Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

NIBE Vedex 3300 - Placering av rökgastermometer

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

processengine

#16 » 02:15:10, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick för mig att ni pratade om nån sotlucka på pannans baksida. Jag tänkte att hur fasen har jag kunnat missa detta, men då är jag med.

Och ja, jag har tätning på sotluckan.
.
Däremot märkte jag precis efter installationen att det kunde komma nån liten gnista flygandes ut åt höger där bak. Det fanns ingen tätning kring flänsen på rökgasfläkten så jag satte tätningslist, typ ugnslucka, kring flänsen och då blev det bra.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



Albireo (trådstartaren)

#17 » 02:30:15, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:@Albireo, när du satte in proben i rökröret, var det hål rakt in eller hade dykhålet en botten? Jag har lagt märke till att det kan komma en liten askpuff när man hastigt stänger luckan. Det verkar komma ungefär från trakterna av rökgasproben men det är knepigt att komma åt och titta. Funderar om man måste sätta en gnutta pannkitt kring proben, men om dykhålet har en botten är det ju onödigt. I så fall kan askpuffen inte komma därifrån utan nånstans alldeles intill.
Nu "äntligen" kom jag på att ta en bild...
Bild
Röda ringar visar 2st svetspunkter.
Grön ring visar spetsen på rökgastempgivaren
Vad jag kunde se, fanns ingen svets / tätning längs hela långsidan av vinkeln som täcker tempgivaren.
Även änden av termometern "tittar fram" så det är teoretiskt möjligt att sot skulle kunna tränga fram runt denna konstruktion.
Det kommer alltid att ligga sot ovan på "dykröret".

1 person gillar det här inlägget.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

processengine

#18 » 12:43:25, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, då ska ja pröva att stryka på lite pannkitt utvändigt vid rökgasgivaren.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Albireo (trådstartaren)

#19 » 01:56:36, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag började elda i pannan flög det lite gnistor mellan runda rökröret som är riktat rakt ned och pannstosen (rökröret ligger bara lös över stosen och har aldrig sett någon tätning där. Ska det vara en tätning?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

processengine

#20 » 02:16:41, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju ett annat rökrör, men jag hade samma fenomen. Ingen packning heller. Jag virade brandmatta runt stosen och najade fast. Sedan ett antal varv med grillfolie runt för att få lite stil på det hela. Alutejp och lite mer najtråd håller det på plats.

Men förmodligen har du heller ingen packning kring pannfläktens fläns. Som jag skrivit så flög det gnistor även där (eller så var det bara där gnistorna kom, bara att jag trodde att de kom via stosen). Efter att jag satte ugnsluckelist kring flänsen så upphörde gnistorna.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Albireo (trådstartaren)

#21 » 22:42:45, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
I mitt fall spelar det inte så stor roll om det flyger lite gnistor - bara det inte "ryker in".
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se