Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannrum/kullvert/slavtank/vattenmantlad vedspis

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

TJW Johnsson (trådstartaren)

#1 » 17:32:10, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har för planer att bygga en maskinhall som ska innehålla ett pannrum. Från detta ska det dras 27 m lång 4-vägs kullvert in i stugan som via en slavtank ska värma element och varmvatten. Till detta ska även en vattenmantlad vedspis kopplas. Så långt frid o fröjd.
Tanken är att om inte vintern är för sträng eller höst/vår så ska man bara kunna elda i spisen till slavtanken enbart. Men vad händer då om systemet är laddat med hetvatten och man tex vill laga mat på spisen??
Kokar då spisen?? Finns det nån by-pass som inte laddar när man eldar?? Blir ju även denna effekt på sommaren då element inte vill ha varmvatten. Till saken ska väl sägas att stugan saknar ström. Elen till pumpar o dyligt löser vi via 12v men maten ska helst lagas på vedspis. Har ju gasolspis med men vill inte låsa sig om gasen t ex tar slut.
Är det nån som har nån aning eller byggt nåt liknande så skriv gärna. De som gör spisarna verkar vara likt de som står i radioaffären idag. De har ingen aning tyvärr.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35



Mike.Erlandsson

#2 » 18:18:48, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mina öron låter det inte som att du kan "stänga av" utan det handlar nog mest om att ni får planera eldningen efter matlagningen!
Kul projekt, blir det någon projekttråd?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

QV_

#3 » 18:26:00, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en vattenmatlad panna med "kokplatta"

Man kan inte laga mat på den, möjligtvis värma mat.
Men har du använt vedspisen förut så vet du att den fungerar som spis.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#4 » 18:44:17, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en vanlig panna har man en kylkrets som matar in tapp kv. Men har man ingen elektrisk vattenpump borde det inte funka.

Möjligt man behöver två spisar. En med och en utan vatten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

TJW Johnsson (trådstartaren)

#5 » 18:55:28, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med många åsikter :thummar:
Jag glömde skriva att det ska vara panna OCH acc-tankar på ca 1000-1500 liter i maskinhallen. Ska kopplas med laddomat osv. Sen i stugan ska det vara en slavtank på 500 liter med förådsberedare. Om bara suetemet i själva stugan ska användas så laddas även den mad laddomat. Dvs blir två system som dockas ihop med kullvert. Inget ska stängas av via kranar eller dyligt mellan systemen utan att pumpar ska sköta riktningen på vattnet. Det knicksiga blir matlagning när systemet är laddat med 80° vatten och man vill göra t ex en julskinka i ugnen som tar 3 timmar.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Stridis2

#6 » 19:08:11, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att det blir problem. Dels så har de flesta vattenmantlade vedspisar rätt dålig överföring av värmen till vattnet, bara 10 - 15%. Samtidigt så brukar man inte ladda en acctank helt full, så du bör ha lite svalare vatten i botten.
Däremot tycker jag det låter lite med 1000 liter i pannrummet. Då har du bara vatten så det räcker till två laddningar av slavtanken. Nu vet vi inget alls om storlek på hus, energiåtgång, vilken panna osv, det kanske är ett jättevälballanserat system. Men rent spontant så hade jag funderat på större pannrumstank.
En annan sak jag hade funderat på är om du behöver vattenmantlad kamin? Fungerar den bra att laga mat på? Är huset stort hade det kanske varit bättre med två eldstäder, en vedspis (som brukar ge dåligt med värme och har liten eldstad) samt en kamin som är bra att elda i andra ändan av huset.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

TJW Johnsson (trådstartaren)

#7 » 19:29:47, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vi krånglar till det, som vanligt, är det att huset är en sommarstuga. Som nu ska bli permanentboende. Vi har satt in en husqvarna vedspis som funkar bra idag att laga mat på. Men det tar lång tid att värma upp samt den kallnar fort. Jobbar heltid båda så accat vatten vore bra.
Vi ser det som ett första steg i processen att fixa spis och tank i stugan så den blir bebolig. Maskinhallen har idag bara en sprängstensgrund. Ska vara platta på 11x22 m och 4.8 m hög. Så den kommer att ta sin tid att bygga. Men vore ju dumt att sätta in en ny spis som vi om nåt år inte kan använda som vi gör idag med vår gamla. Stugan är på 75m2 så ganska liten. Och vi behöver värme i hallen.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

magloman

#8 » 19:38:20, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en vedspis inne i köket utan vatten. Sen riktigt pannrum till radiatorerna. Tycker det funkar riktigt bra. Går värma huset med vedspisen om man måste. Varmvatten går koka på plattan vid kris.
Har ingen slavtank och saknar det inte. Eldar även på sommaren. Funkar mycket bra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

TJW Johnsson (trådstartaren)

#9 » 21:23:41, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med att värma upp menar jag stugan. Inte spisen. Det går fort. Hade vi färdig maskinhall skulle vi aldrig krångla med detta utan ha kvar vedspisen vi har och enbart ha panna till elementen o varmvattnet. Men som jag skrev så vill vi fortare få dräglig tillvaro i stugan innan hallen är färdig. Inte kul o vakna med 12° inne o snart ska åka till jobbet. Tar några timmar att värma stugan .
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Stridis2

#10 » 23:06:26, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedspis är kasst att värma med (min högst personliga åsikt och erfarenhet). Skulle det inte gå att sätta in en gammal hederlig kakelugn? Den ger inte så hiskeligt mycket värme snabbt, däremot under lång tid. Elda morgon och kväll så sköter den allt däremellan. Vacker är den också, i alla fall många av de gamla modellerna.

Annars brukar jag prata om Vermont Casting. Deras kaminer ska man kunna hålla fyr i under tio timmar, plus att de har termostat så det inte ska bli okristigt varmt inne.
Ganska snygga är de också, framför allt de grönemaljerade.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#11 » 23:09:45, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och som jag skrev innan, de vattenmantlade kaminer jag sett hade mycket lite överföring av värmen till vattnet, kanske 10 - 15%. Hur länge ska du då behöva elda inna du värmt upp 500 liter slavtank? För att inte prata om hur varmt du fått inomhus om 80% av värmen hamnar där. :djaevul:

Nuförtiden finns det kanske kaminer och vedspisar som för över mer värme, men kolla detta innan du målar in dig i ett hörn.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

TJW Johnsson (trådstartaren)

#12 » 23:42:06, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå. Kakelugnar är fina. Det har vi 3 st där vi bor idag samt vedspis i kök. Och albin polar vedpanna 35 kw med 3 st 500 liters tankar till elementen. Så eldat med ved har vi gjort sedan -93. I alla de tre slagen. Men nu ska vi byta bostad och lite därför jag undrar lite allmänt. Har sett upp till 23 kw effekt på spisar med vatten Kanske är en dålig idé?? Vad vet jag. Kanske är bättre att invänta pannrummet och behålla spisen vi har i sommarstugan?? Men försöker tänka lite utanför boxen o ibland har man tur o ibland otur när man tänker.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

sandstrom

#13 » 00:30:21, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ni haft el skulle jag skippat den vattenmantlade kaminen och eldat el för inköpskostnaden, men nu var ju inte fallet så... Tror som Stridis att det kommer bli okristligt varmt/ta lång tid innan ni kan utnyttja värmen i 500L tanken.

Tror aldrig heller den kommer att tillföra så mycket för er i framtiden när maskinhall och "riktig" panna finns på plats där det är 100ggr enklare att elda för värmen.

Men för värmeackumlering över dagen vette tusan. Kanske får bli 2 kaminer?!

Skickat från min Pixel 4a via Tapatalk
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kari.lund och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se