle..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael.Andersson (trådstartaren)

#176 » 06:26:09, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Utvändig storlek?
Någon gissning på godstjocklek eller invändig diameter?

Åtminstonde byta röret vid tillfälle..


75mm utvändigt

Har inte kollat nån märkning på systemet men Mafa ska tydligen vara en vanlig leverantör.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#177 » 22:39:50, 20-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsatt forska lite om detta. Även fast det är omöjligt att göra något med pellets i både förråd och matningsrör. Men är ju bra att vara någlunda insatt.

Det sitter en spiral i röret som tydligen kan sträckas ut och få olika stigning. Den har ju transporterat några ton pellets genom åren.
Inte heller helt optimalt att ha en böj på röret för då ändras stigningen på spiralen där. Vilket kan leda till att pelletsen mals sönder och trycker på röret.
Så är väl detta som hänt efter alla år. Nu går ju inte rördragning att göra på så många andra sätt dock.

Byter jag rörböjen tänker jag kolla upp hur mycket en ny spiralskruv kostar.. säljs på löpmeter.

Den nya skruven ska enligt obekräftade uppgifter kortas av 1cm per meter rör. Då kommer den ha utrymme att sträckas lagom när den börjar skruva fram pellets.

Vet inte hur spiralen är fäst i matningens växellåda. Så det får väl bli en överraskning.


Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#178 » 20:13:47, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentid i varma pannrummet ikväll. Tog tag i de gamla blandarventilerna i solvärme slingan på tanksidan.
Den övre hade ju ventilkäglan kärvat fast och deformerats. Det krångla ju i våras då system stod och kokade.
Eftersom ventilkäglan var i plast så mådde den inte så bra.

Nu lyckades jag hitta liknande Esbe ventiler på tradera.
Så nu kunde jag flytta över lite delar från dessa.
Tyvärr inte samma termostatventiler men ventilkäglorna var samma. Finns en himla massa olika termostater.

Jag motionerade själva termostaterna med lite smörjspray och varmluftspistol och de trycker ut stiftet. Så de verkar ju fungera iaf.

Skönt att ha ordning på detta till våren :grin:

Säkerhetsventilen fick ny lintätning för har visst inte hållit helt tätt som ni ser :???:


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#179 » 21:52:40, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klurar även lite på tilluftsintag till pannrummet.
Idag läget suger pannan luft från garageporten via ett litet urtag på massonitdörren mellan garaget o pannrummet.
Visst.. pannrummet är väl inte 100% tätt så lär ju komma in luft i diverse springor.

Tydligen ska tilluften ha samma area som skorsten för att bästa förbränning ska uppnås :laes_detta:

Dock känns det inge vidare med ett stort ventilation hål när det är 20 grader kallt ute. Lär ju kyla ner pannrummet skapligt.

Klurar på om man kan ha nån styrd ventilations öppning som stänger när pannan inte går :klia:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael Meier

#180 » 22:02:20, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev: .... Tydligen ska tilluften ha samma area som skorsten för att bästa förbränning ska uppnås ....


Det är väldigt generaliserande att tänka sådär, det beror mer på det verkliga under/övertrycket, vilken typ av förbränning och hur skorsten fungerar, vissa behöver dragbegränsare.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se