Isobutan, som ju är snarlikt propan (formellt benämns det även 2-metylpropan), är ju mycket vanligt som kylmedium under namnet R600a sedan ca 15 år tillbaka, i synnerhet i kyl och frys. Det finns ingen anledning till att det inte skulle vara lämpligt för AC och värmepumpar, snarare tvärt om.
Brandriskerna i samband med krock i en bil med brännbart kylmedium i AC:n får man nog anse som överdrivna. Brandbelastningen från ett par hundra gram propan eller butan är ju försumbar jämfört med de stora mängder flytande
bränsle som ändå finns i bilen, en del av det dessutom under mycket högt
tryck på moderna bilar med common rail-diesel eller direktinsprutad ottomotor.
Mängden kylmedium i en bil-AC kan jämställas med mängden drivgas i ett par större sprayburkar eller för den delen en liten gasolburk typ skidvallningslampa eller campingkök.
Värt att notera, om man ska fylla t ex R600a eller vanlig gasol i en bil-AC som är avsedd för något av de gamla halogenkolvätekylmedierna (typ R12 eller R134a) är, att man bara ska fylla en tredjedel av den mängd som står på AC:ns typskylt. Om det t ex står något om 700 g R134a, så bör det bli lagom med ca 230 g gasol.