Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vinter nu, elen borta fem dagar eller längre.

106 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

kimmen

#91 » 20:42:39, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Bilgeneratorer (då syftar jag på växelströmsgeneratorer av "normalt" slag) brukar kunna lämna märkströmmen vid 2/3 av tillåtet maxvarvtal. Troligen är utväxlingen till generatorn i en bil tilltagen så att generatorn når sitt maxvarvtal vid motorns maxvarvtal.

Om vi antar en 100 A generator och att bilmotorns maxvarvtal (röda strecket på varvräknaren) är vid 6000 r/min, så måste man alltså hålla motorn på 4000 r/min för att verkligen få ut 100 A.
I praktiken nöjer man nog sig med att öka varvtalet tills spänningen ligger stabil och det märks att spänningsregulatorn arbetar.


Bra där, det här är svårt att förmedla till alla som bygger om till en större generator till traktorn, växlar man upp dom med remskivor, då kommer dom troligen att slira på remmen vid en för liten kontaktyta på remskivan på generatorn, och då får man inte ut mera av generatorn
Man måste förstå att en växelströmmare måste ha högt varv för att få ut märkströmmen, och nästan alltid glömmer dom drivremmen när dom byter generator
Det är nästan så att ingen behöver byta generator, utan bara se till att drivremmen inte slirar, men förmedla det du... :grin:
:off_topic:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Volvot24 (trådstartaren)

#92 » 20:58:59, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Hrrrrmm... Protest!



" Man måste förstå att en växelströmmare måste ha högt varv för att få ut märkströmmen, och nästan alltid glömmer dom drivremmen när dom byter generator
Det är nästan så att ingen behöver byta generator, utan bara se till att drivremmen inte slirar, men förmedla det du... :grin:"



- Har väl en udda bilgenerator i båten då.
En Mitsubishi 70 A, från en Mazda 626, i stället för original 30A.

Motorn en mycket lågvarvig Yanmar 12YSM, diesel.


Först testade jag med kilrem... Det gick inte alls. Slirade o de värsta.
Fixade 5 spårs multiribrem och remskivor. Remmen sval vid full belastning.

Utväxlingen ca 1:3, d v s generatorn snurrar
3 ggr snabbare än vevaxeln på motorn.

Det funkar helt enkelt inte att låta laddningen starta så fort motorn startar.
Kommer inte upp över tomgång, bara stånkar, som den värsta fiskebåt i flera minuter
Och laddar då 70 A! Har övervakningsinstrument och tångamperemeter.

Därför bryter jag D+ tills motorn är körbar, med lite förhöjd tomgång.
Kan vara bra i en knivig situation att ha en motor som ger full kraft, redan från början.

Töff, Töff, Töff.

Alltså generatorn laddar 70 A, redan från tomgångsvarv på motorn. Men det är jobbigt att höra på.

Testade att växla upp, för att öka luftgenomströmningen genom generator.
Det var inte bra, för då startade laddningen utan spänning på D+.

Ja... Detta ledde senare till att jag med en hel del mixter, bytte plats på fläkthjulen inne i generatorn. Så nu, med motsols rotation, har jag full luftgenomströmning.

Varma dagar kör jag även en motorrumsfäkt.

Hur o bygget gick till finns beskrivet i en av mina andra trådar.

Volvot24 @ [Allmänt] Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kimmen

#93 » 21:53:23, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hrrrrmm... Protest!
Vad har du för båt som behöver 70amp i många timmar på sjön, Hur skulle det funka med bara 30amp i timmar på sjön
Aj, slå mig inte... :svettas:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Dexxas

#94 » 22:17:12, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Hrrrrmm... Protest!



" Man måste förstå att en växelströmmare måste ha högt varv för att få ut märkströmmen, och nästan alltid glömmer dom drivremmen när dom byter generator
Det är nästan så att ingen behöver byta generator, utan bara se till att drivremmen inte slirar, men förmedla det du... :grin:"



- Har väl en udda bilgenerator i båten då.
En Mitsubishi 70 A, från en Mazda 626, i stället för original 30A.

Motorn en mycket lågvarvig Yanmar 12YSM, diesel.


Först testade jag med kilrem... Det gick inte alls. Slirade o de värsta.
Fixade 5 spårs multiribrem och remskivor. Remmen sval vid full belastning.

Utväxlingen ca 1:3, d v s generatorn snurrar
3 ggr snabbare än vevaxeln på motorn.

Det funkar helt enkelt inte att låta laddningen starta så fort motorn startar.
Kommer inte upp över tomgång, bara stånkar, som den värsta fiskebåt i flera minuter
Och laddar då 70 A! Har övervakningsinstrument och tångamperemeter.

Därför bryter jag D+ tills motorn är körbar, med lite förhöjd tomgång.
Kan vara bra i en knivig situation att ha en motor som ger full kraft, redan från början.

Töff, Töff, Töff.

Alltså generatorn laddar 70 A, redan från tomgångsvarv på motorn. Men det är jobbigt att höra på.

Testade att växla upp, för att öka luftgenomströmningen genom generator.
Det var inte bra, för då startade laddningen utan spänning på D+.

Ja... Detta ledde senare till att jag med en hel del mixter, bytte plats på fläkthjulen inne i generatorn. Så nu, med motsols rotation, har jag full luftgenomströmning.

Varma dagar kör jag även en motorrumsfäkt.

Hur o bygget gick till finns beskrivet i en av mina andra trådar.

Volvot24 @ [Allmänt] Volvot24's båt, båtprylar och tipstråd


.

Har en gammal Albin 10 hk i en snipa med en 70A generator direkt på svänghjulet,ca 300 mm diam och 65 mm på generatorn......motorn får jobba ganska intensivt någon minut vid uppstart men ganska snart faller laddströmmen till 10-15 amp och sen är det bara att njuta av de 4,5 knop jag har på snipan.....
Har dubbla batterier,ett litet startbatteri och ett större fritidsbatteri som håller mig med kräm till surfplatta,lysen,lanternor och apap maskin med befuktare och slangvärme under en tio timmars natt utan problem.....
Brukar hålla till någon vecka per år i skärgården runt Öregrund,trivs där.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Volvot24 (trådstartaren)

#95 » 22:27:36, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Alltså ungefär samma setup som mig.
Behöver ingen befuktare när jag är på sjön, eller ligger i tält.
Blir tillräckligt fuktigt ändå.

Kör med Eberspächer D2.
Strömsnål när den väl startat.

Plotter och frammåtseende ekolod, TV.

70 - 80 övernattningar runt Vänern varje år.

.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#96 » 23:34:04, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ställde jag till det nu igen med att "tjata" om bilgenerator?

Generatorn måste upp i "rätt" varvtal för att ge full effekt, över det varvtalet ger den väl inte märkbart mer effekt?; men under... så når den inte upp till max effekt.
Alltså => får man anpassa utväxlingen så att motorn inte går på onödigt höga varv (kostar bara soppa...) men lagom för att orka dra generatorn, och varvtalsreguleringen av motorn skall väl också ses till att den fungerar i sammanhanget?

När det gäller vad man behöver och vad man har... så får man anpassa sig.
Gäller det att ladda batterier för nattens verksamhet, så krävs det att generatorn orkar ladda vad som krävs... 180A var det väl som båten har (eller minns jag fel?), å då kommer man inte så långt med 30A... man vill gärna ha kraftigare generator. (åter igen - gångtiden har ock stor betydelse!... laddningen av batterierna är inte linjärt... o dessutom så är det inte max A heller... )

Man kommer långt med en "vanlig" bilgenerator, men... att köra en bilmotor på tomgång för att driva en bilgenerator för att få ström till huset... är... inte ekonomiskt... det är snudd på inte ens rimligt i en nöd nöd situation...

Tar man en större modern generator på säg 150A, så är det 2100W 14V DC dvs en 3hk motor ska orka driva den generator när den lämnar full effekt; så, säg att man tar en 5hk toppventilare som drivkälla. Jmf L/h för den med L/h tomgång med bilmotorn..."I rest my case"...
Hur mycket drar en 3-5hk dieselmotor per timme?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#97 » 00:24:31, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min motor i skutan är på max 12 hästar.
Trött o sliten... Kanske 10 kvar.

Har aldrig i min ägo pressats. För det är ingen idé. Båten har en maxfart.
Vanligtvis ligger jag på typ halva toppvarvet.

4.5 knop.

Motorn står då för drift och även samtidigt laddning av batterierna med 70 A första 10 minuterna.
Kanske 30 A en halvtimme senare.

Dessutom tillkommer kontinuerligt förbrukning till elsystemet med 3 - 6 A.
En solcell stöttar med max 4 A.

Motorn sörplar i snitt i sig 0.8 liter diesel i timmen.

Kan inte påstå att den får jobba hårt. Svarar fint på gasen oavsett från vilket varvtal jag än väljer.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#98 » 08:41:43, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Hrrrrmm... Protest!
Vad har du för båt som behöver 70amp i många timmar på sjön, Hur skulle det funka med bara 30amp i timmar på sjön
Aj, slå mig inte... :svettas:


Du missade något :cool:

Det är inte så att de flesta i Sverige åker jorden runt eller blir ute en vecka åt gången, med solcellsladdning.
De flesta gör en dagstur ut till nån ö eller klubbholme.
Kanske en färd på en halvtimme eller två.
Är det då en segelbåt... Så kör man inte motorn, man seglar.

Många drar en 10 minuters repa med en häftig bränsleslukande motorbåt. Badar o myser med stereon i bott. Två timmar senare, 10 minuters resa hem till hamnen. 30 A generator ställer sig slätt.

Blir det då även övernattning, så förbrukar man ström innan motorn startas igen.
Säg 80 Ah.

Är färden hem 20 minuter, och du har en
30 A generator, så blir inte batterierna fulladdade.
Drar man då ut på sjön med halvladdade batterier och kör samma scenario, så blir batterierna till slut tömda. Folk ringer Sjöräddningen!

Med en 70 A generator och batterier som snabbladdas med större ström, AGM och andra varianter, så är förutsättningarna bättre.

Förstod du?

.
Senast redigerad av Volvot24 10:06:47, 23-01-2022, redigerad totalt 3 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#99 » 08:59:29, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ett hyfsat modernt båtliv, speciellt långseglare har en elsetup, som påminner det vi har i landet.

Släpgenerator (vattenkraft) , solceller, vindgenerator och bränsledriven generator.
Elverk förekommer också.

Utan vind och tjocka typ en vecka åt gången i arktisk miljö, ställer krav på reservkraft.

Dock finns inte möjligheten att profitera på
överskott. Bara att lagra energi i batterier.


- O andra sidan. En öppen snipa, med enbart segel eller motor utan elsystem, liknar landet Sverige för 80 år sedan.


70- och 80-tal klarade sig de flesta båtägare med ett 60 Ah batteri och 30 A generator.
Det var i princip standard.
Var till start av motorn och några gröna o röda lampor. Inte mer.

Den tiden är förbi på sjön, liksom på landbacken.
Min båt är f ö från 79. Lätt uppdaterat elsystem, med moderna strömförbrukare.


- Bara att stänga av strömmen till boendet, så tar ni en resa bakåt i tiden.
Fram med tyrstickorna, stearinljusen, fotogenlamporna först. För det har ni väl i reserv?
Ja, så var det värmen och vattnet också...


- Jag tror att det blir ytterligare försök till ransonering i en eller annan form, av den elenergi vi i dag använder.

Vi är redan där, vilket ni kanske inte märkt.
Kraftig prishöjning är ett fördolt sådant.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bonde456

#100 » 11:14:13, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:en konstruktion med ett rör som gick in i elden i öppna spisen och sedan upp lite och ut i rummet, det blev skorstensverkan i röret, konstruktionen kallades för eldkråka
Kanske ha en brasa utanför med ett rör in, bättre än inget

I stugan hade vi en spiskråka i öppna spisen men vi hade också en fläkt på den om man ville ha lite extra boost, värmde upp grymt snabbt när man slog igång den och det var bra självdrag även när fläkten var avstängd.
Själva röret var bara ett 100x50 fyrkantsrör.

1 person gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

bonde456

#101 » 11:26:44, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tänk på att om kyl och frys har kompressorer med asynkronmotor, så drar de hög startström och är känsliga för spänningsfall i starten (asynkronmotorn har redan från början dåligt startmoment, och om den höga startströmmen orsakar att spänningen från elverket sjunker innan kompressorn har kommit igång), så är risken stor att den inte alls orkar starta utan bara står och brummar 10 sekunder tills motorskyddet löser. Så för att vara säker på att få igång en kyl eller frys, bör man antingen hålla sig med ett elverk på minst 2 kVA, eller välja kyl/frys med inverterstyrd kompressor och mjukstart.

En bra poäng.
Min kyl/frys har börjat fundera på att kasta in handduken så jag ser dessa strömpikar hela tiden nu.
Bilden är från min smartmätare som övervakar huset. Kyl/frysen har en rated input på 210W och jag skulle säga att spikarna är 4 ggr större.
Bild
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Volvot24 (trådstartaren)

#102 » 11:42:18, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Vart hittar man en smartmätare?


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bonde456

#103 » 12:06:52, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Vart hittar man en smartmätare?

Jag valde att köpa den i samband med att jag installerade min solanläggning.
Många nyare elmätare också har funktionen så du måste bara veta hur du kommer åt den om du har en sån mätare.

Man får bra koll på all nätanvändning och egen tillverkning samt konstant övervakning på exakt vilken fas allt sker samt att jag kan kolla tillbaka på det historiskt också.

1 person gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Volvot24 (trådstartaren)

#104 » 17:04:12, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Äsch, nu försvann strömmen igen.
(Bara lurades)

Laga mat utan ström.

Gasolkök, bensineldat friluftskök, kolgrill, öppen eld, koka på vedeldade
bastu kaminen. Ja, det löser sig...

Ibland gör jag så här...

Volvot24 @ Vad Hade Ni i matskålen idag?

- Testar o repeterar alternativ matlagning inför elbortfall.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

sonsonen

#105 » 12:57:47, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stormen har redan nått delar av delstaterna New York och Massachusetts, med över 61 centimeter snö på lördagskvällen.
I Massachusetts saknade 95 000 hushåll ström och i hårt drabbade Provincetown med drygt 3 000 invånare var nästan alla strömlösa.
Experter kallar snöstormen för ”historisk”...
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-60177979

Det är ju tur för oss att det händer där, och inte här...

Jag kom nyss in efter att ha skottat ca 30cm snö som föll i natt så hustrun kan köra till jobbet i morgon.
Lagom som jag är färdig så kommer plogbilen sin vana trogen och flyttar in snön från gatan in i den nyskottade infarten. :shake_hands:

Inget elavbrott, kablarna nergrävda. Inga historiska snöstormar än.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se