torbjorn_forsman skrev:Bilgeneratorer (då syftar jag på växelströmsgeneratorer av "normalt" slag) brukar kunna lämna märkströmmen vid 2/3 av tillåtet maxvarvtal. Troligen är utväxlingen till generatorn i en bil tilltagen så att generatorn når sitt maxvarvtal vid motorns maxvarvtal.
Om vi antar en 100 A generator och att bilmotorns maxvarvtal (röda strecket på varvräknaren) är vid 6000 r/min, så måste man alltså hålla motorn på 4000 r/min för att verkligen få ut 100 A.
I praktiken nöjer man nog sig med att öka varvtalet tills spänningen ligger stabil och det märks att spänningsregulatorn arbetar.
Bra där, det här är svårt att förmedla till alla som bygger om till en större generator till traktorn, växlar man upp dom med remskivor, då kommer dom troligen att slira på remmen vid en för liten kontaktyta på remskivan på generatorn, och då får man inte ut mera av generatorn
Man måste förstå att en växelströmmare måste ha högt varv för att få ut märkströmmen, och nästan alltid glömmer dom drivremmen när dom byter generator
Det är nästan så att ingen behöver byta generator, utan bara se till att drivremmen inte slirar, men förmedla det du...