Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Dra en elektrisk golvvärmekabel i en (trasig) golvvärmeslang

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

rikard454 (trådstartaren)

#1 » 21:24:38, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Jag har en fundering som jag dryftat på byggahus-forumet men jag kom på att här finns det många kunniga och händiga personer så vi kör ett varv här också :-)

När vi flyttade in i vårt nybyggda hus för drygt tio år sedan så var den vattenburna golvvärmen inte injusterad utan alla slingorna stod vidöppna och det medförde exempelvis att det var väldigt varmt i den lilla tvättstugan.

Vad värre är att ena slingan i garaget frös sönder då flödet var alldeles för lågt i den relativt långa slingan… Jag märkte att systemet tappade trycket och fick börja fylla på mest varje dag, efter några dagar började jag koppla bort en slinga i taget och kunde konstatera att just ena slingan i garaget var boven i dramat.

Sen har vi med hjälp av en värmekamera försökt hitta var läckan finns utan att lyckas, vi ser tydligt var slingorna ligger när man haft värmen av i garaget en dag och sen drar på med maximal framledningstemperatur men inte var läckan finns :(

Troligen är ju skadan närmast den garageporten men det känns inte så lockande att börja bila upp en massa golv för att lokalisera den.

Egentligen är inte avsaknaden av golvvärmen i den garagehalvan något problem just för uppvärmningen (slingan står tom sedan några år tillbaka) då vi ställt dit en oljefylld radiator men husets varmvattenberedare står just där och dess ledningar löper en fyra/fem meter i plattan och man märker att man får spola varmt ganska länge för att få fram varmvatten i kranarna och dess känns ju slösaktigt både när det gäller vattenförbrukningen och speciellt energiåtgången.

Ett alternativ jag började fundera på var att dra en klenare, typ 8 mm, golvvärmeslang i den trasiga/befintliga slangen. Lär ju inte bli lika bra när den nya slangen inte har direktkontakt med betongen men det är ju så liten luftvolym inne i den grövre slangen att nog borde det fungera, kanske lite ”trögare” dock…

Men det kan nog vara bökigt att dra en så pass styv slang genom den befintliga slingan som är ca 20 meter lång.

Vilket leder mig till den nuvarande planen, att dra en tunn, mjuk och smidig elektrisk golvvärmekabel inne i golvvärmeslangen. Typ blåsa igenom en tunnare tråd först som man sen drar igenom en starkare tunn lina som man sen drar igenom golvvärmekabeln med.

Vad tror ni om en sån lösning? Skulle det fungera med en elslinga i en tömd golvvärmeslang?

LKB säger att deras slangar ska tåla upp emot 160 grader och så varm blir väl inte en elektrisk värmekabel?

Tack på förhand!
/Rikard
rikard454
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:19, 30-11-2019
Ort: Luleå



Offside

#2 » 21:33:24, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju ingen rörmockare. Men spontant tycker jag att det borde funka.
Prova så får vi se. Vad är det för maxteperatur på slingan du tänkt dra dit?
Intressant problem.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Janson1

#3 » 21:39:05, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Ja om vi bortser ifrån om det är tillåtet eller ej så borde det i alla fall vara görbart. Däremot tycker jag att du borde ha någon vätska i som leder värmen mellan el och den befintliga slangen, tex glykol/vatten. Sen så är det nog billigare i längden med att spola en extra stund innan varmvattnet kommer kontra att värma ett helt golv för att underlätta varmvattnet. Men totalt sett så blir det nog bättre du man förmodligen vill ha varmt i garaget igen via golvvärme.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#4 » 21:41:00, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har du ju ett hål på befintlig slinga men om det är trycklöst så kanske glykolblandningen blir kvar ändå i slingan?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#5 » 21:49:37, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kör med tryckluft i ena änden och dammsugare i mottagarsidan så kan det hjälpa till bra för att få igenom ett snöre.

Sök även på ordet rörål. 20 meter är ju inte så långt, men det var kanske de första 20 meterna du menade.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bacon

#6 » 21:59:18, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt märkligt. Du har ju säkert försökt endel men det enklaste och bästa bör vara att hitta läckan. Jag har varit med om diverse olika vattenledningar som frusit men aldrig någon plastslang som spruckit. Hur ser det ut? Det borde vara ganska många minus innan kölden kryper ner i plattan. Kan det verkligen inte vara någon koppling som läcker? Läcker det i plattan borde man väll se att det blir en fuktfläck?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

marcusw

#7 » 22:34:14, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall extremt mycket till för att en vanlig golvvärmeslang (PEX) skall spricka av minusgrader, dom är otroligt sega och man kan trycka dom till 20 bar så de dubblerar diameter och de spricker inte endå. 2% ökad vattenvolym av fryskraft har svårt att spräcka en PEX kan jag lova.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

2 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marve

#8 » 01:41:02, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du att det skulle gå att hitta läckan med en inspektionkamera liknande någon i länken? Kabeln är 10m men man kan föra in den från båda hållen så man kommer ganska långt ändå, problemet är kanske om det är för tvära böjar.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

jonas_81

#9 » 05:44:21, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag skulle nog tänkt så också förr men när jag studerat elvärmeslingor så ha jag blivit skeptisk.
När kabeln blir dragen inuti ett rör så har den inget som berör den och leder bort värmen. Kan leda till att den brinner av överhettning och hur många grader klarar pex slangen av så slingan inte smälter sig fast i den.

1 person gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

mattiaz

#10 » 08:57:25, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är för varmvattnets skull så behöver du nog inte lägga ner dig mer. Din elslinga kommer inte tillföra något på den punkten.

Vad har du för golvbeläggning i garaget?

Edit: Har du kontaktat ngn firma och fått kostnadsförslag på läcksökning? Det finns de som använder ultraljud för att läcksöka.
Om det läcker mycket så skulle man kunna tänka sig att ansluta den aktuella slingan till tappvarmvattnet. Fylla upp slingan och plugga ena änden. Då borde det synas med en värmekamera. :klia:

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Alexn72

#11 » 09:17:20, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig golvvärmekabel kan du få problem med då den inte är gjord för att ligga fritt men det finns så kallad självreglerande värmekabel. Den funkar att lägga fritt.
Men de som i slutet bestämmer om de fungerar eller ej är hur mycket energi per meter som kabeln drar.

Säg att du tidigare kunde brassa på med 30w i din vattenslang så kanske det nu är realistiskt med 10w. Om de då kommer från en kabel som är självreglerande eller ej spelar egentligen ingen roll.
Du kan ju även lägga en 20w kabel och dimma ner den till vad som då blir rimligt tex 10w
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Stridis2

#12 » 09:31:55, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det väl 20 år sedan jag funderade på elslingor i golv, men på den tiden stod det uttryckligen att hela kabelns värmande längd måste vara omsluten i fix / betong eller liknande, så jag tror inte det kommer att fungera.
Nästa anledning att jag inte tror på det hela är att luft är en dålig värmeledare, och värmespridningen sker via konvektion. Detta gör att jag gissat att kabeln kommer att bli överhettad, samt slangen bli permanent skadad där kabeln har direktkontakt.
Tredje tanken jag får är om det går att dra igenom något över huvud taget i slangarna. Det borde finnas ca tre stycken 180-gradersböjar per breddmeter, så är garaget 5 meter brett blir det 15 svängar. Friktionen adderas så när man drar blir det ett hiskeligt tryck mellan lina och sista svängen med hög friktionsvärme och smält slang som följd.
Så, nej, ska jag gissa så tror jag det projektet är dömt att misslyckas.

En annan tanke som slog mig var den frusna slangen. Om slangen är korrekt ingjuten i betongplattan så kan inte slangen expandera när vattnet fryser utan att betongen spricker. Att slangen skulle skadas så illa av frosten så den börjar läcka låter mycket långsökt i mina öron. Tror mycket mer på att något koppel eller slang över plattan läcker. Alternativt en skada som blev under gjutningen.
Nu spånar jag helt fritt, men om skadan finns i betongplattan så kanske man kan söka upp den med någon alternativ metod? Både vid läcksökning i AC-system och när man svetsar trycktäta rör / kärl så kan man provtrycka med gas (kvävgas?) och använda en "sniffare" för att leta efter läckan. Gasen hade antagligen gått upp genom plattan så man hamnade i alla fall i rätt härad om man skulle bila upp.
Ett annat alternativ kanske kunde vara att köra med "kylarcement", alltså något medel man fyller i systemet som tätar eventuella läckage. Det här hade jag absolut inte fyllt i hela systemet, men man kan koppla loss läckande slinga och trycka denna separat. Ett medel jag tänker på är vattenglas. Fyller man slingan med detta och trycksätter med några bars tryck borde man trycka ut det i betongplattan runt hela slangen. När vattenglaset stelnar blir betongen vattentät och håller förhoppningsvis kvar vattnet som läcker ut slangen. Därmed kan inte mer än den första centilitern eller något sådant läcka sedan är slang + platta tät.
Detta fungerar troligen inte om slangen ligger direkt mot isoleringen utan bara om slangen är helt omsluten av betong.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tortap

#13 » 13:58:00, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får jag tänka annorlunda?

Problemet var att varmvattnet tar lång tid. Kan du istället dra en extra varmvattenslang och cirkulera varmvattnet med en liten cirkpump. Alltid varmt direkt ur kran.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

mattiaz

#14 » 15:15:05, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man använder inte golvvärme för att hålla varmvatten varmt oavsett. Man kan ju inte ha golvvärmen på i garaget under sommartid för att slippa vänta på vv. Om det rör sig om 4-5m så är väl det ganska få sekunder vi pratar om i tid.

Installera vvc i efterhand är nog inte så enkelt heller.
Vi har pannrummet 25m från huset och har förberett för vvc men har inte orkat bry mig.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Bacon

#15 » 16:04:52, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Man använder inte golvvärme för att hålla varmvatten varmt oavsett. Man kan ju inte ha golvvärmen på i garaget under sommartid för att slippa vänta på vv. Om det rör sig om 4-5m så är väl det ganska få sekunder vi pratar om i tid.

Installera vvc i efterhand är nog inte så enkelt heller.
Vi har pannrummet 25m från huset och har förberett för vvc men har inte orkat bry mig.
Gör det, det tog några år innan jag fick tummen ur men det är riktigt gött att få varmvatten direkt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se