Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Solpaneler

582 inlägg • Sida 6 av 39
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

bonde456

#76 » 10:51:26, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det kan vara tokigt att satsa allt på en modell av panel, kan vara bättre ekonomi att dela upp på flera olika, kanske med tidsspann emellan,
Utveckling av nya paneler fortgår hela tiden / konstruktionsändring på grund av något, osv.. typ sprida riskerna

Intjäning av anläggningen börjar inte förrän investeringen är gjord så det är lika bra att dra dit det man vill ha på en gång.
aldrig hört någon som ångrat en för stor anläggning men massor som med facit i hand borde tagit i lite till.

Nickebonne skrev:En neddragning på anläggningen om 10-20% är alltså rimlig om man råkar stänga släcka o resa bort på sommarsemester.

Du kan ju välja i appen hur mycket du vill skicka ut om det är så att du vill strypa, dimensionera inte anläggningen efter din eventuella stängning för det är inte säkert det är bra väder för solceller under perioden och så kan regler komma att ändras så att du mycket väl kan skicka ut allt du producerar....Det är ju elbrist så reglerna måste ju anpassas för att få tillgång till den el som produceras.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850



Nickebonne

#77 » 15:53:04, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kollat på batterilösningar till större anläggningar?
Enligt en säljare jag pratat med kan man finansiera batteriet genom att hyra ut det till kraftnätet.
Lät lite skumt men han skulle återkomma med fakta.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

jpd

#78 » 16:03:16, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne: Efter att ha räknat på flera anläggningar har jag ett råd att komma med.
Håll isär frågorna kalkylmässigt!

1) Solceller - det är en ekonomisk kalkyl
2) Lagring - det är en annan ekonomisk kalkyl. Om dessa laddas med el från solceller eller nätet är skitsamma.

ENDA gången det finns motiv att blanda samman dessa två frågor är om man vet att man regelmässigt kommer ha massa solel som annars går till spillo:
- om man inte får betalt för överskottselen
- om man måste köra solcellerna på halvfart av någon anledning (t.ex. för att inte överbelasta förbindelsen till nätet)

Sist jag kollade lönade sig inte batterier - men det kan ha ändrats i och med de stora prissvängningarna över dygnet.
Stora eller små anläggningar gör rimligen ingen större skillnad här - både solceller och batterier ger skalfördelar och mängdrabatt.

Edit - små förtydliganden
Senast redigerad av jpd 16:30:09, 20-01-2022, redigerad totalt 1 gång.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

torbjorn_forsman

#79 » 16:21:25, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en del år sedan pratades det om energilagringskoncept som skulle bli billiga genom att utnyttja begagnade elbilsbatterier istället för fabriksnya batterier, är det bekant om något har hänt på det området?

Ett sådant energilager tror jag man ska betrakta som en tvivelaktig flispanna - ingenting man vill ha inne i boningshuset med tanke på brandrisken, bättre att batterierna får stå i en fristående billig bod.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonde456

#80 » 18:33:09, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Nickebonne: Efter att ha räknat på flera anläggningar har jag ett råd att komma med.
Håll isär frågorna kalkylmässigt!

1) Solceller - det är en ekonomisk kalkyl
2) Lagring - det är en annan ekonomisk kalkyl. Om dessa laddas med el från solceller eller nätet är skitsamma.

ENDA gången det finns motiv att blanda samman dessa två frågor är om man vet att man regelmässigt kommer ha massa solel som annars går till spillo:
- om man inte får betalt för överskottselen
- om man måste köra solcellerna på halvfart av någon anledning (t.ex. för att inte överbelasta förbindelsen till nätet)

Sist jag kollade lönade sig inte batterier - men det kan ha ändrats i och med de stora prissvängningarna över dygnet.
Stora eller små anläggningar gör rimligen ingen större skillnad här - både solceller och batterier ger skalfördelar och mängdrabatt.

Det finns två saker i det här.
Det ena är att inom ett par år kommer vi allihopa med stor sannolikhet ha effekttariff.
Det innebär att den högsta effekttoppen under dygnet kommer sätta priset på din el
Med ett batteri så skjuter den in effekt och kapar toppen så att hela dygnets elpris blir lägre.

Den andra faktorn är den lilla prisskillnaden att ta en anläggning med batteri när man ändå ska göra solinvesteringen, vi pratar dryga tiotusingen.

Jag tror inte batteri lönar sig idag men tog ett för att på sikt spår jag att det ändras, att köpa och koppla in det i efterhand är mycket dyrare.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Alexn72

#81 » 19:54:48, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:För en del år sedan pratades det om energilagringskoncept som skulle bli billiga genom att utnyttja begagnade elbilsbatterier istället för fabriksnya batterier, är det bekant om något har hänt på det området?

Ett sådant energilager tror jag man ska betrakta som en tvivelaktig flispanna - ingenting man vill ha inne i boningshuset med tanke på brandrisken, bättre att batterierna får stå i en fristående billig bod.


Av nyfikenhet... var ligger din padda, mobil, bärbara dator mm :vissla:
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

jpd

#82 » 19:56:57, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekttariff inverkar och att det är dyrare att koppla in i efterhand håller jag helt med om.
Men det här får du förklara: var hittar du så här billig lagring?

bonde456 skrev:Den andra faktorn är den lilla prisskillnaden att ta en anläggning med batteri när man ändå ska göra solinvesteringen, vi pratar dryga tiotusingen.

Kollade precis på ett par olika batterier - billigaste på 75000 - plus en dyrare inverter. :klia:
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

G-son

#83 » 20:00:46, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Av nyfikenhet... var ligger din padda, mobil, bärbara dator mm :vissla:

Du ska kanske vara mer specifik: var ligger dom när dom laddas? Det är ju främst under laddning dessa batterier kan bli eldfängda. Småbatterier i mobiltelefoner orsakar nog inte allt för mycket problem så länge dom ligger på en yta som inte är allt för enkel att tända eld på och även om det blir lite värre kan det nog hanteras med en vanlig brandsläckare, en batteribank på hundratals kilo kan man nog inte göra mycket mer med än att gå undan från och låta den brinna ihop med byggnaden den är i.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#84 » 20:48:06, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
torbjorn_forsman skrev:För en del år sedan pratades det om energilagringskoncept som skulle bli billiga genom att utnyttja begagnade elbilsbatterier istället för fabriksnya batterier, är det bekant om något har hänt på det området?

Ett sådant energilager tror jag man ska betrakta som en tvivelaktig flispanna - ingenting man vill ha inne i boningshuset med tanke på brandrisken, bättre att batterierna får stå i en fristående billig bod.


Av nyfikenhet... var ligger din padda, mobil, bärbara dator mm :vissla:


Jag tänker närmast på det faktum att ett sådant energilager kommer att bestå av en stor mängd gamla litiumjonceller i halvdant skick och med okänd historia, dvs sådana som har betydligt större brandrisk än motsvarande celler som fortfarande är i början av sin livslängd. Och man kan ju inte vänta sig samma individuella övervakning på cellerna i ett energilager som i t ex en mobil där man uppmärksammar ganska omgående om drifttiden börjar försämras eller batteriet börjar svälla upp.

Gamla tveksamma litiumjonbatterier som jag ändå inte vill slänga (t ex utbytta laptop- och skruvdragarbatterier som jag har tänkt rädda BMS-elektroniken från), har jag lagt in i vedspisens ugn (jag brukar inte elda i vedspisen). Räknar med att om det händer något med dem, så kommer brasan att hålla sig därinne.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sonsonen

#85 » 20:51:20, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På landet har jag en panel på taket och ett större 12V blyack, mest för test inför något mer vidlyftigt (skugga och årsvariationer).
Dessutom har jag dubbla elinstallationer. Normal 230VAC och 12VDC. Många pinaler klarar sig gott på 12V och jag får även lite backup om nätet slås ut. Alltså en enkel sommarstugelösning.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Janson1

#86 » 21:20:17, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar... Om man nu skaffar en batteribank vilket jag själv har varit lite inne på. Så, är det för solcellernas skull eller är det för att kapa topparna? Solceller fungerar perfekt 6 månader och halvbra 2 månader och inte alls (i princip) 4 månader om året. Om man har en batteribank så fungerar den jättebra backupp på natten dom 6 månader som solen är igång på riktigt. Ev kan batteribanken fungera 2 två halvbra månaderna också om man har tur med vädret. Men dom 4 mörkaste och kallaste månaderna finns ingen solel att tala om, då funkar batteribanken inte alls på solel. Men om man nu har timdebitering så kan man ladda batteribanken från elnätet när det är som billigast, där ser jag en vinst. Dessutom kan man se ett dygn i förväg när elen blir som billigast, (lite för bra för att vara sant) Så om man kan programmera nån styrning till att just ladda vid billigaste tillfället dygn för dygn så kan nog detta betala sig på sikt? Allt detta är ju beroende på vad investeringen kostar och hur många år den klarar...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonde456

#87 » 22:27:47, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Effekttariff inverkar och att det är dyrare att koppla in i efterhand håller jag helt med om.
Men det här får du förklara: var hittar du så här billig lagring?

bonde456 skrev:Den andra faktorn är den lilla prisskillnaden att ta en anläggning med batteri när man ändå ska göra solinvesteringen, vi pratar dryga tiotusingen.

Kollade precis på ett par olika batterier - billigaste på 75000 - plus en dyrare inverter. :klia:

Jag har förklarat det tidigare, tror det var i den här tråden.

Solcellsföretaget fuskar med dom olika procentsatserna.
Dom flyttar över pengar från solcellerna till batteriet som har 50% istället för solcellerna som har 15%
Därför ska man ta allt på en gång.
Jag tog först en offert utan batteri men kom sen på att jag ville ha ett batteri och tog då en ny offert. Skillnaden var så liten att det bara var dumt att inte ta batteri.

Ett Huawei Luna kostar omkring 36k

1 person gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Holger (trådstartaren)

#88 » 09:53:57, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag funderar... Om man nu skaffar en batteribank vilket jag själv har varit lite inne på. Så, är det för solcellernas skull eller är det för att kapa topparna? Solceller fungerar perfekt 6 månader och halvbra 2 månader och inte alls (i princip) 4 månader om året. Om man har en batteribank så fungerar den jättebra backupp på natten dom 6 månader som solen är igång på riktigt. Ev kan batteribanken fungera 2 två halvbra månaderna också om man har tur med vädret. Men dom 4 mörkaste och kallaste månaderna finns ingen solel att tala om, då funkar batteribanken inte alls på solel. Men om man nu har timdebitering så kan man ladda batteribanken från elnätet när det är som billigast, där ser jag en vinst. Dessutom kan man se ett dygn i förväg när elen blir som billigast, (lite för bra för att vara sant) Så om man kan programmera nån styrning till att just ladda vid billigaste tillfället dygn för dygn så kan nog detta betala sig på sikt? Allt detta är ju beroende på vad investeringen kostar och hur många år den klarar...

I MITT fall är det för att kunna ladda bilen på natten.
Den är ju inte hemma över dagen, men står i uppfarten varje natt.
Vår elförbrukning är 3-5kW på dagen, men 15-40kW på natten, när inte solen skiner.
Vi har samma elpris dygnet runt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Janson1

#89 » 10:03:46, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger: Du bor ju i Hannover vilket ligger mycket mer söderut än Sveriges sydligaste del och du borde ha betydligt mer soltimmar vintertid. Hur stort batteri har du på elbilen idag? Eller rättare frågat: Vad är din medelladdning i Kwh som behövs till bilen per natt?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#90 » 10:15:12, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lyckades hitta din elbils Kwh och jag tror du behöver ett dubbelt så stort batteri (eller två likadana)i huset så räcker nog elen totalt bättre. Du borde bli i princip självförsörjande av el kanske mer än 10 mån om året? När går solen upp och ner den 21 december i Hannover?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se