Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Byte av expansionskärl

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 21:31:43, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har på agendan byte av expansionskärl ty det läcker för trycket försvunnet och fyllt med vatten och kanske årgången har inverkan på det det är från 1987.
Frågan är den vad måste jag göra vid/efter bytet har en (troligtvis förbjuden) avstängningsventil direkt i samband med kärlet så jag behöver inte stänga tappa ur eller något vid bytet.
Pannan stängas förstås och cirkulationspumpen och sedan skruva bort gamla kärlet och nytt istället MEN VAD SEDAN?
öPNNA VENTILEN FÖRE KÄRLET SÄTTA PÅ PANNAN OCH CIRKULATIONSPUMPEN OCH SKALL JAG SEDAN FYLLA PÅ SYSTEMET MED VATTEN SÅ ATT TRYCKET I SYSTEMET STIGER TILL ÖNSKVÄRT.
LUFTNING BORDE VÄL INTE BEHÖVAS ENÄR ALLT VAR ORÖRT I SYSTEMET FÖRUTOM BYTE AV SJÄLVA KÄRLET.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



Hansborg

#2 » 21:52:48, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ in rätt tryck i expansionskärlet först... finns trådar i ämnet här om instruktion saknas med kärlet...
återmontera, fyll på vatten i systemet...
starta pumpen.. kanske bra med luftning utifall...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

valmetman (trådstartaren)

#3 » 21:59:26, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde förtryck 0.5 bar i kärlet ok. och kollat
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

BM425

#4 » 23:17:17, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska finnas en säkerhetsventil till hela systemet, till den får det inte finnas någon avstängning!

Bra att du har en ventil före expansionskärlet, det gör det lättare att kolla lufttrycket efteråt.
Fixa påfyllningsventil och avluftning direkt till expansionskärlet. Fyll upp till rätt tryck innan du öppnar ventilen till systemet.

På mitt expansionskärl/trycktank sitter luftventilen i botten, byggde fötter så det kom upp ca 15cm annars hade jag inte kunnat kollat lufttrycket efteråt.

Det blir alltid lite luftbildning när man har fyllt på färskt vatten.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

valmetman (trådstartaren)

#5 » 19:58:29, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det en möjlighet att det inte kommer vatten in i ett nytt expansionskärl efter bytet om man i systemetet kör med ett lågt tryck såsom är fallet i vårt hus har alltid körts med samma låga tryck.
Vad är lämpligt i ett gammalt system från koks tiden som sedan ändrats till oleeldning på 60 talet rören modell självcirkulations diameter.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#6 » 21:56:48, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämpligt tryck brukar vara 0,5 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan expansionskärlet och systemets högsta punkt. Om vi t ex antar att högsta punkten är 6 meter över expansionskärlet så blir det 0,5 + (0,1 x 6) = 1,1 bar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron