Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kraftpaket, sommarstuga med 24v batteridrift

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 15:50:32, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett sommarhus vilket saknar el. Tänkte skaffa ett kraftpaket med solceller och batteri. Kollat lite olika storlekar. Så min undran är hur man räknar ut hur länge man kan ha en förbrukare på, om man har tex. en batteribank på 700 Ah 24 volt. Jag vill såklart omvandla denna spänning till 230 volt. Utan att någon laddning tillförs. Lek med tanken att en dammsugare tar 500W tex. Vidare krävs det kanske att man laddar upp batterierna med ett elverk om det ej finns något solsken. Kanske finns någon formel eller omvandlingstabell??
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



magloman

#2 » 16:14:48, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

700 Ah betyder just hur länge det håller. Är det blysyra kan man gissningsvis ta ur ström ner tills det är 30% kvar kanske, beroende på vad du har mer för prylar osv.

Lek med tanken det går att ta ur 500Ah så är det som det låter. 50A i 10h eller 25A i 20h. Såna inverters som gör om till 230v är ganska effektiva idag. Kanske inte många procent som går förlorat. Så säg 500W på 24V, blir ju då 500/24= ca 20A och har du då 500AH så skulle det bli 500/20= 25h tills det inte går o köra längre. Nu är det mer komplicerat än så här och det kommer säkert bättre svar snart, men jag gissar du kan köra runt 25h med uttaget 500w.

/TILLÄGG: Dagens solpaneler ger ju ström även om det är molnigt, så komplettera med solpaneler så bör de kunna ladda upp det på dagen, så det håller under natten. Man kan ju säkert ha nån övervakning på det med så om det närmar sig kritiskt nivå på natten får du gå upp o starta ett elverk tex.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#3 » 18:05:41, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solpanel och vindsnurra så får du laddning dygnet runt nästan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Henrik_N

#4 » 19:50:30, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Solpanel och vindsnurra så får du laddning dygnet runt nästan.


Ofta lugnar det ut när solen går ner...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

G-son

#5 » 21:15:53, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

700Ah * 24V = 16800Wh, eller 16,8kWh totalt. Utan att räkna med förluster i omvandlaren eller att man vill vara snäll mot vissa batterityper och inte tömma dom helt kan en dammsugare som drar 500W = 0,5kW vara igång 16,8/0,5= 33,6h. Mer realistiskt med förluster och att man undviker att ladda ur batteribanken totalt är kanske hälften av det lämpligt. Samtidigt kommer det ju krävas MYCKET solpaneler till laddningen, eller mycket lång tid för att ladda det också. Alternativt elverk, om det är ett alternativ - vintertid kan det vara det enda alternativet, solpaneler ger inte mycket ett par månader när det är mörkast.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

nimrod_pro

#6 » 22:47:26, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett 12 voltssystem i sommarbostaden som är ett antal år gammalt. 2x70Ah batteribank med 160w paneleffekt på taket. Innan vi fick el ut på ön så körde vi all belysning, tv och även vattenpumpar (dunkvatten) på detta med gott resultat över sommarmånaderna, detta utan att omvandla till 220. Tidig vår och sen höst när solen inte ger lika mycket ladd så slog lågspänningsskyddet på ett par gånger när man förbrukat mer än vad som har laddats, grävde ner mig ganska djupt i ämnet när vi köpte stugan. Dammsugare körde vi på ett mindre elverk.

För att ladda upp 700ah så krävs det rejält med effekt från panelerna om du ska plocka ut effekt under flera dagar i sträck, mao fylla på i samma takt som du plockar ut. Om du är bra där på helger så att systemet kan ladda i veckorna så kan man ju klara sig med mindre osv. Beroende på budget så skulle jag nog sett till att köra de stora förbrukarna på elverk när man väl behöver dem. tex. en normalstor dammsugare drar ju typ 1600W.
Om man vill hänga upp vanliga taklampor osv. så finns det idag bra alternativ med ledlampor med normalsockel fast för lågspänning. Jag har även i skåpet ett antal hederliga filamentlampor med e27 sockel fast för 12v. Genom att köra alla enklare förbrukare direkt på din batteribank så kan du minska den ganska rejält och spara många tusenlappar på batterier och paneler.
För matlagning har vi gasol och nu även el-häll när vi fick 220.

Har du några mer storförbrukare än dammsugare, hydroforpump etc?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Jonte 53 (trådstartaren)

#7 » 09:32:30, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Endast enklare hydropress ingen hydrofor. Däremot en liten "snickarbod" där jag har kap/girsåg bordssåg.
Som jag idag kör med elverk. Så jag kan självklart stödladda batterierna om så skall behövas. Dock måste jag själv då gå ut i uthuset och manuellt starta detta. Främsta orsaken är att jag vill ha enklare belysning i huset utan att elverket måste stå och gå. Så jag kan ladda mobiler och laptop. Alltså 220 volt.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

G-son

#8 » 11:28:00, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belysning, datorladdare och mobilladdare finns som går direkt på 12V. Sannolikt bättre verkningsgrad än att ha en stor 230V omvandlare igång för att driva småsaker, omvandlaren har ju en viss tomgångsförbrukning oavsett om något drar ström eller inte. Att först omvandla till 230V och sedan till 5V och 19V (beroende på vad mobil och laptop nu vill ha) är en onödig omväg med onödiga förluster, särskilt onödigt stora om 230-omvandlaren är mycket större än de grejerna kräver. Mycket vettigare att köra det som går direkt från 12V, och sedan dra igång 230-omvandlaren när man ska använda något som faktiskt kräver det.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

wol

#9 » 23:57:56, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger samma sak som G-son kör så mycket som möjligt direkt på 12v och koppla bara på invertern till 230v till det som inte går att lösa med 12v.
Jag tror att det är mera praktiskt att bygga ett 12v system då utbudet på 12v prylar är lite större än det som finns till 24v men det finns ju andra fördelar med 24v.

Jag och min bror håller på att bygga en liten stuga som kommer att sakna både el vatten så det blir att ta med en dunk när vi åker dit och värmen kommer att bli en gasolkamin och ett gasolkök. Planen är att montera en solpanel och ett batteri för att få lite belysning och några uttag på 12v. Det blir bara en solpanel på 100w och en regulator ett batteri och till att börja med.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se