Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Solfångare->Värmelager->Åretruntvärme utan kompressor?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 12:56:54, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket värmepumpdiuskussioner på gång på forumet, här kommer ännu en energitråd. :smile:

Finns många benämningar, vet inte vad det egentliga namnet är. Solvärmefält? Skulle vara intressant att höra lite åsikter från medlemmarna. Det låter ju bra...

Bild
Originalets URL: http://heliostorage.com/wp-content/uploads/2020/08/0003-scaled.jpg


Jag stötte på detta i en Koneviestiartikel nr 11/2021. En firma vid namn http://www.heliostorage.com som monterat systemet i några större och mindre anläggningar i Finland. Systemet går ut på att man har rejäla solfångare på taken som matar ner värmen i marken via borrhål sommartid. Inte så djupt som ett konventienellt bergvärmehål utan snarare ett fält av grundare borrhål typ 50-70 meter djupa. Då får man ett mer koncentrerat, sfäriskt format värmelager nere i berget. Runda former har mindre förluster osv... Lagret är så stort så man har värme som räcker hela vintern där att pumpa upp. Man kan också ha ett parallellt fält för kyla att ta av sommartid...

Solfångare bygger ju på vätska/vatten så man behöver aldrig gå via solpaneler och el med dess förluster. Det enda som behövs är en cirkulationspump och några ventiler. Låter ju enkelt? Visst borrhålen kostar en del men t ex ett lantbruk har större behov än en "villa" så det sfäriska lagret skulle kunna innebära mindre förluster än enskilda bergvärmehål härådär över gården...


Tekniken låter enkel och denna firma har säkert återuppfunnit gammal teknik, kanske finns gamla lärdomar att lära sig bara man hittar på nätet? Bl a kan jag tänka mig att berget borde analyseras bra på något vis så det inte finns grundvattenströmmar som för iväg värmen. Eller det kanske inte finns såna strömningar ner på dessa djup?

Jag vet ju att man kan pumpa ner värme med bergvärmepumpar sommartid också. Men dels är väl effektiviteten ifrågasatt, långsmalt singel hål osv... Dels kan man ju inte kyla ner kåken hur mycket som helst, borde monteras nån extra kylslinga/solfångare då... Dels ska ju kompressorn snurra, borde finnas en vanlig pump i sytemet då...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



ja-bond77 (trådstartaren)

#2 » 13:00:34, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller är allt ett enda stort tankefel? :klia: Är det alltid effektivast att köra med kompressor? Jag vet inget om detta, bara hur man startar LLVP:n på husets övervåning sommartid... :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2

#3 » 20:01:28, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak är i alla fall säker, och det är att berget måste vara helt torrt! Precis som du själv skriver så skulle en grundvattenström transportera bort all värme man trycker ner. Å andra sidan så är ett borrhål med rinnande vatten mer effektivt än ett torrt för vanlig värmepump.
De system jag har hört om har varit av två typer. Den ena är när man har solfångare på taket och på sommaren får för mycket värme så man inte kan kyla dem. För att förhindra kokning har man kört ner värmen i borrhålet så man kyler solfångaren. Den andra varianten är just när huset har ett absolut torrt borrhål. Efter ett 10-tal år orkar inte berget återhämta sig med mindre effektiv VP som följd. Då har man monterat solfångare för att ladda hålet på sommaren.

Nu gissar jag bara, men att lyckas ladda berget med så mycket värme att man inte behöver använda någon form av värmepump tror jag är mycket svårt. När jag läste på för kanske tio år sedan så brukade man inte ta ut mycket mer än 50-gradigt vatten ur solfångare, oftast mindre om det var halvbra väder. Detta räcker bara på nåder för att producera varmvatten. Men en VP som jobbar mot högre intemp än nollgradigt är mycket mer effektiv. Jag hörde om en anläggning i Lundatrakten där man använde grundvatten som höll 9 plusgrader. Vi räknade på verkningsgraden på den pumpen, och den var hög!

Vill man kyla huset kan man använda borrhålet utan VP. Det räcker med en fläktkonvektor som man pumpar upp kallvatten från borrhålet till. Det räcker alltså med en fläktkonvektor, en cirkulationspump, en backventil, två kulventiler och lite rör så har man nästan gratis kyla i huset. Jag har hört siffror om att man kan ta ut ca 5 kW kyla ur ett "normalt" villahål.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PerÖ83

#4 » 20:18:57, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Vill man kyla huset kan man använda borrhålet utan VP. Det räcker med en fläktkonvektor som man pumpar upp kallvatten från borrhålet till. Det räcker alltså med en fläktkonvektor, en cirkulationspump, en backventil, två kulventiler och lite rör så har man nästan gratis kyla i huset. Jag har hört siffror om att man kan ta ut ca 5 kW kyla ur ett "normalt" villahål.


Det ska jag försöka att ha i åtanke när :vissla: jag ska bygga om "renovera" i huset :thumme:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

QV_

#5 » 21:49:50, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att kyla huset med "gratiskyla" så har jag fått förklarat för mig att
Dörren till rummet måste vara stängd.
Man kan inte kyla hela huset.

I den nya kåken så ingår plan på borrhålskyla i sovrummet och kanske på en plats till.

En fläktkonvektor med inbyggd kondensvatten pump kostar drygt 10papp.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PerÖ83

#6 » 22:39:56, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man är på Maskinisten :thumme: får man kanske bygga lite själv :vissla: också :ohnej: :thummar:
Och inte bara köpa färdigt :laes_detta:
:bira: Semester :mrgreen:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

QV_

#7 » 23:54:05, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sant, det blir nog rätt mycket "bygga själv" på nya villan men dock inget på just området kyla.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bacon

#8 » 01:16:38, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska finnas säsongslagring för fjärrvärme. Jag har för mig att det var Linköping som har långt gångna planer. Ett hundratal borrhål i en cirkel. Eldar man sopor täcker ju elintäkterna gott och väl driftskostnaderna, så man har överskott av värme på sommaren. 70 Gwh har jag för mig det skulle vara. Man har ju produktion igång hela tiden så man kan inte riktigt jämföra med en vedpanna och ackumulatortank som är släkt större delen av tiden. Säg att det tar tre-fyra månader att värma upp 70 Gwh och tre-fyra att ladda ur, inte så dumt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#9 » 13:04:53, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter vettigt att Linköping har detta med sin sopförbrännig. Läste för kanske fem år sedan att deras fjärrvärmebolag hade något som kallas för pool-abonnemang där kunderna betalade 10 öre/kWh på sommaren! :uupps: Detta var avsett för just poolägare som kunde ha hur varmt som helst i poolen till en mycket liten kostnad. Detta eftersom man hade problem med att bli av med värmen på sommarhalvåret.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

busholle

#10 » 20:58:12, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste om en som byggde värmelager under huset. Det var på värmepumpsforum eller bygga hus. Förutsättningen var att det skulle fyllas rejält inför nybyggnation och fyllningen utfördes dränerat och omsluten med tät duk i någon form. I fyllningen lades mängder med pex-slang i något väl uttänkt system.
Tror att den ''ackumulatorn'' landade på 500+m3 och matades med solvärmepaneler upp till rätt hög temperatur.
Solvärmepaneler ger rätt bra med värme under en hygglig del av året och sommartid upp till höga temperaturer.

Brorsan skruvade upp solvärmepaneler för dryga 20 år sedan och från maj till oktober klarar de hela värme och varmvattenbehovet, resten av året ger de ett bra tillskott så fort det är lite ljust ute.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

roddjer

#11 » 21:18:03, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Läste om en som byggde värmelager under huset...

Tog ett par dagar men jag hitta den till slut. Såg den här för ganska länge sen men blev påmind om den vid trådstart.

Använder tydligen vinden på huset som "värmefångare" och leder ner "bonusvärmen" under huset för att lagra den i marken. Intressant.

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#12 » 22:41:59, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressanta tankar.. Nu blir det att grunna lite på hur man kan utforma sitt eget lager..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mercedes_johansson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se