Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Hur djupt borrhål till BVP har du ?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Valter.Öhman

#16 » 16:27:42, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som gör att jag tycker det här med djupa hål är lite konstigt är att det är nära på omöjligt att frysa ett hål som har vattengenomströmning. Vad jag tror sker är att man ser att temperturen på ingånde brine går ner för varje månad som går på den ingående sidan och när man närmar sig 0C tror man att det snart fryser det till is. Men att gå från 0C till is kräver 80 gånger mer energi än att sänka temperaturen från +1C och till 0C det vill säga att den bariären tar en väldig tid att forcera. Sen kan säkert givarna visa fel och man tror man har minusgrader i hålet. Att utgående temperatur är minus har ju ingen betydelse då vätskan snabbt värms i hålet igen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86



PerÖ83

#17 » 16:38:41, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husets system: 160m, IVT 7kw och jag har ett Delta-T på 2-3°c på brine.
Verkstaden har: 220m, IVT 11kw med ett Delta-T på 3-4°c på brine.

Här kan man kolla borrdjup mm på registrerade hål.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Bengt Erik Eriksson

#18 » 17:56:35, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huset jag bodde i i Oskarshamn -08 till -18 hade först en okänd termiapump ca -00? kopplad till 75 m hål. Ägarna innan mig slände ut oljepannan och djupfgös väl det hålet och brände el så det glödde om propparna 80000 kwh år typ (familjehem med karbadare varje kväll). Så de borrade ett 130 m hål till en bit bort. Efter ett år dog Termian för mig och jag installerade en CTC ecotech12kw. Minns inte brine temp men tangerade minus in på senvintern. Körde aldrig elpatronen på dessa år. Hade separat vv beredare i serie efter pump så var aldrig över 52 grader någonsin. 240 boyta med hel källare byggt 1942 med kamflänselement. snittade väl runt 23000 kwh per år inkl hushåll och hobby.

Edit: sgu kartan var intressant. Fick revidera brunnsdjupet på nya hålet från 160 :lmao:
Edit 2: kollade närmsta grannens hål och det var på "min" fastighetsbeteckning. Det var från -84 och var 124 m djupt. (Grannen eldar med ved för övrigt :???: )
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

DennisCA

#19 » 19:29:59, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valter.Öhman skrev:Det som gör att jag tycker det här med djupa hål är lite konstigt är att det är nära på omöjligt att frysa ett hål som har vattengenomströmning. Vad jag tror sker är att man ser att temperturen på ingånde brine går ner för varje månad som går på den ingående sidan och när man närmar sig 0C tror man att det snart fryser det till is. Men att gå från 0C till is kräver 80 gånger mer energi än att sänka temperaturen från +1C och till 0C det vill säga att den bariären tar en väldig tid att forcera. Sen kan säkert givarna visa fel och man tror man har minusgrader i hålet. Att utgående temperatur är minus har ju ingen betydelse då vätskan snabbt värms i hålet igen!


Detta känns som det är riktat åt mig, isåfall ska jag påpeka att jag har aldrig påstått eller trott för den delen att det är minusgrader i borrhålet. Brinevätskan är det som är minusgrader i (och den fryser inte vid 0) och ingenting nånstans indikerar att givaren är trasig. Vad som händer är inte att borrhålet är minusgrader, utan att borrhålet inte hinner värma upp vätskan igen till en temperatur över noll grader, detta tyder på att det är riktigt på gränsen att borrhålet räcker till för min pump och husets behov. Med 150m hade jag säkert inte haft de här perioderna då det händer att brinevätskan inte hinner värmas till över noll innan den leds in igen i pumpen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Johanolof

#20 » 20:23:45, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valter.Öhman skrev:Det som gör att jag tycker det här med djupa hål är lite konstigt är att det är nära på omöjligt att frysa ett hål som har vattengenomströmning. Vad jag tror sker är att man ser att temperturen på ingånde brine går ner för varje månad som går på den ingående sidan och när man närmar sig 0C tror man att det snart fryser det till is. Men att gå från 0C till is kräver 80 gånger mer energi än att sänka temperaturen från +1C och till 0C det vill säga att den bariären tar en väldig tid att forcera. Sen kan säkert givarna visa fel och man tror man har minusgrader i hålet. Att utgående temperatur är minus har ju ingen betydelse då vätskan snabbt värms i hålet igen!



För varje grad som temperaturen sjunker på köldbäraren så tappar du ca 10% i verkningsgrad. Så borra för lite ska man aldrig göra.
Jo det händer att borrhål fryser. Har något sådant fall om året.
En ny värmepump behöver mer borrhål än en gammal.

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#21 » 20:45:07, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kunde ju nämnt att tabellen är hämtad från installationsanvisningen för en Nibe 1125:a, så den bör vara från 2007 - 2008. Dock har Nibe använt samma siffror från 1115 som härstammar från mycket tidigt 2000-tal. Tyvärr verkar man ha slutat att ha installationsanvisningar på nätet, men jag råkar ha en för 1145:an liggande på skrivbordet, och det är samma siffror i den. 1145:an kom 2009 och tillverkas fortfarande, så det är inte hiskeligt gamla siffror.

Nu har jag ytjordvärme, men i förra huset installerade jag en 1115 på, enligt dagens räknesätt, 8 kW. Jag hade ett borrhål på 120 meter som låg fem meter från husväggen, så jag hade ingen nytta av markvärmen där. Borrhålet var alltså till och med i underkant enligt tabellen. Jag hade ingen tillsatsvärme över huvud taget, ändå höll pumpen behaglig temperatur på 140 kvadrat ganska dåligt isolerat hus. Vill minnas att jag aldrig fick in minusgrader men kunde ha det på uttempen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Valter.Öhman

#22 » 21:08:59, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
Valter.Öhman skrev:Det som gör att jag tycker det här med djupa hål är lite konstigt är att det är nära på omöjligt att frysa ett hål som har vattengenomströmning. Vad jag tror sker är att man ser att temperturen på ingånde brine går ner för varje månad som går på den ingående sidan och när man närmar sig 0C tror man att det snart fryser det till is. Men att gå från 0C till is kräver 80 gånger mer energi än att sänka temperaturen från +1C och till 0C det vill säga att den bariären tar en väldig tid att forcera. Sen kan säkert givarna visa fel och man tror man har minusgrader i hålet. Att utgående temperatur är minus har ju ingen betydelse då vätskan snabbt värms i hålet igen!


Detta känns som det är riktat åt mig, isåfall ska jag påpeka att jag har aldrig påstått eller trott för den delen att det är minusgrader i borrhålet. Brinevätskan är det som är minusgrader i (och den fryser inte vid 0) och ingenting nånstans indikerar att givaren är trasig. Vad som händer är inte att borrhålet är minusgrader, utan att borrhålet inte hinner värma upp vätskan igen till en temperatur över noll grader, detta tyder på att det är riktigt på gränsen att borrhålet räcker till för min pump och husets behov. Med 150m hade jag säkert inte haft de här perioderna då det händer att brinevätskan inte hinner värmas till över noll innan den leds in igen i pumpen.


Sorry! det var inte alls riktat till någon speciell utan mer tänkt att få igång diskussionen för att jag ska lära mig något. Tycker ditt inlägg är precis det man vill läsa!!! :buga:

Men innebär inte bara det att ditt borrhål är ganska optimalt?
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Valter.Öhman

#23 » 21:17:07, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:
För varje grad som temperaturen sjunker på köldbäraren så tappar du ca 10% i verkningsgrad. Så borra för lite ska man aldrig göra.
Jo det händer att borrhål fryser. Har något sådant fall om året.
En ny värmepump behöver mer borrhål än en gammal.



Vet inte hur du räknar verkningsgrad men COP brukar försämmras med ca 3% per grad och
det är ju väldigt lite.

Om det fryser måste det väl bero på att flödet i hålet är dåligt och inte bara bero på djupet eller?

Varför behöver en ny mer borrhål?
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Wizzman

#24 » 21:21:12, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valter.Öhman skrev:
Johanolof skrev:
För varje grad som temperaturen sjunker på köldbäraren så tappar du ca 10% i verkningsgrad. Så borra för lite ska man aldrig göra.
Jo det händer att borrhål fryser. Har något sådant fall om året.
En ny värmepump behöver mer borrhål än en gammal.



Vet inte hur du räknar verkningsgrad men COP brukar försämmras med ca 3% per grad och
det är ju väldigt lite.

Om det fryser måste det väl bero på att flödet i hålet är dåligt och inte bara bero på djupet eller?

Varför behöver en ny mer borrhål?
En nyare har högre COP = Tar mer energi ur borrhålet och mindre från elnätet med samma uteffekt. Däremot kan moderna pumpar begränsa sitt uttag ur borrhålet men det blir då på bekostnad av COP. Man behöver alltså ofta ett djupare borrhål för att dra nytta av den högre COP en nyare pump har.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

kimmen

#25 » 21:24:04, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon här som har erfarenhet av att använda borrhålet för att kyla huset på sommaren. Vi har anslutningar på köldbäraren för detta, men har inte använt denna funktion, det var ganska dyrt att installera utrustningen i huset
Vi har 200 m
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Wizzman

#26 » 21:27:31, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Är det någon här som har erfarenhet av att använda borrhålet för att kyla huset på sommaren. Vi har anslutningar på köldbäraren för detta, men har inte använt denna funktion, det var ganska dyrt att installera utrustningen i huset
Vi har 200 m
Ingen erfarenhet men kompisen som är rörmokare och installerade min anläggning avrådde. Du kommer bli besviken sa han.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

PerÖ83

#27 » 21:31:15, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det startades en till tråd nu! där det nämns i detta inlägg Stridis2 @ Solfångare->Värmelager->Åretruntvärme utan kompressor?
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JD400

#28 » 21:43:16, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Installerade bergvärme i oktober. En Thermia Atlas 18 med 2x150m borrhål men berget låg en bit ner. Så här i efterhand kanske man skulle borrat ännu lite djupare. Gick helt efter installatörens uträkningar.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Johanolof

#29 » 22:27:09, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:
kimmen skrev:Är det någon här som har erfarenhet av att använda borrhålet för att kyla huset på sommaren. Vi har anslutningar på köldbäraren för detta, men har inte använt denna funktion, det var ganska dyrt att installera utrustningen i huset
Vi har 200 m
Ingen erfarenhet men kompisen som är rörmokare och installerade min anläggning avrådde. Du kommer bli besviken sa han.



Nej du blir inte besviken.. Kylan blir ju nästan gratis bara en liten pump och en fläkt som ska drivas.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

marcusw (trådstartaren)

#30 » 22:36:37, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Är det någon här som har erfarenhet av att använda borrhålet för att kyla huset på sommaren. Vi har anslutningar på köldbäraren för detta, men har inte använt denna funktion, det var ganska dyrt att installera utrustningen i huset
Vi har 200 m


Känner till flera sådana anläggningar som använder brinevätskan för att passivt kyla en fläktkonvektor.
Extremt billigt att installera en fläktkonvektor, driftskostnad är bara 100 Watt cirkulationspump ner i hålet + 30 Watt fläkt i fläktkonvektorn.

Ger inte lika mycket effekt som ett aktivt system, men mycket billigare på alla sätt och ett vanligt 200Meters hål räcker för att kyla ner ett 90m2 fritidshus i söderläge till 18+ grader hela sommaren här i Östergötland. Sen görs varmvattnet billigt när hålets vatten ligger runt 9+ grader hela sommaren. Bra för barnfamiljer.

Jag har fördragit brineslangar in i mitt boningshus från pannrummet i maskinhallen där brinen kommer upp ur hålet, har också köpt en fläktkonvektor och dragit isolerad PEX till den, skall bara orka skruva upp konvektorn och köra igång, hållt på och "BARA" inte orkat i 3 år nu.... kanske nästa år.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se