Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4103 inlägg • Sida 168 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Viktorputts

#2506 » 12:20:45, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en stuga med elvärme som vi inte vill kallställa helt.
Vi har beställt timavtal som vi får i januari. Nu sätter vi upp mätare för temperatur och fuktighet. Kommer att programmera värmepumpen att höja värmen till 20 grader mellan kl 00 och 05 sedan ska den vara avstängt :idee3:
Nu går värmepumpen hela dygnet inställd på 16 grader och det blir 14 i hela huset (öppen planlösning och öppna dörrar).

2 personer gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850



fretchi

#2507 » 12:38:45, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju snack tidigare om att vi i norr självklart skulle vara solidariska med södra delarna av landet och dela på ett och samma elpris. Nu på senare tid verkar ju så ha blivit fallet, så nu sitter jag här och väntar på att ni delar med er av er del av elprisstödet till oss, sådär solidariskt alltså :mrgreen:

8 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Volvot24 (trådstartaren)

#2508 » 12:40:15, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
:mrgreen: :mrgreen: :thumme:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#2509 » 12:43:54, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Hur gör man på industrier som kräver fortlöpande stor energitillförsel även vid avbrott?

Jag tänker på stålindustri, med smält, halvsmält stål farandes genom fabriken.

Strömavbrott en dag eller mer... Lär ju bli svårt att rensa ut kallnat stål.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#2510 » 12:54:03, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Har en stuga med elvärme som vi inte vill kallställa helt.
Vi har beställt timavtal som vi får i januari. Nu sätter vi upp mätare för temperatur och fuktighet. Kommer att programmera värmepumpen att höja värmen till 20 grader mellan kl 00 och 05 sedan ska den vara avstängt :idee3:
Nu går värmepumpen hela dygnet inställd på 16 grader och det blir 14 i hela huset (öppen planlösning och öppna dörrar).



Kolla energiförbrukningen och temperatur över tid för så som du gör nu.

Jämför sedan med ditt alternativ via tidstariff över tid.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Viktorputts

#2511 » 13:14:27, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:
Viktorputts skrev:Har en stuga med elvärme som vi inte vill kallställa helt.
Vi har beställt timavtal som vi får i januari. Nu sätter vi upp mätare för temperatur och fuktighet. Kommer att programmera värmepumpen att höja värmen till 20 grader mellan kl 00 och 05 sedan ska den vara avstängt :idee3:
Nu går värmepumpen hela dygnet inställd på 16 grader och det blir 14 i hela huset (öppen planlösning och öppna dörrar).



Kolla energiförbrukningen och temperatur över tid för så som du gör nu.

Jämför sedan med ditt alternativ via tidstariff över tid.

.


Vi har en månad på oss att prova innan vi kommer ur det avtalet vi har nu. Ska bli intressant att se hur huset fungerar. Blir det många som flyttar sitt effektbehov till natten blir nog prisskillnaden mindre men risken för avstängning blir samtidigt mindre.
De som har "intelligenta hus" kan göra mera men detta kan vi :smile:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

dc_lindberg

#2512 » 13:19:03, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Som jag läser det handlar det om total kostnad för de tre månaderna...Illa nog men inte så illa som om det vore per månad :smile:


Förstår att du gör det.
När du läser det som skriftspråk så ser du att det gör det inte. Detta är en av skillnaderna mellan skriftspråk och talspråk. I talspråket kan man snabbt korrigera ev., missförstånd och "förkortningar". Den lyxen har man inte i skriftspråket.
Så som de formulerat detta på SVT, så betyder det "per månad".
Ser man från ett juridiskt perspektiv så är det -exakt- så här man uttrycker sig när man vill -blåsa- den andre (kunden); kunden skriver på ett avtal som den tolkar som period, trots att det grammatiskt är klart och tydligt stipulerat uppradning av enskilda enheter som var för sig... Fult! Oj ja! Men, så skiljer sig det skrivna språket från det talade.

Oavsett om SVT -begripit- vad de skrev, eller inte, så har de angett att december, januari och februari kommer att medföra elräkningar (det finns ett plural underförstått i den skrivna texten) på 35-40 000kr per månad.
Skulle det vara något annat SVT "menade" så får de vacker göra avbön!

Och, jo, jag läste texten flera gånger innan jag la in den här.
"de kan väl ändock inte mena att????"
"...jo... det är verkligen vad de skriver!..."
Oavsett, period eller månad, nu är det -billigare- att använda villaolja än el på årsbasis!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#2513 » 13:27:36, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Hur gör man på industrier som kräver fortlöpande stor energitillförsel även vid avbrott?

Jag tänker på stålindustri, med smält, halvsmält stål farandes genom fabriken.

Strömavbrott en dag eller mer... Lär ju bli svårt att rensa ut kallnat stål.


Kan minnas fel... men visst sa väl sydkraft i en intervju att privatpersoner/bostäder kommer att kopplas bort först vid el-bris och att sist kommer energikrävande industrier att drabbas (underförstått att sjukhus osv har ett eget ansvar att ha reservelverk som de måste/ska aktivera vid elbrist)?

Nu börjar det där med ett eget litet Honda elverk bli allt mer lockande... o med 10-12 eller 35-40 tusen per månad för elen (se SVT´s påstående som vi alla uppfattar som horribelt felaktigt) så är det frågan om 2-hål i väggen är användbart...
Mitt hus drog vid -20/25'C 12L diesel/24h. Vid nuvarande -5'C eller så drog pannan kring 4-6L/24h.
25kr/L säg snitt om 10L/d => 250kr/d => 7500/mån
Min årsförbrukning var 5.5m3 (+/- 100-200L eller så)
=>
Idag -är- oljan billigare än elen!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jpd

#2514 » 13:44:43, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC - nu har du skapat en bild av vad SVT skrev och sen argumenterar du utifrån din bild och inte vad dom faktiskt skrev: "Elkostnaden för december, januari och februari kommer att ligga på totalt runt 37 500 kronor för normalvillan som förbrukar 20 000 kWh i elområde 4 (södra Götaland), enligt God El:s beräkningar. I elområde 3 hamnar den på 35 100 kronor."

Detta antyder inte per månad. Den slutsatsen är din egen.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

torbjorn_forsman

#2515 » 14:44:00, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Volvot24 skrev:.
Hur gör man på industrier som kräver fortlöpande stor energitillförsel även vid avbrott?

Jag tänker på stålindustri, med smält, halvsmält stål farandes genom fabriken.

Strömavbrott en dag eller mer... Lär ju bli svårt att rensa ut kallnat stål.


Kan minnas fel... men visst sa väl sydkraft i en intervju att privatpersoner/bostäder kommer att kopplas bort först vid el-bris och att sist kommer energikrävande industrier att drabbas (underförstått att sjukhus osv har ett eget ansvar att ha reservelverk som de måste/ska aktivera vid elbrist)?


I en intervju härom dagen förklarade en företrädare för SvK ganska bra hur den manuella lastbortkopplingen kommer att gå till och när den aktiveras. Om det inte händer något akut (typ haveri på viktiga anläggningar i stamnätet), så kommer det att vara känt redan dagen innan att en MBK kan bli nödvändig, och det lär bli sådan uppståndelse i massmedia att ingen kan missa det. SvK kommer med några timmars förvarning att beordna regionnätbolagen (Eon, Vattenfall m fl) att sänka belastningen med så-och-så många MW i de-och-de områdena. Regionnätbolagen måste då bestämma sig för hur de ska göra för att verkställa ordern. Om de redan har avtal med storkunder som kan sänka sin förbrukning frivilligt under en begränsad tid (t ex stora elpannor och värmepumpsanläggningar i fjärrvärmenät, processindustrier som utan vidare kan dra ner på viss förbrukning, järnvägsbolag som kan stoppa mindre viktig godstrafik etc) så kommer de att aktiveras i första hand. Räcker inte detta, så kommer man att, dels i regionbolagens egna anläggningar och dels underställda distributionsföretag typ kommunala elnätbolag, att börja bryta bort utgående ledningar (typ 10 kV distributionsledningar) från fördelningsstationerna. Och då undviker man så långt möjligt att bryta bort ledningar som matar samhällsviktiga anläggningar och tjänster (sjukhus, kollektivtrafik, teleanläggningar, radio- och tv-sändare mm) utan det är i första hand ledningar som matar bostadsområden och centrala delar av städer som blir spänningslösa. Om det blir en långvarig MBK, så kommer man att tillämpa s k roterande bortkoppling (RoBo), dvs att man flyttar avbrotten till andra ledningar med några timmars intervall så att ingen enskild abonnent riskerar att bli strömlös mer än ett par tre timmar i sträck.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#2516 » 14:54:44, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:DC - nu har du skapat en bild av vad SVT skrev och sen argumenterar du utifrån din bild och inte vad dom faktiskt skrev: "Elkostnaden för december, januari och februari kommer att ligga på totalt runt 37 500 kronor för normalvillan som förbrukar 20 000 kWh i elområde 4 (södra Götaland), enligt God El:s beräkningar. I elområde 3 hamnar den på 35 100 kronor."

Detta antyder inte per månad. Den slutsatsen är din egen.


Elkostnaden - kommer att.
dec, ja, feb, - kommer att.
=> på grund av att satsens konstruktion betyder meningen, att:
den totala kostanden, per månad, kommer att

Detta är så elementär grammatik att man skall inte behöva förklara den.

Nu är det förklarat.
Jag -förstår- att detta kan vara svårt, rent av omöjligt att begripa, men så skarp är gränsen mellan det skrivna och det talade språket.
Det är på detta sättet man -lurar- kund att skriva på avtal!
Kund -tror- den förstår, men den har inte förstått...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#2517 » 16:05:25, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja, ja...

Alla förstod väl att det avsågs en förbrukning på 20 000 kWh / år och inte per månad?

"Elkostnaden för december, januari och februari kommer att ligga på totalt runt 37 500 kronor för normalvillan som förbrukar 20 000 kWh i elområde 4 (södra Götaland), enligt God El:s beräkningar. I elområde 3 hamnar den på 35 100 kronor."

Risk finns ju att tråden blir lååååång, när man inte skriver ut allt.
:mrgreen:

Häng på nu DC :lmao:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#2518 » 16:48:05, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en dubbel att-sats. Ett liknaden fenomen uppstår vid dubbelnegation i matematiken.

Att meningen feltolkas är givet.
Jag ser inte till vad man tror är rimligt. Jag ser till vad man faktiskt skrivit.
Den andra meningen styrs av den första som ger vid handen "per månad".

Det som ni som nu väljer att göra som "ger mig svar på tal att jag har fel"; är att endast bevisa det jag redan sagt - ni luras till att tro att den tolkning som ni gör, utifrån talspråket, är korrekt. Ni ser inte den grammatiska "finten"/"finessen" som -sätter er på pottan- juridiskt (vore detta ett avtal)!

Nog om det!
Vi är rörande överens om att elektroneran far o flyger hej vilt, men kommer ingen vart för det!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#2519 » 17:42:17, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Göran Ekman skrev:
Holger skrev:Saker kan gå sönder?

Nja. Strömförsörjningen till området är för dålig. Och det kopplas på mera förbrukare. Är förklaring som jag fick.
Något om att ledningarna från Horndal var för klena.
Avesta ligger vid Dalälven finns åtminstone ett vattenkraft verk i stan. Finns även en storförbrukare i form av ett stålverk.
Stålverket verkar prioriterat, det blir inte utan ström.
Göran i Norråmyra

Ja, men det handlar inte om energibrist utan att energin inte kommer fram

Vattenfall klarar inte att leverera effekten till Avesta. Jag kan tycka att det är ett problem när systemet inte funkar, det ansluts flera kunder till nätet. Någon har räknat fel.
Har obekräftade påståenden att elektronik tagit skada.
Och i den världen är en elektrifiering av fordons flottan den enda vägen framåt. Känns lite slirigt.
Sedan tar jag mig friheten att säga något om det som tagits upp i de senaste inläggen.
För min del är det bara en bekräftelse på mina funderingar om varför fick jag ett avgångs i svenska från grundskolan för 45 år sedan. Jag vet verkligen inte.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tronde

#2520 » 18:25:17, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det är en dubbel att-sats. Ett liknaden fenomen uppstår vid dubbelnegation i matematiken.

Att meningen feltolkas är givet.
Jag ser inte till vad man tror är rimligt. Jag ser till vad man faktiskt skrivit.
Den andra meningen styrs av den första som ger vid handen "per månad".

Det som ni som nu väljer att göra som "ger mig svar på tal att jag har fel"; är att endast bevisa det jag redan sagt - ni luras till att tro att den tolkning som ni gör, utifrån talspråket, är korrekt. Ni ser inte den grammatiska "finten"/"finessen" som -sätter er på pottan- juridiskt (vore detta ett avtal)!

Nog om det!
Vi är rörande överens om att elektroneran far o flyger hej vilt, men kommer ingen vart för det!




"Elkostnaden för december, januari och februari kommer att ligga på totalt runt 37 500 kronor".

Først så ramses det opp tre måneder, så kommer ordet "totalt". Ordet totalt betyr at noe er lagt sammen til en størrelse. Du skriver så mange ord at du går deg helt vill i din egen logikk.

4 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se