Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Massa frågor om mitt värmesystem (tappar tryck m.m)

200 inlägg • Sida 1 av 14
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 18:17:29, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solvärmare 25m2
Agitera pelletspanna 20kw
1800l ack.tank i pannrum/garaget
Kulvert in till slavtank i huset (ca 200m2)


Har hela sommaren haft strul med att mitt värmesystem tappar tryck. Fått fylla på systemet då inte laddpumpen fyller på slavtanken inne. Den står bara och maler som den inte får tag i något vatten. Vet inte om det är massa luft I systemet eller om det läcker ut nånstans.

Har iaf hittat en automatisk avluftare högst upp på slavtanken inne som droppade. Stängde locket på den så den står på att bytautlistan.

Trodde även att ett av expansionskärlen läckte då det kom lite vatten när jag tryckte in luftnippel. Har nu kopplat loss båda kärlen och fyllt till 0.5bar och får då inget vatten när jag tycker på nippeln. Men kanske ska byta ut det lilla kärlet iaf..?

Undrar även hur den lilla luftnippelen på bilden ska funka. Den kändes helt igenkläggad. Ska den vara åtdragen i normala fall..?
Den sitter vid övertrycksventilen ute i pannrummet.

Tänker iaf byta ut manometer då den inte går ner på noll hel.. luftnippelen samt även avluftaren inne i huset.

Mycket frågor och det kommer säkert fler :grin:



Bild
Bild
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



BM425

#2 » 18:29:53, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ditt expansionskärl finns en gummiblåsa som ska vara förladdad med luft. Brukar stå på kärlet vilka tryck som gäller.
Finns en luftnippel där att kolla det trycket när vattensidans tryck visar noll.

Går den blåsan sönder så funkar det inte.

Hur sitter cirkulationspumpen?
Högt upp eller på ett ställe där det kan bli en luftficka?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

QV_

#3 » 19:39:35, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga nummer 1

Har du fyllt upp systemet nyligen?
Iså fall är det inget konstigt med luft.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 19:45:06, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Fråga nummer 1

Har du fyllt upp systemet nyligen?
Iså fall är det inget konstigt med luft.


Ja.. jag har fyllt till och från hela sommaren. Men frågan är varför jag har fått fylla på..?
Vi har bott här sen 2013 och detta fenomen har jag väl haft nån gång då och då de sista åren. Nu i sommar har det dock blivit mycket värre.

Kan systemet suga I sig luft..?
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

QV_

#5 » 19:48:19, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du varje år får fylla på systemet (som då är ett slutet system eftersom du har expansionskärl med gummiblåsa) så har du en läcka någonstans.
Du får leta.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael.Andersson (trådstartaren)

#6 » 19:48:54, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försökt läsa på det här med förtryck i expansionskärl men blir inte riktigt klok.

Har ett på 50l där det står förtryck 0.5bar på typskylten.
Och ett på 150l och på det står det hela 1.5bar.. men det tyckte jag lät mycket så jag pumpade i 0.8bar.

Jag kopplade ifrån dessa kärl när jag kollade förtrycket för det har jag läst att man ska göra.
Det lilla var som sagt helt tomt på luft så lutar väl åt att jag byter ut det för att få bort en ev. Felkällor.

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

QV_

#7 » 19:56:38, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom dära kärlen är till för att ta hand om den expanderande volymen som vattnet får när man värmer det.

Så din volym på kärlen skall vara i ett förhållande till den totala vattenmängden i systemet.
Du får räkna på det.

Jag har ved så jag har ett öppet kärl på taket där det kan rinna ut.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael.Andersson (trådstartaren)

#8 » 19:57:38, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Hur sitter cirkulationspumpen?
Högt upp eller på ett ställe där det kan bli en luftficka?


Kan ta en bild så ni får se

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael Meier

#9 » 20:08:50, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vi vet ju inte vad vi letar efter så bilder blir nödvändigt.

har du någon ide om vad du har fyllt på för mängder ? gummiblåsans volym lär du ha tryckt ut när du pumpar femtiolitersbehållaren med 0,5 bar
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael.Andersson (trådstartaren)

#10 » 20:17:23, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ja, vi vet ju inte vad vi letar efter så bilder blir nödvändigt.

har du någon ide om vad du har fyllt på för mängder ? gummiblåsans volym lär du ha tryckt ut när du pumpar femtiolitersbehållaren med 0,5 bar


Nja.. har inga begrepp om det :screwy: Jag öppnar ju bara en kran som är ansluten till systemet.
Ibland har det dock hjälp att öppna övertrycksventilen manuellt och då har det pyst ut en hel del luft.

Men jag får väl återkomma när jag bytt exp.kärl och avluftningsventilen. Sen lär jag väl lufta samtliga element på övervåningen så det inte står massa luft överallt.

Funkar inte det så är det väl läckage man får leta efter. :myzsko:
Händer det att kopparrörskulvertar börjar läcka..?
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

BM425

#11 » 20:21:42, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Kan systemet suga I sig luft..?


Ja delvis så, ett felaktigt system kan skapa luft i systemet eller göra det väldigt svårt att lufta riktigt.
Om cirkulationspumpen skapar kavation i vattnet kan det bli luftblåsor i vattnet som fastnar i krökar/höglägen på rör o slangar.

När jag skulle bygga mitt vedpanna system blev jag av en rörfirma rådd att använda "Termovar" laddsystem istället för "Laddomat". De menade att "Laddomat" skapade luftbubblor i systemet, deras egen erfarenhet.

För lågt systemtryck och strypningar före cirkulationspumpen kan göra att den skapar kavation. Finns tabeller på hur högt systemtrycket ska vara för en cirkulationspump där man även tar hänsyn till vatten temperaturen.

Jag har en 200 l expansionstank o den ska ha ett systemtryck som är 0,5 bar över det förtryckta.
Ex. systemtryck 1,5 bar ska ha ett förtryck på 1,0 bar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Michael.Andersson (trådstartaren)

#12 » 20:41:20, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp.. är Laddomat i mitt system.
Det jag har kunnat läsa mig till ang. förtryck I kärlen är att man ska ha 0.1bar för varje meter vattenpelare som finns i hela systemet. Man ska alltså mäta hur högt upp det högsta elementet sitter i huset. Sedan lägga på 0.1 bar på det :huh:
Får ta fram måttbandet..

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

QV_

#13 » 23:31:10, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt denna så är det höjden över tryckkärlet + 0,2 bar
https://somathermvvs.se/expansionskarl-tappar-tryck/

Man mäter trycket vid kallt vatten i systemet.
+ 0,2 bar är för att säkerställa att expansionskärlet är tomt på vatten så att vattnet kan expandera in i kärlet när systemet blir varmt.

Storleken på kärlet är 5% av systemets volym
https://sv.wikipedia.org/wiki/Expansionsk%C3%A4rl

1800 Liters tank genererar då 90 liters expansionskärl.

En 150 liters kärl är då OK för 3000 liter vattenvolym. (gäller inte vedeldning)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jpd

#14 » 01:33:31, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Undrar även hur den lilla luftnippelen på bilden ska funka. Den kändes helt igenkläggad. Ska den vara åtdragen i normala fall..?


Den är väl bara en "dum" luftningsventil. Åtdragen i vanliga fall - öppen så pyser luft/vatten ut.

Hur många separata vattenvolymer har du? Är det samma vatten i radiatorsystemet som i pannan - eller finns det värmeväxlare vid kulvert / slavtank (eventuellt inuti i slavtanken)?
Sitter solfångaren på garaget eller huset?

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Michael.Andersson (trådstartaren)

#15 » 20:58:07, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:
Michael.Andersson skrev:Undrar även hur den lilla luftnippelen på bilden ska funka. Den kändes helt igenkläggad. Ska den vara åtdragen i normala fall..?


Den är väl bara en "dum" luftningsventil. Åtdragen i vanliga fall - öppen så pyser luft/vatten ut.

Hur många separata vattenvolymer har du? Är det samma vatten i radiatorsystemet som i pannan - eller finns det värmeväxlare vid kulvert / slavtank (eventuellt inuti i slavtanken)?
Sitter solfångaren på garaget eller huset?


Har massa grejer liggandes på posten. Avluftningsventilen droppar rejält efter att jag försökte göra rent den. Så nu är systemet helt trycklöst.
Hittade även en strypventil i laddslingan vid värmeväxlaren som droppar. Denna bytte vi för typ fem år sedan så verkar vara dags igen.

Bild
Det är samma vatten I hela systemet förutom i solvärmaren. Den har en egen krets med glykol i. Sitter en värmeväxlare som laddar ackumulatortanken i pannrummet i tre nivåer.

Inne i huset sitter det en slinga i slavtanken. Genom den slingan passerar vatten och värms upp innan varmvattenberedaren.


Bild
Bild
Bild

Mycket skit I pannrummet men knäppte lite bilder.
Inne i huset sitter slavtanken idiotiskt till. Inbyggd i ett litet utrymme tillsammans med elcentralen :huh:
Trångt och jävligt och man undrar ju lite hur förra ägaren tänkte när dom byggde in allt där. Jag måste nästan riva lite av utrymmet om jag ska komma åt att byta auto. Avluftaren där inne

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: meken49, Tryggve och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se