Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Inverter för solel off-grid (Ö-drift)

200 inlägg • Sida 14 av 14
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Janson1 (trådstartaren)

#196 » 08:36:34, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har väl inte blivit så mycket verkstad sista dagarna... Mest funderat och så jag har byggt om mitt kontor, ja från kontor till mera elektronikverkstad. Jag har en gammal ärvd klaffbyrå i mitt kontor som förvaring/prydnad. Denna byrå har gjort mig mer eller mindre galen då den är i princip omöjlig att jobba med, upp och ner med klaffen som kräver fullständig städning innan, VARJE gång. Sedan lådor som har en ytterst hög "byrolådseffekt" dvs lådorna kärvar hela tiden i lådhålen. Nu är byrån förpassad till andra delar av gården... Puhh. Helt oväntat så dök det upp 2 st Evaluation kit i veckan med posten från en okänd givare. Det ena heter Atmel SAM4S Xplained, ett utvecklingskort med två processorer, en ATSAM3U4C och en ATSAM4S16C. Det andra kortet heter Atmel ATSAMC21-xpro och har en processor ATSAMC21J18A, detta kort har dels samma anslutningar som ett Arduino UNO och dels många mer I/O och Canbus anslutningar. Hur tämjer dom här korten tro? Jag tror jag behöver ett program som heter MPLAB av något slag?
Nu vet jag inte vad jag skall ha korten till men något användningsområde bör väl gå att hitta... Jag har varit och nosat lite på Cortex och SAMD grejerna då dom är 32 bitars. Men med bara Arduinos IDE så har det väl gått sådär... Men, allra först vill jag nog behålla focus på den här trefas invertern och dess funktioner! Ja, några dagar till för sen blir det några dagar semester i Spanien i samband med att "fylla jämna år" och allt det som hör till...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#197 » 11:18:04, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, jag känner mig lite kluven till det här med trefasinverter... Under tiden som vi spånar på konstruktion och programmering så finns det samtidigt små moduler som ger 3 fas 50 hz (eller 60 eller 400 hz) med spänningsreglering, strömavkänning, displayutgång och div säkerhetskopplingar, allt för att spara elektroniken så långt det är möjligt... Dom här modulerna kostar dessutom bara en spottstyver. Det enklaste är ju bara att "trycka i" en sådan och köra. Men, det bär mig emot lite, nåt av lättjans väg... Jag vill både lära mig mera och prova en färdig modul. Det blir väl en av varje oavsett! Men först lite semester.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#198 » 09:56:26, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är semestern över, nu är jag "bara" jul-nyårsledig innan skolan börjar igen den 9 januari, eller så... Skulle nog emigrera till Spanien, vintertid i alla fall! Programmeringen har gått på sparlåga nu ett tag och jag skall väl igång snart igen. Jag har hittat en vad jag tror, en bättre Arduino Nano klon? https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 12155490_1
som jag vill testa när den nu anländer. Jag kanske inte ens får den att funka men det är värt ett försök oavsett. Den går på 32 Mhz istället för på 16 Mhz som är standard. Den har nog 4 timrar istället för 3 men här vet jag inte om det spelar någon större roll? Det är Logic Green som har tagit fram kretsen och dess manual är på kinesiska... Men den går på 5 volt, har bättre (12 bitar) upplösning på analogavläsning som dessutom är betydligt snabbare och en extra ingång ut i fall att. Enligt datan så är den totalt lite bättre på allt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#199 » 07:14:17, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan sist... Jag skaffade en vanlig inverter 24 volt DC till 220 volt AC 50 hz på enligt skylten 5000 watt. Den orkar driva pumpen, ett kylskåp, en frysbox men det får nog inte starta samtidigt alltihopa, så man får sätta i en stickpropp i taget vid ett ev strömavbrott. Som laddning av batterierna har jag valt en solcell på 30-40 volt 400 watt som via en billig liten regulator laddar och övervakar batterierna, det verkar också fungera UA. Så nu har jag ett uttag i köket och ett på utsidan av huset och ett (som inte är riktigt färdigt än) i det stora huset så det finns lite nödström vid ett ev strömavbrott. Sen har jag ju ett dieselelverk i nödfall (3 fas 400 volt 25 KVA) om det kniper på riktigt... För uppvärmning i mitt hus finns numera en fristående Husqvarna kamin, inget vatten i som måste pumpas runt utan bara en järn och stenklump i hyfsat fint format.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#200 » 07:20:35, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl också nämna att jag skaffade även ny inverter, liknande den som brann upp: https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... CBCoWx3E9h
Jag har egentligen inte bestämt mig för om jag skall ha den eller inte... Men det löser sig nog.
Jag har INTE gett upp på den första invertern som brann upp men jag behöver lite fri tid för att sätta mig ner och felsöka vidare.
Att bygga en egen inverter har jag inte heller gett upp på, men där gäller samma sak...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se