Mattias Petterson skrev:Varför vill du rädda 90 år gamla element?
... Ett lenhovda element kostar ca 5000:- på bygghemma
Om det bara gällde ett element...
Det rör sig om ett 20-tal. element i varierande storlek...
Gör man den investeringen - kanske även värmerören borde ses över / bytas...
Tänkte bara kolla - går ett flänselement kontrollera status på? (eller som sagt är det ett dömt projekt från början)
Mattias Petterson skrev:vad händer när de plötsligt brister
Det är en av orsakerna att jag vill kontrollera statusen på de element som har / har haft problem.
Huset är timrat med mycké sågspån, så ett
läckage behöver inte vara helt förödande, men det är helt beroende på var läckan uppstår.
Min tes är att i ett slutet system, rent teoretiskt, borde element aldrig kunna rosta sönder.
Nu har detta värmesystem varit ett "öppet system" många år innan det blev slutet med tryckkärl, vilket påverkat hela systemet.
Dock är jag osäker när det blev element, förmodligen byggdes huset med kakelungnar. På gamla bilder kan man se 2st skorstenar. (varav den ena är borta sedan 60-talet). Sedan blev det inte element i hela huset samtidigt utan har kompletterats i några omgångar. (gissning vis är det element som jag försökte laga från senaste stora renoveringen 1963 - men var elementet nytt då?
Jag är inte heller helt säker att nya element håller lika hög kvalité som dessa. (men kan ha fel)
Vad jag förstår är
Lenhovda Radiator fabrik ensamma att kunna leverera denna typ av element (via olika kanaler).
Först trodde jag att det inte alls gick att få tag på... Nya element verkar inte ha samma
bussning Michael Meier skrev:... du lär försöka rädda den, och det behöver inte vara svårt, luftningsnippeln (den lilla) är i ett mjukare material, antagligen brons, förhållandevis "lätt" att borra ur, göra tunnare (med rundfil) tills man kan bryta loss bitar med en
gängtapp eller något (hålet och gängan är säkert cylindriskt, så använder man rätt borr så har du enbart material kvar i botten på gängan.. som en spiral.
Det var så jag hade planerat - men är det för komplicerat / omöjligt att kolla statusen på elementet i övrigt - kanske jag måste ge upp redan här.
Vad kommer att synas med bussningen borta?
Michael Meier skrev:Gjutjärn, det tar nog längre tid att finna en ersättare än att rensa gängan på den du har,
Skulle gissa det - men eftersom den läkt en del vatten, kan området runt luftningsnippeln vara för murket, och bör kanske försöka hitta en reservplan innan insatsen påbörjas. (ingen aning varför det inte läker just nu)
Michael Meier skrev:Tryckprova inte dessa, det blir enbart ensidigt dragspel av dom. ... inte har du två bars systemtryck på dessa, hur har du kommit fram till det?
Eftersom systemhöjden är ca. 6-7m - måste systemtrycket (i källaren) ligga på minst 0,8-1bar. (vid ej uppvärmt system)
När vedpannan används kan systemtrycket öka ganska mycket, men med värmepump är systemtrycket ganska kontant.
Min tes - håller elementet för 2bar håller det för 1bar.
Nya plåt element från Purmo verkar provtryckas med 13bar och ska klara 10bar. (hur provtryckningen utförts framgår inte)
Sektionsradiatorer verkar vara besiktigade för max 120grader och tryckklass PN6 (dvs. 6bars
tryck)
OT.
Här provtrycks gamla gjutjärns element med ca. 6bar
Provtrycka gamla gjutjärnselementDe har sällan/aldrig haft problem med elementen (gjutjärn).
Hur man tar isär en värmeelement av gjutjärn (nu tror jag inte att mina element är av gjutjärn
- men ändå intressant)
Michael Meier skrev:.. det är lättare och tydligare med trycksatt varmt vatten, typ sextio grader ...
2 bar oavsett vätska eller gas - Är det inte samma tryck?
Jag förstår att det kan bli litet annat förhållande med varmt vatten (metallen utvidgas) men blir det inte samma effekt vid högre tryck och kallare vatten?
Lite komplicerat att testa med varmt vatten på ett fristående element - måste bygga testbänk för det - ett element avger en hel del
värme vid 60grader
.)
Nackdelen med tryckluft är att elementet kan läka för gas, men kan vara tätt för vätska vid samma tryck. (det ställer högre krav på elementet för att hålla tätt)
"
kamflänselement" Det är inget
kamflänselement jag har
, utan sektionsradiatorer
.
Michael Meier skrev:.. elementet utvidgar sig som ett dragspel ..
Är det inte det man vill med provtryckningen(inom vissa gränser)?
Min slutsats .:
Ska kolla om alla bussningar har samma dimension (2").
Bäst hade varit om jag hittat en slagnyckel eller en ringnyckel (helst 6-kant) i passande storlek. Har sökt men inte hittat.
- i sista hand får det bli en
hylsa och dragskaft - (kanske såga av en hylsa och skapa en ringnyckel - men det går nog inte rädda härdningen?)
Bussningen kommer nog aldrig kunna vridas lös utan värme.
Ska fundera över provbänken och varmvatten eller fortsatta testa med tryckluft. (för och nackdelar)