Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Luftvärmepump, LVVP, LLVP

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

fretchi

#16 » 13:08:41, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man kan nog räkna med många gånger större kondensvattenproduktion hos en värmepump som går på ett ställe där det i regel är nollgradigt och nästan 100 % luftfuktighet på vintern, än hos en likadan värmepump som går på ett ställe med sträng kyla och låg luftfuktighet. Låt oss t ex anta att den ena värmepumpen befinner sig i Göteborg och den andra i Särna.


Det låter rimligt. Häromkring är det ingen som bryr sig i någon kondensuppsamling (om den inte sitter ovanför altan eller annat trädäck möjligen).
Kondensvattnet får rinna ner på backen och tinar bort till våren.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 13:45:22, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj... förlåt. Mig otydlig.


I nordöstra hörnet av huset kan jag välja:
- dräneringsslang åt väster-söder
- dränringssslang åt syd-väster
- dagvattenrör syd-väster
Bild


På södra sidan kan jag välja södra delen av ovan dräneringsslang syd-väster, eller ut på backen (god sluttning och gott om utrymme - dessutom går vattenådern nästan idagen 3-4m söder om spolbrunnen till dräneringsslangen.
Baksidan är ca 12m genom tre innerväggar och tre källarrum... kontra första bilden, bara rakt genom ytterväggen rakt in i pannrummet.
Bild


Mitt fel. Var otydlig :-(
Nej nej nej - absolut inte ned i själva dräneringen, - den är sand till ca 2m's djup där det övergår till en markdukomlindad krossbädd med dräneringsslangen i botten.
En granne fick just precis det där med kondensvattnet draget till sin -dränering- ...de har fått... jobb... övriga har det ut på backen vara av en har fått tänka om då den fått just den där besvärliga "inlandsisen"...

Huset platta, dess södra sida/tillbyggnad "badar" (står) i grundvatten, eller rättare sagt en källåder. Det betyder att plattan alltid är lite fuktig. Den fukten måste torkas bort genom att hålla källaren varm året om.
=> där kommer min önskan om att experimentera med att dra frånluften från badrummet genom dränerings-slangarna-, för att se om det kan påverka fukten i dräneringen något, och om den cirkulerande luften, som ledes vidare till dräneringsbrunnen var jag har en pump som går för ofta, kan hjälpa till att transportera med sig fukt bort; samt om värmen som tillförs ev., kan ge någon effekt på boendeklimatet.
Att då leda ned kondensvatten... "hur smart är det?!" - tanken jag har i den frågan är "vad gör en droppe vatten i osceanen?"... visst, oceanen höjs med 1 droppe vatten, men... kan man ens mäta den extra droppen vattens effekt i det sammanhanget?
Givetvis tänker jag ock på "många bäckar små".

Låter sig LVVPn med lätthet och enkelhet monteras på sydsidan av huset -borde- det ha bättre verkningsgrad än i skugga på nordsidan (vill jag -tro-), och detta med kondensvatten är ock där ett inte problem då lutningen från huset är kring 10% jmf med norrsidan där lutningen -mot- huset är kring 4%.

Rätt placerad så har kondensvattnet alltså ringa till ingen betydelse, men fel placerad så har även temperaturen på kondensvattnet stor inverkan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#18 » 11:05:09, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sett så rinner det endast några droppar i en dränering, den omsätter små mängder vatten.
Därför så blir det inget bra när man fyller på vatten från annat håll.
- har du plats och möjlighet så låter ju sydsidan som ett utmärkt alternativ då du har bra fall från kåken där.
Sol och sydsida spelar bara marginell roll. Isberget tinar dock bra mkt fortare i söder.
-tänk på att ställa pumpen på två lecablock inte ger plats för nått större isberg, lyft den en bit från marken.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se