Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Hur stort dieseldrivet elverk behöver jag?

117 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1 » 21:19:05, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll i julstöket! :wave: :wave:

De som känner till mig här på forumet vet att jag skall flytta från Älta till Uppsalatrakten och för oss en ny kåk där... :thumme:
...eftersom kåken ligger lite "of grid" så har jag funderingar kring att förbereda kåken för att köra med ett dieselelverk om det blir strömavbrott!
Att så sker är inte alldeles omöjligt, då det är luftledningar som förser området med "kräm" och vägen in till kåken går genom välväxt skog!
Tror heller inte området har särskilt hög prioritet om det skulle bli ett längre strömavbrott efter tex en storm eller liknande! :help: :help: :help:

Dessvärre vet jag inte alltför mycket om detta, mer än att det skall monteras ett stort vred på inkommande kabel för att växla från "ordinarie el" till elverket...
Pratade med grabbarna på elverket här i Nacka och de trodde på ett elverk på runt 5 kVa...medans min elektriker förordade 9-10 kVa...
Kåken är på 130 kvm i ett plan och värms i huvudsak av två luftvärmepumpar...om det inte räcker, så finns det elradiatorer i varje rum, men dessa har inte behövts användas sedan "gamla" ägaren flyttade dit för 11 år sedan... Det jag tänker på är att driva kåken så "normalt" som möjligt med alla vitvaror m.m.
Garage m.m. känns underordnade vid strömavbrott, så dessa utrymmen lämnas därhän!

Tanken är också att elverket skall kunna tas med och kunna användas till annat, typ svetsen. Tänker bygga någon liten isolerad "låda" med köldvakt till både elverket och kompressorn utomhus!

Är det någon här på forumet som har erfarenhet om detta, så mottager jag gärna info...även förslag på lämpliga "tystgående" elverk!
Tänker inte köpa något "billigt kinesiskt skit", utan jag vill ha pålitliga grejer... :grin: :grin: :grin:

må de!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



magloman

#2 » 21:29:00, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger nåt asea elverk på blocket nu. Två stycken faktiskt, där motorn är trasig på ena och generatorn på andra. De borde räcka även till garaget, kanske kan sälja lite el till grannen tom :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1

#3 » 21:29:41, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja 10 Kva trefas är nog minimum. Diesel är som sagt att föredra fast det blir nog nästan dubbelt så tungt. Ett 10 Kva elverk blir inte direkt bärbart, möjligen släpbart. Om det behövs lite trefasström mobilt, då duger ett kina dieselverk ganska långt. Jag har ett själv som jag använder då och då, och ja den bör klara en svets. (5 Kva)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Hymas 89

#4 » 21:48:56, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte början att ta reda på huvudsäkringen, och hur stor är den 25 amp?
Då ska nog elverket klara minst detsamma.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

håkan 13

#5 » 22:06:40, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur ser framtidsplanerna ut på maskinsidan?? om du har några funderingar på traktor så kan ju ett traktordrivet va ett alternativ!!
men att flytta runt ett med motor är nog inte omöjligt!! går ju sätta hjul på det... vi har ett på 100 Kva på jobbet... funkar bra att dra bakom L60n... :mrgreen:
Senast redigerad av håkan 13 18:14:52, 28-12-2021, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Mikkel

#6 » 23:12:54, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite basic att läsa om elverk.
https://www.svith.se/elverk-info.html
Spontant känns det som att uppvärmning av huset vid enstaka längre strömavbrott bäst sker med vedeldad braskamin/vedspis.
Förutom vattenpumpen så drar det övriga i huset inte så mycket så då räcker väl 5 - 10 kVA gott och väl.
Men ska du ut och rulla med kompressorer och svets så vet jag inte vad du kan behöva.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

G-son

#7 » 23:14:11, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Är inte början att ta reda på huvudsäkringen, och hur stor är den 25 amp?
Då ska nog elverket klara minst detsamma.

Enkelt att göra så, men samtidigt är det ju helt rimligt att man tänker lite mer på hur mycket ström man använder när man kör med elverket, så att man hyfsat sannolikt kan klara sig med ett mindre = billigare & lättare elverk. Till vardags är det säkert bekvämt att kunna köra värmepumpar, laga mat för fullt i ugn/spis, brassa på med varmvattenberedaren efter duschen man tog, ha en massa lyse tänt, stereon igång för att ha nått att lyssna på... men man kanske inte riktigt behöver köra samma strategi när det går på diesel.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Roger Bälinge (trådstartaren)

#8 » 00:12:24, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

...kom med mer tankar och idéer! :buga: :buga:
Jag tänker inte baxa runt med elverket jämnt och ständigt, huvudsaken är att det skall gå att flytta, även om jag får använda en "pirra"!
Tänker dessutom förvissa mig om att ha gott om 3-fas skarvkabel...så jag slipper "baxet"!
...givetvis måste man ligga lågt med "lyx förbrukning"...men det jag menade var att viktiga funktioner i kåken måste få sin "kräm"...
Farbror har inga problem att avstå rakning, rostat bröd, vispgrädde i morgonchokladen...typ! :grin: :grin:

Inom en ganska snar framtid kommer det att sättas in en braskamin i kåken... men det behövs tillstånd m.m. innan man får skrida till handling!
...dessutom har vi inte tillgång till kåken förens den 26 januari..
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Fosson

#9 » 09:19:18, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du kunna driva "hela skiten" så behövs som du skrivit en reservkraftsomkopplare som frånskiljer anläggningen från elnätet. Dessutom behövs ett eget jordtag som max får vara på 100 Ohm.
Effekt är svårt att säga nåt om men jag skulle förorda ett traktordrivet, 10-15kVA typ.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#10 » 10:31:45, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Så mycket kan jag säga att något "traktordrivet" elverk blir det inte...har tittat på DUAB och deras utbud!
Vad tror ni?
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... tystgaende

...fast i ett ekonomiskt perspektiv hoppas jag kunna använda storleken under denna!
Senast redigerad av Roger Bälinge 10:43:37, 28-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

uppland2

#11 » 10:42:06, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:Tänker dessutom förvissa mig om att ha gott om 3-fas skarvkabel...så jag slipper "baxet"!


Vilka längder tänker du dig när du säger gott om? Man kan inte ha så värst långa kablar ifrån en litet elverk.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Fosson

#12 » 10:46:24, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet



Ingen aning. Litar du på tillverkarna av motorn och generatorn så är det väl ok för ditt behov.
Kolla också om såna som CRAMO eller liknande säljer ut elverk ibland, oftast kvalitetsmärken, de vill väl inte ha grejer som börjar bli några år gamla men har förhoppningsvis servat dem som de ska.

Längre ner på sidan du länkar till finns reservkraftsomkopplaren.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#13 » 10:46:43, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
Roger Älta skrev:Tänker dessutom förvissa mig om att ha gott om 3-fas skarvkabel...så jag slipper "baxet"!


Vilka längder tänker du dig när du säger gott om? Man kan inte ha så värst långa kablar ifrån en litet elverk.


Har en på 30 meter på gång och den kommer räcka till göromålen på tomten...och så kommer jag fixa en i anpassad längd mellan elverket och elskåpet...typ
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

magloman

#14 » 11:44:46, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktordrivet blir ju lätt att flytta på. Man kan ju ha en liten ferguson till det. Ganska driftsäker oxå.

Den där på duab är äkta 100% KINA
Den leverantören är svår att ha att göra med också. Dom är inte som dom varit. Mycket leveransproblem.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#15 » 12:49:36, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DUAB har jag upplevt som lite svårt att få rätt reservdelar när något strular. Har köpt två italienska hetvattentvättar av dom. Vid åtminstione två tillfällen har jag och servicekillen varit helt överens om vilken del som felar. Men det har skickats fel del. Känns lite darriga på servicesidan. Inger inte något förtroende hos mig.
Vad som är ett bra alternativ på elverks sidan vet jag inte. Men kommer jag på något lysande uppslag skriver jag i tråden.
Förslaget ovan om en begagnad proffsmaskin känns vettig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se