Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Luftvärmepump, LVVP, LLVP

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 14:26:13, 05-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte på Maskinisten men hittade inte någon specifik tråd om -enbart- LLVP och LVVP; erfarenheter, fördelar, nackdelar, egenheter, osv...

Jag hade en enkel fråga till en tillverkare,... tyckte jag...
Temperaturen på kondensvattnet.

Svaret jag fick av den tillverkare som publicerat på sin hemsida att mängden vatten kan uppgå till upp till 50L/dygn, var... låt säga... avslöjande... (= de har inte den blekaste aning! ...för de har inte studerat detta...)

Rådet de gav var att installera en värmekabel för att smälta isen... De som roat sig med att smälta is... vet vad -det- kostar!...
Fann rådet aningens...

ALLA jag talar med säger:
- led INTE ned kondensvattnet i dräneringsrören!!!
- samtliga råd på nätet är; anslut till dagvattenledningen (som ligger så mycket grundare än dräneringsrören)...

För att kunna ta ställning till råden behöves lite data:
- avgiven mängd kondensvatten i förhållande till luftfuktighet och temperatur
- temperaturen på kondensvattnet vid olika omgivningstemperaturer.

ALLA som varit med om regn på vintern förstår -exakt- vad jag är ute efter!
ÄR kondensvattnet underkylt när det lämnar LVVP'n?
Ja, eller nej ?
Tillverkaren svar:
- vet inte. Vi har inte testat.
=> ?!... snacka om -seröst- svar!...

Så, ärade Maskinisten HjärnTrust - vad är eder samlader erfarenhet?


Jag -överväger- kraftigt att leda ned till dräneringen;
- är frostfritt
- rinner redan som det är -många- liter per timme (3-4 siffrigt)
- kan kopplas samman med frånluft från badrummet (har en sådan plan)
=> 50/d är "en droppe i havet" i mitt system :-)
MEN (!) om kondensvattnet är -underkylt- vintertid... -då- uppstår risk för... besvärligheter, även på frostfritt djup...
Ser vilka härligt "skridskoplaner" och inlandsisar som mina grannars LVVP'n skapar - så... mitt val att placera på norrsidan (inte till pannrummet) och dessutom motlut mot huset... mina kära grannar tittar på mig, tittar på sina anläggningar, och ger mig i all välmening tydliga moleriska gestikulationer med tillhörande läten!
Jag lyssnar -intensivt- på de goda råden och inser... hur (het plats) ska jag kunna placera LVVP ca 12m bort, på -andra- sidan huset?... det blir mycket rördragning och håltagning genom källaren det!...
=> alltså, detta med att ansluta till "spol-rör" till dräneringen, lockar skarpt (enklast, snabbast, billigast, och... är ju i alla fall "vattenfyllt i södra änden; i norra är det "torrt").
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



igelkottar

#2 » 19:42:42, 05-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom omgivande luft är minusgrader på vintern (i regel) så bör du koppla till en värmekabel så långt som det kommer att rinna mellan pump och till frostfritt djup för att vara säker på att det inte fryser på i slang/rör.

Oavsett hur du drar slang/rör så är det ju känsligast i utomhusmiljön. Drar du in kondensvattnet så är det ju en kortare
värmekabel som behövs, för väl inne så är det ingen fara för att vattnet ska frysa på sin väg ner till något avlopp.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#3 » 21:01:22, 05-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hjälpte en som hade LVVP och hade problem med kondensvattnet. Jag gjorde en rostfri plåt som passade mellan benen till pumpen. Tre sidor uppvikt och en nervikt. Under tiden det var plusgrader låg någon distans under bakkant på plåten så vattnet rann fram och ner i marken. När det blev minus togs distansen bort så vattnet stannade kvar på plåten och frös. När det blev för stor isklump under pumpen togs hela plåten fram, vändes upp och ned och slogs i marken så isen lossnade. Isbitarna fick ligga kvar på gräsmattan tills våren kom.
Krävde alltså en liten tillsyn, men enligt husägaren fungerade detta utmärkt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JPEG

#4 » 22:47:18, 05-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj.. Ganska bökigt att passa. Jag är nu inne på min14:e säsong med en Nibe 2026 LVVP utanproblem med tövattnet. Det kan bli en ansenlig mängd beroende på väderleken, så tömning av tråg eller baljor, murarbaljor brukar användas.
Jag grävde en fundamentsgropp med en djupare del ner till dräneringen och ställde mitt i de ett 50 mm avloppsrör. Fyllde sedan med singel runt om och avslutade med två cementplattor för pumpen att stå på. Under pumpen sitter ett tillbehörstråg som värms en stund före avfrostning startar. Det är en värmekabel med en extra bit på 50 cm som går ner i röret i backen. Värmekabel styrs av avfrostningsfunktionen och är bara spänningssatt något före och efter i aavfrostningstiden. Tövattnet är relativt varmt när det rinner från kondensorelementet, så det fryser inte på med en gång.
Några problem med att dränera bort vattnet har jag inte. Det blir inte mer vatten vid huset än när det töar och blaskar i övrigt.

2 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 14:48:07, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra och givande svar!
Konstruktivt!

Jag lyssnar och läser med idel öra!

Vad jag letar efter är saklig fakta kring kondensvattnet. Detta finner jag inte. Det jag -kan- få fram är erfarenhetssvar, som i sig nog är mer värdefulla än vetenskapliga friserade studier... ;-)

Temperaturen på kondensvattnet är en kärnfråga. Den avgör möjliga alternativ och lösningar.
Att tillföra energi för att smälta kondensvattnet är fel väg att gå. Poängen är ju att minimera förbrukad mängd el. Ska man tina bort is, då kan man lika gärna montera en vanlig elpatron o spendera pengarna den vägen. (så att säga)

När man ser till informationen från ÅF och tillverkare av värmepumpar, så är det ytterst noga med att se till att problemet med "avgaserna" inte når kunden...

Hittar ingen bra bild - får ta ny bild (blir Zen).
Det jag har att tillgå, där jag tänkt montera LVVPn är:
- dräneringsrör; åt öster och väster; dragit upp till och ovan jord => därmed skall rören kunna tryckspolas (inte skett sedan de lades ned 1995).
- dagvatten rör till stuprännorna, endast åt öst
Båda systemen är 110mm's rör.
Det går att montera frånluften från badrummet via rör ned till både och av ovan rörsystem. (mig varit slapp slö och inte valt rörsystem än från fläkten, som sitter på fel vägg under entré taket... vilket det inte mår bra av... => fläkten måste flyttas => rördragning avsedd att göra då)

Därmed finns varm frånluft att tillgå.
Tanken är att låta LVVP's kondensslang löpa ned i samma rör som frånluften från badrummet "pumpas" i. Det är här som temperaturen på kondensvattnet börja få allvarligt intresse. Är det underkylt, då kan det bli ispropp i röret!...

Andra förslag jag fått är att leda in kondensvattnet genom källarväggen till golvbrun. (ej särskilt lockande alternativ, men icke avfärdat).


Det var lite av bakgrunden.

Tolkar jag allt jag läst rätt, vilket är -samma- svar som jag fått här, så bör kondensvattnet hålla minst kring +4'C även vid många minus i luften.
Vågar man dra den slutsatsen, eller är den ett steg för långt?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

JPEG

#6 » 14:54:07, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isolera avloppsslangen.

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

igelkottar

#7 » 14:59:44, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmekabeln är inte för att tina isen i första hand, utan för att det ska hålla sig isfritt där vattnet rinner.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

JPEG

#8 » 15:01:40, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela min installation 2008 finns i egen tråd på Värmepumpsforum under samma alias.

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Stridis2

#9 » 15:14:47, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...Vad jag letar efter är saklig fakta kring kondensvattnet. Detta finner jag inte. Det jag -kan- få fram är erfarenhetssvar, som i sig nog är mer värdefulla än vetenskapliga friserade studier... ;-)...

Jag tror det är svårt att exakt räkna ut hur mycket kondensvatten man får. Maxmängden borde vara något i stil med differensen mellan hur mycket vatten utomhusluften innehåller vid 100% relativ fuktighet minus hur mycket som den avkylda luften kan innehålla. Frågan är då hur mycket luften kyls av i förångaren samt hur mycket luft som passerar genom denna?
Tror du får bra svar bara genom att titta och fråga andra LVVP-ägare. Men berätta gärna resultatet. Alltid intressant även om jag troligen inte kommer att skaffa LVVP inom överskådlig tid.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 19:39:52, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :bira: - vilka goa svar man får :thummar:

Detta med mängden kondensvatten är verkligen "ned tystat".
När man talar med de som skaffat sig LVVP så skiljer sig mängden dramatiskt åt.
Har ett par jag ska försöka få tag i o se vad de kan berätta om sina 20kW's (eller vad de nu är för "mastodontiska" dubbelfläktade montrum de har).
Säljsidan anger från 15-20L/d till 50L/d. Ser jag till vad som dykt upp i media så kan det bli än värre med betydande fuktskador som konsekvens - men, i samtliga av de negativa fallen jag känner till så har problemen orsakats av...grov okunskap eller grov oskicklighet hos installatören...

Luftfuktigheten kan skilje enormt, varför det inte går att ge exakta siffror, men, jag anser ändock att tillverkarna borde hållas ansvariga för att göra undersökningar/studier i frågan. Man vill ju som ansvarig ha en uppfattning om ytterligheter, och när dessa kan tänkas inträffa som värst...
Det är -stor- skillnad på 90% relativ luftfuktighet och 60%... luften bär som mest vattenånga ned mot ca -10'C (-8 till -12'C erhålles bästa kylningen av luftkyld motor), men största problemet lär vara från 0 grader till några få under nollan. Vidare är det långt mycket värre innan isarna lagt sig för oss i "kust klimat".
Många faktorer som spelar in, men vissa grund data -borde- finnas från tillverkarna för beräkning av avflöde och behov av avisning/värmekabel.

Om nu värmekabelns jobb endast är att hålla "dropparna" flyttande ned till frostfritt djup, då borde min plan fungera likvärdigt med att använda frånluften från badrummet. Bara en tanke, men den är kanske inte så galen trots allt i så fall.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#11 » 20:03:32, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten tanke när du nu funderar på att minska energiförbrukningen. Har du funderat på att dra badrummets frånluft till LVVP:s insug? I så fall fungerar LVVP:n som en frånluftsmodul och får nytta av den varma och fuktiga inomhusluften (när båda sakerna går samtidigt). Visserligen kommer du att få ännu mer kondensvatten från LVVP:n, men det kanske kan vara värt detta? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 20:20:45, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan!
Tack för tipset! Så långt hade jag inte tänkt.
:shake_hands:


Tänkte så att det lilla som PAXn går, men blåser det rakt ut i intet, så skulle det vara bättre att blåsa ned det via dräneringen om så bara för att hjälpa till med transporten av vattnet. (Källådern tar genvägen genom mina dräneringsrör). Tillförd värme på dräneringsdjupet, om än ringa, borde vara bättre nytta än bara blåsa den rakt ut till kråkorna (som i alla fall inte tar vara på den).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

JPEG

#13 » 20:43:28, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Hela min installation 2008 finns i egen tråd på Värmepumpsforum under samma alias.


Eftersom det nog kan vara lite svårt att hitta min gamla tråd från 2008 på Värmepumpsforum, så läger jag in en länk här.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... ic=20390.0

2 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

ac tc

#14 » 12:04:43, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondensvattnets temperatur går från noll grader när avfrostningen börjar till ca 10 grader i slutet.
- led inte ner kondensen i dräneringen, möjligtvis i röret som leder bort dräneringen från fastigheten.
- värmekabelns elförbrukning är marginell jmfr värmepumpens vinst. ( en glödlampa typ..)
- kan du leda vattnet till dagvatten så är det kalas, ett annat alternativ är att släppa det i avloppet inomhus.
- sitter den så till att ett mindre isberg under den inte gör nått, - problem solved, låt den drälla ut vattnet bara.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#15 » 12:41:46, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: :thummar: :buga: :bira: - vilka goa svar man får :thummar:

Detta med mängden kondensvatten är verkligen "ned tystat".


Men lätt att beräkna om man känner till aktuell luftfuktighet, utetemp och hur mycket energi värmepumpen tar ut ur omgivande luft. Det gäller bara att damma av något gammalt termodynamikkompendium och slå sig ner på kammaren ett par kvällar. Skulle man vilja ha en aktuell prognos för kondensvattenproduktionen på en viss plats finns det säkert någon IoT-nörd som kan fixa det med hjälp av väderdata som hämtas från t ex yr.no .

Man kan nog räkna med många gånger större kondensvattenproduktion hos en värmepump som går på ett ställe där det i regel är nollgradigt och nästan 100 % luftfuktighet på vintern, än hos en likadan värmepump som går på ett ställe med sträng kyla och låg luftfuktighet. Låt oss t ex anta att den ena värmepumpen befinner sig i Göteborg och den andra i Särna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se