Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Solpaneler

582 inlägg • Sida 5 av 39
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Nickebonne

#61 » 19:16:48, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
Bacon skrev:Jo det verkar vara max 63a och 30 000 kWh (plus egen konsumtion) som är gränsen. Lite synd tycker jag, all takmonterad solel kunde få 60 öre. Den stör ju ingen och tar ingen plats.
Vad har du för verksamhet som kräver 125a? Har man apparater som förbrukar ström hela dagarna varje dag så kan man ju installera paneler upp till den effekten och få lika bra ekonomin i det utan de 60 ören. Jag antar att det är så Ikea-varuhusen gör.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Hade större smågrisproduktion på gården förut. Hög grundbelastning med värmelampor, ventilation, belysning, fodermaskin med kvarn som princip gick 14-15h per dag. Utöver de utgödslingar och pumpar.

Skulle på nypen kanske klara allt om man skulle tänka till lite under högsäsong med 80A men risken är hög ifall man skulle dra inkommande vid fel tillfälle. Är i princip 2-3 månader per år jag har behovet, har försökt få till med lokala elbolaget om att få höja under begränsad tid men är ej möjligt. Säkra ner till 100 A är möjligt men för lite pengar att spara ifall verksamheten ändras eller ett behov uppstår. Nu finns ju kapaciteten som är ”min” men inte säkert att jag skulle få säkra upp igen om jag säkrar ner.

Gör egentligen inte av mer några rysliga kWh på årsbasis heller, 75-90k.

Kalkylen är svår att räkna hem enligt mig med mina förutsättningar. Några solbolag kliar sig i huvudet..


Det lär finnas en kycklingproducent på FB som tjänar grymma pengar på solceller. Han bor inte jättemycket söder om dig heller :)
Skicka ett pm till honom så reder han säkert ut begreppen.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Alrik

#62 » 19:30:26, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Alrik skrev:
Bacon skrev:Jo det verkar vara max 63a och 30 000 kWh (plus egen konsumtion) som är gränsen. Lite synd tycker jag, all takmonterad solel kunde få 60 öre. Den stör ju ingen och tar ingen plats.
Vad har du för verksamhet som kräver 125a? Har man apparater som förbrukar ström hela dagarna varje dag så kan man ju installera paneler upp till den effekten och få lika bra ekonomin i det utan de 60 ören. Jag antar att det är så Ikea-varuhusen gör.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Hade större smågrisproduktion på gården förut. Hög grundbelastning med värmelampor, ventilation, belysning, fodermaskin med kvarn som princip gick 14-15h per dag. Utöver de utgödslingar och pumpar.

Skulle på nypen kanske klara allt om man skulle tänka till lite under högsäsong med 80A men risken är hög ifall man skulle dra inkommande vid fel tillfälle. Är i princip 2-3 månader per år jag har behovet, har försökt få till med lokala elbolaget om att få höja under begränsad tid men är ej möjligt. Säkra ner till 100 A är möjligt men för lite pengar att spara ifall verksamheten ändras eller ett behov uppstår. Nu finns ju kapaciteten som är ”min” men inte säkert att jag skulle få säkra upp igen om jag säkrar ner.

Gör egentligen inte av mer några rysliga kWh på årsbasis heller, 75-90k.

Kalkylen är svår att räkna hem enligt mig med mina förutsättningar. Några solbolag kliar sig i huvudet..


Det lär finnas en kycklingproducent på FB som tjänar grymma pengar på solceller. Han bor inte jättemycket söder om dig heller :)
Skicka ett pm till honom så reder han säkert ut begreppen.


Vet :mrgreen:

Men lär ju göra av med ganska mkt själv tycker jag trots fliseldning osv osv.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Nickebonne

#63 » 10:35:26, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem offert igår på större annläggning solpaneler.
Om kalkylen är som de skriver ser det ju för all del vettigt ut, 500.0000kr kostnad, återbetalning på 6 år.
Det som dock får mig att tveka är att produktionen är som lägst när jag behöver den bäst,
Sen är frågan om man ska bygga lite för stort för att det är relativt billigt eller om man ska bygga lite för litet för att inte bli nettoproducent ifall egna konsumtionen går ner i framtiden.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

bonde456

#64 » 12:53:37, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Fick hem offert igår på större annläggning solpaneler.
Om kalkylen är som de skriver ser det ju för all del vettigt ut, 500.0000kr kostnad, återbetalning på 6 år.
Det som dock får mig att tveka är att produktionen är som lägst när jag behöver den bäst,
Sen är frågan om man ska bygga lite för stort för att det är relativt billigt eller om man ska bygga lite för litet för att inte bli nettoproducent ifall egna konsumtionen går ner i framtiden.

Saknas lite info för att någon ska kunna ge något råd.
Vad är det för storlek på anläggningen? Privat? Batteri? Din årsförbrukning? Klarar elbolaget av att ta emot all ström där du bor, är ledningarna dimensionerade för det?
Vad är förväntad årsproduktion?
Säkringsstorlek?
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Michael Meier

#65 » 13:02:19, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara tokigt att satsa allt på en modell av panel, kan vara bättre ekonomi att dela upp på flera olika, kanske med tidsspann emellan,

Utveckling av nya paneler fortgår hela tiden / konstruktionsändring på grund av något, osv.. typ sprida riskerna
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger (trådstartaren)

#66 » 13:07:59, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som jag har funderat på: kan man blanda paneler med olika effekt? Reguleras det med den där balanseringsmojängen som rekommenderas att kopplas på varje panel?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Nickebonne

#67 » 13:10:10, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

73 KW annläggning som ska vara i min enskilda firma.Ska enligt kalkylen ge 70.000 kWh.
Förbrukar idag 90.000 kWh i en kurva som är omvänd mot produktionen dvs högt i januari februari o november december och en botten på sommaren.
100A säkring med effektavtal.

Stordriftsfördelarna o rabatt borde tala mot att köpa efter hand.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Alexn72

#68 » 13:39:55, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:En sak som jag har funderat på: kan man blanda paneler med olika effekt? Reguleras det med den där balanseringsmojängen som rekommenderas att kopplas på varje panel?



Nja... de behöver då sitta på en egen mppt, oftast finns det en eller 2 såna på en inverter

Eller så behöver du optimerare(dåligt enligt mig om du inte behöver såna i övrigt )
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72

#69 » 13:43:46, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:73 KW annläggning som ska vara i min enskilda firma.Ska enligt kalkylen ge 70.000 kWh.
Förbrukar idag 90.000 kWh i en kurva som är omvänd mot produktionen dvs högt i januari februari o november december och en botten på sommaren.
100A säkring med effektavtal.

Stordriftsfördelarna o rabatt borde tala mot att köpa efter hand.



Hur mycket är där i botten...
För att vara microproducent så får du max ha 43kw
Inmatning
Så antingen får du fördela panelerna på väst och öst.
På 73kw anläggning borde du då komma upp i säg 50kw som max. Och då måste du förbruka 7kw själv för att inte sälja förmycket just när de producerar max.. Vilket borde inträffa kl 11-14 juni juli augusti
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Holger (trådstartaren)

#70 » 13:48:35, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
Holger skrev:En sak som jag har funderat på: kan man blanda paneler med olika effekt? Reguleras det med den där balanseringsmojängen som rekommenderas att kopplas på varje panel?



Nja... de behöver då sitta på en egen mppt, oftast finns det en eller 2 såna på en inverter

Eller så behöver du optimerare(dåligt enligt mig om du inte behöver såna i övrigt )

Optimerare menade jag ja. De behövs antagligen hos oss eftersom vi ska ha panelerna på bägge sidorna med mycket varierande/olika solinstrålning.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

davidof

#71 » 13:49:49, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer då det är negativt elpris och du har solceller. Får du betala för det du skickar in på nätet då?
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

Nickebonne

#72 » 13:58:17, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
Nickebonne skrev:73 KW annläggning som ska vara i min enskilda firma.Ska enligt kalkylen ge 70.000 kWh.
Förbrukar idag 90.000 kWh i en kurva som är omvänd mot produktionen dvs högt i januari februari o november december och en botten på sommaren.
100A säkring med effektavtal.

Stordriftsfördelarna o rabatt borde tala mot att köpa efter hand.



Hur mycket är där i botten...
För att vara microproducent så får du max ha 43kw
Inmatning
Så antingen får du fördela panelerna på väst och öst.
På 73kw anläggning borde du då komma upp i säg 50kw som max. Och då måste du förbruka 7kw själv för att inte sälja förmycket just när de producerar max.. Vilket borde inträffa kl 11-14 juni juli augusti


Okey, tack för info. En neddragning på anläggningen om 10-20% är alltså rimlig om man råkar stänga släcka o resa bort på sommarsemester.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Towil

#73 » 14:13:58, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller sätta AC på max kyla.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alexn72

#74 » 17:01:18, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Alexn72 skrev:
Nickebonne skrev:73 KW annläggning som ska vara i min enskilda firma.Ska enligt kalkylen ge 70.000 kWh.
Förbrukar idag 90.000 kWh i en kurva som är omvänd mot produktionen dvs högt i januari februari o november december och en botten på sommaren.
100A säkring med effektavtal.

Stordriftsfördelarna o rabatt borde tala mot att köpa efter hand.



Hur mycket är där i botten...
För att vara microproducent så får du max ha 43kw
Inmatning
Så antingen får du fördela panelerna på väst och öst.
På 73kw anläggning borde du då komma upp i säg 50kw som max. Och då måste du förbruka 7kw själv för att inte sälja förmycket just när de producerar max.. Vilket borde inträffa kl 11-14 juni juli augusti


Okey, tack för info. En neddragning på anläggningen om 10-20% är alltså rimlig om man råkar stänga släcka o resa bort på sommarsemester.



Invertrarna brukar kunna begränsas så de bara skickar ut tex 43kw. Vid såna tillfälle. Så inga problem att överdosera solceller
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

bangt

#75 » 18:58:06, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta anläggningar jag kikat på följer ganska exakt vad du har i effekt. Vi har tex en anläggning på 20,9 kw paneler,dom matar mellan 21-23 000 kw/h per år.beränat åt oss var ca hälften,men allt man b yggt har varit dubbelt för litet,så då drog vi på ordentligt. De har man inte ångrat. Den som blir besvärad över kw o kw/h o va fan de ska va för enhet,bedes vänligen skrolla vidare :grin:

1 person gillar det här inlägget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se