Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Återanvändning varmt spillvatten

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

braha (trådstartaren)

#1 » 11:44:34, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att värma kallvatten i varmvattenberedare är inte billigt. Om man därför kan förvärma det "utan kostnad" kan många kronor sparas.
Någon som har sådant system?
Varmt spillvatten ex från diskhon eller tvätt/diskmaskinen går oftast direkt ner direkt till avlopp utan att värmen tillvaratas.
Borde gå att ex ha en mellantank med termostatöppnat avlopp. Tanken är ansluten till ex värmeelement,
och hjälper till med rumsvärmen. Elementet blir ju aldrig kallare än rummets temperatur.
Tror inte detta har uppmärksammats i någon högre grad hittills, men kanske kan vara aktuellt när energipriserna stiger.

Förslag o funderingar...?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



Alexn72

#2 » 11:47:19, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en avloppsrörskylare på duschen och en lagringstank som sparar de varma och släpper de kalla duschvattnet.

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Sparrow

#3 » 12:05:46, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte in en vv beredare i somras för att slippa elda sommartid för varmvattnet, jag lät rörkrökaren koppla varmvattnet från ack.tanken till vv beredarens inkommande sida. Nu i höstas när vi började elda mer regelbundet, stängde vi av elen till beredaren o även om vi hoppar över eldningen nån dag finns det skapligt med varmvatten. Verkar som beredaren håller temperaturen bra utan el. Är ju inget som tar tillvara värmen i spillvattnet, men ville bara nämna hur det funkar för mig. Moderator får gärna flytta till lämpligare tråd om det blev lite missriktat. Glömde nämna att beredarslingan i acktanken är ur funktion sen många år, har ett värmeväxlarpaket, Ackvavarm ist men tycker inte det funkar så effektivt när tempen sjunker i tankarna.
Senast redigerad av Sparrow 00:41:34, 24-02-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Alexn72

#4 » 13:37:03, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Jag satte in en vv beredare i somras för att slippa elda sommartid för varmvattnet, jag lät rörkrökaren koppla varmvattnet från ack.tanken till vv beredarens inkommande sida. Nu i höstas när vi började elda mer regelbundet, stängde vi av elen till beredaren o även om vi hoppar över eldningen nån dag finns det skapligt med varmvatten. Verkar som beredaren håller temperaturen bra utan el. Är ju inget som tar tillvara värmen i spillvattnet, men ville bara mämna hur det funkar för mig. Moderator får gärna flytta till lämpligare tråd om det blev lite missriktat. Glömde nämna att beredarslingan i acktanken är ur funktion sen många år, har ett värmeväxlarpaket, Ackvavarm ist men tycker inte det funkar så effektivt när tempen sjunker i tankarna.


Vill man ha ett bekymmersfritt system så ställer man elberedaren på 60grader.
När du eldar så kommer även beredaren att värmas upp till säg 80grader. Men även om din vedtank är kall(30grader) så har du fortfarande nytta av värmen för det inkommande vattnet på säg 5 grader kommer nu använda den energin till att användas ända till vedtanken är 5grader :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72

#5 » 20:34:38, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Förtydligande.
Denna är enbart kopplad på duschvattnet.
Ena röret släpper varmt vatten i toppen och de andra hämtar från botten.
Senast redigerad av Alexn72 14:50:06, 06-03-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Janson1

#6 » 08:48:22, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det går alldeles utmärkt att använda spillvärmen i avloppsvattnet. En bekant till mig har gjort en 20-50 liters tank under golvet med typ breddavlopp så fort man häller ut vatten från disk,tvätt eller handfat så fylls tanken på med nytt vatten, varmt eller kallt. Sen ligger det en slinga i tanken så allt inkommande vatten som skall till VV-beredaren blir på så sätt uppvärmt. Detta system har två problem. 1: Då avloppsvattnet alltid blir kallare så finns det större risk för att avloppet utanför huset fryser om det inte ligger tillräckligt frostfritt samtidigt som det kan bli mer problem med matfett och annat flott... Sen problem nummer 2: Det är inte tillåtet enligt våran kommun så han får inte ha sitt system inkopplat... Amen
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#7 » 14:05:07, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också funderat på att ta tillvara på spillvattenvärme, men jag funderade på att koppla in värmepumpen för att utnyttja spillvärmen. Dock har det aldrig blivit mer än tankar. Dels för jag inte har kommit på någon enkel och driftsäker lösning för att sortera ut varmt och kallt vatten, men framför allt för jag inte har kommit på någon lösning som inte kräver en del underhåll. Både fett och andra avlagringar har en förmåga att fastna, isolera och hitta på bus. Men det är intressant att andra också har lekt med tanken och vissa även har byggt. Ska bli spännande att se vart den här tråden tar vägen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alexn72

#8 » 15:25:15, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har också funderat på att ta tillvara på spillvattenvärme, men jag funderade på att koppla in värmepumpen för att utnyttja spillvärmen. Dock har det aldrig blivit mer än tankar. Dels för jag inte har kommit på någon enkel och driftsäker lösning för att sortera ut varmt och kallt vatten, men framför allt för jag inte har kommit på någon lösning som inte kräver en del underhåll. Både fett och andra avlagringar har en förmåga att fastna, isolera och hitta på bus. Men det är intressant att andra också har lekt med tanken och vissa även har byggt. Ska bli spännande att se vart den här tråden tar vägen.

Kör man värmepump på utgående vatten så bör man nog kolla så man inte riskerar att något fryser på vägen till reningen.
Men annars är det väldigt logiskt.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

ja-bond77

#9 » 15:41:56, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite har väl mina tankar tangerat detta i nåt skede också. Kanske ursprungligen då jag läste om hur man återtar energi ur dels tvättvattnet i mjölkstall samt ur svämkanalerna i nöt- och svinstall. Det gemensamma är väl där att man använder VVLP och har värmebärarslingan att ligga i avloppsbrunnar och svämkanalerna och värmen pumpas in i stallens golvvärmesystem, alltså lågtemperatursystem.

Dvs avloppsvattnet är redan på frostfritt djup eller passerar i varje fall inte frusen mark/luft. Avloppsvätskan lagras till stor del i svämbrunnar via underjordiska rörsystem. Fortfarande kanske fett kan störa kring slingan men det vet jag inte hur vanligt förekommande det kan vara eller inte vara...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se