Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Servicekod för återställning av PALAZZETTI pelletskamin

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 01:18:51, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

en PALAZZETTI KELLY IDRO PLUS pelletskamin som visar "Special maintenance"

Troligtvis har jag hittat servicekoden som är de tre första siffrorna i kaminens klocka.
För att komma åt service meny skall man trycka <on> + <pil upp> i5 sek (men detta fungerar inte praktiskt, men har gjort förra året)

Men den stannar på 50 grader efter uppstart. Minimum inställbar temperatur är 60 grader. Så på något sätt är inte kaminen helt kry.
Under uppstart så fungerar den och temperaturen blir högre än 50 grader (runt 55-58)

Display och knappar fungerar men det är något problem med "funktionen". Man kommer inte in i menyn

Den går inte heller att stänga av.
Allt fungerar om man väljer "off" men när den skall gå ner i vila så återstartar den.

Det är som om moderkortet inte är helt kry.
Bruks säger att man skall kontakta service, men det finns ingen service i detta land att kontakta.
Reservdelar beställs från Italien.
Är det någon som är bekant med detta märke och har lite ideer?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#2 » 23:12:10, 04-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter någon omlödning så är den fortfarande "defekt"

Den går 1-2 dagar sedan sjunker vattentempen till 50 grader fastän den skall vara minst 60 (går inte att välja lägre än 60 grader)
Misstänker värmeproblem men en fläkt som blåser på moderkortet i 1 dygn ger ingen effekt.

Har fått bort "Special maintenance"
En dag då jag var där så var tangentbordet mer välkomnande för tryckningar så genom att först ställa klockan till något annat än 00:00 så fungerade det att ange lösenordet.
Lösenordet är klockans timmar och 10 minuter (alltså de 3 första siffrorna av klockans 4)

Nu är ju snart värmesässongen över och det är ju inte så kul att felsöka en värmealstrande produkt på sommaren...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#3 » 00:05:39, 05-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla spännigarna på kretskortet. Mät även i AC spänningsläge om det är mycke rippel på DC matningen så att du inte har dåliga kondingar på kortet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#4 » 19:30:29, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen började den klaga på att fläktmotorn till rökgaserna inte fungerade.
Den snurrade till något varv sedan vart det "error"

Släpade dit mitt gamla Textronix skåp (400 Mhz) och kollade hallgivaren. 1 puls per varv gav den.

Så ett nytt moderkort vart beställt till kaminen.
Så nu fungerar den!
Den går även att stänga av, innan så återstartade den omedelbart.
Villhöver nog något bärbart som är en 10kg mera fältmässigt
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Beje

#5 » 14:52:02, 26-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kortet dyrt från italien ? Håller på hjälpa
En äldre man med denna pelletskamin Freddt Idro
Från 1993 rökgasfläkten utbytt för ett år sedan har funkat bra men nu larva den att det är fel på den Men det är inte fel på den finns någon service manual på denna hemliga menyer som man kan köra olika enheter och kolla vad felet sitter givarna är hela allihopa ägaren har tryckt hit och dit i menyerna kan ju tryckt bort något som står fel
Felmedelandet 776 i manual Smoke Fan Alarm prövat 779 resetting the stoe after alarm men det funkar inte vid omstart samma fel efter bara nån minut tipps ?
Beje
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:26:15, 26-01-2024
Ort: Borgholm löttorp
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Servicebil Mercedes Renault

QV_ (trådstartaren)

#6 » 15:44:13, 26-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var min brors son som beställde kortet, men runt 3000 är en minnesbild att det kostade.
Någon hemlig meny för att testköra de olika enheterna har jag inte sett.

Vi (bror och jag) studerade när de stoppade och det var vid uppstart av rökgasfläkt.
Efter kontroll med oscilloskopet så ansåg jag att fläktens givare borde vara hel och då återstod det bara med att chansa på moderkortet.
Nu med det nya moderkortet så har en del andra konstigheter försvunnit från kamin, så det har varit lite defekt sedan han köpte kaminen (beg)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#7 » 16:01:37, 26-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nog instämma i Towils gamla rekommendation att se över elektrolytkondensatorerna på kortet. I första hand kan man byta alla med synliga fel (läckage, uppsvälld topp, hopkorvad krympplast som tyder på att kondensatorn har varit varm länge etc). Och i andra hand bör man vara misstänksam mot kondensatorer som har suttit varmt till, t ex nära värmealstrade komponenter. Tänk på att om stående elektrolytkondensatorer är monterade dikt an mot kortet, så kan det hända att mikroskopiska läckor gör att det ständigt har varit fuktigt under kondensatorn, med krypströmmar och korrosion som följd. Man kan behöva rengöra och lappa en del i samband med byte av sådana.

Som vanligt kan bilder på kortet resultera i fler felsökningstips.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

doc2

#8 » 16:11:56, 26-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har följd diverse trådar på pelletsforum och förutom de nämnda kondensatorer är även reläerna/solid state reläer som styr kortets utgång ett standardfel.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se