Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedsäckar vad ska man ha?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

busholle

#16 » 16:15:28, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du redan har kommit underfund med så skippa säckarna. Provade ett år men knappt någon säck höll så länge som fram till pannrummet. Vill du prompt prova så har jag några oanvända kvar som du kan köpa billigt vid avhämtning.
Häckar är bra, IBC-burar verkar stadiga och går att stapla. Paketkorgar går också att hitta, de rymmer mer och är lättare att tömma från sidan, är också ofta utrustade med egna hjul om du har nytta av det.
Vi har byggt egna av engångspall och eget virke på sidorna och ovanpå.
Stora fördelen med häckarna är att det torkar flerfalt bättre än säckar.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.



Göran Ekman (trådstartaren)

#17 » 17:36:38, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av någon anledning som jag inte riktigt vet varför, vart det vedsäckar. Som vi ställde på vanliga Euro pallar.Köptes även ett stativ som håller upp säcken när den fylls.
Vedhäckar kräver någon som staplar. Vilket ingen ville göra. Längden på veden kommer att vara 35cm.
Skulle vara bra mycket bättre med ett separat pannrum en panna för 50cm ved och 2kubikmeter ackumulatortank.
Men det här funkar tillräckligt bra för oss som är hemma dag tid. Sedan är det lite mysigt att höra knäppandet från eldningen när man sitter i köket.
Men det är inte det ultimata systemet för vedeldning.
Få se hur länge säckarna håller.

Bild

Bild
Var riktigt tråkiga att plocka ur innan jag hängde upp den ena sidan i taket på altan. Hänger i två lila sling som låg i lastmaskin. Ska ersättas med lämpliga spännband bara jag hittar på dom.
Men det funkar tillräckligt bra så här.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#18 » 21:05:14, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står säckarna inte i solen och du är extremt försiktig så säger jag Max 3 år. År 3 får du fylla dom kanske till 2/3.

Du behöver inte trava i burar när du kör 35cm, blir ganska fullt ändå. Passerar över en vednasasares vedbacke 40-50ggr under året pga åker i närheten och dom kör stjälpt i IBC burar.

Ang IBC-burar så är vi inne på 6 året och skrotat 1 av knappt 100 st. Vi travar dock, kör 50 cm ved.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se