Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Min panna är inkontinent

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Turbodiesel

#16 » 23:20:35, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en del från Kotly i polen, men det är ett gäng år sedan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



toker

#17 » 08:22:41, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Atmos som är en bra tjeckisk panna är det många som åker till estland och polen o köper pga priset.
Kan tänkas att man kan klicka hem en från en webshop nu för tiden.
Frakter från estland och hit är nog inte dyrare än inrikes.

De är ju med i eu oxå så smidigt.

Googla estländska siter (ee)

Tyvärr krävs acktank men den behöver inte stå alldeles bredvid men inom 4-5m är nog bra. Man får gå upp lite i rördimension bara när sträckan ökar.

Här efter en snabb google:

https://torujyri.ee/en/product/puugaasi ... os-dc-18s/

Vet inte om det är billigt eller rätt storlek, just den där är på 18kw

Atmos brukar ju ryka in vid vedinlägg är nog inte så lämpligt att ha i rummet bredvid hallen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#18 » 09:52:29, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då gör du fel ;-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#19 » 18:43:43, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan du väl förklara hur man ska göra för jag lyckas inte och dom jag känner som har Atmos pannor lyckas inte heller så dom blir nog också glada om dom får reda på hur man ska göra enda chansen att lägga in utan att det ryker in är att vänta tills det enbart är lite glödbädd kvar är man lite för tidig så ryker det in och tar det lite för lång tid att fylla pannan så det börjar brinna på nytt ryker det också in och det beror inte på dåligt drag i skorsten för en av polarna har fått satt in ett luftspjäll just på grund av för högt drag vilket gav lite för varma rökgaser.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#20 » 19:09:39, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det bara är glöd kvar(det lär man sig tolka på temp mm med tiden), så öppnar man spjället och väntar 10 sekunder kanske så ev rök vädras ut. Sen öppnar man luckan o fyller på. Sen stäng luckan och spjället. Allt finns att läsa i bruksen ;-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#21 » 20:20:26, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst har man bara tid och möjlighet att fylla på vid rätt tillfälle då funkar det men i alla fall jag har annat att pyssla med och jag vill ofta tex fylla på en halvfull panna innan man åker bort eller går och lägger sig och då är Atmos inget bra val just på grund av att dom ryker in och det gäller de äldre med tryckande fläkt samt de lite nyare med sugande fläkt och inte bara lite det ryker in heller jag har själv en över 20 år gammal Baxi med tryckande fläkt och den funkar det fylla på ved när det passar mig inte när det passar pannan.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh (trådstartaren)

#22 » 12:54:44, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att det är på dagen ett år sen jag startade tråden, så det kanske är dags för en liten uppdatering :)

Efter mycket grubblande och ett par nya gråa hår samtidigt som det letades pannor så dök det upp en annons på ansiktsboken om en i stort sett likadan panna som den inkontinenta. Alldeles gratis dessutom. Den fanns ett par mil hemifrån i ett garage. Nån lyfthjälp fanns inte på plats.. Hörde mig för och traktorer fanns, men folk har en ful ovana att åka iväg på semester å annat trams. Nåja tänkte jag, jag åker och ser hur det går. Har ju lastat tyngre grejer på släpvagn tidigare.. Och en släp med tipp gör inte saken värre. Utrustad med lite plywoodskivor, brädor, plankbitar, spännband, en vinsch och lite annat braåhagrejer åkte jag dit pannan bodde. Den stod i ett garage sen flera år då den fått sparken till förmån för en värmepump, eller om det rent av var borrat..
Hur som helst så gick det utan problem att få upp den på släpvagnen och sen bar det av hemåt.

Efter en tid så blev det dags för den inkontinenta att åka ut. Efter lite planering blev det en liten ramp så jag kunde få upp den ur pannrummet. Pannrumsgolvet är ca 20-25 cm lägre än hallgolvet. Det senare täcktes med lite skivor och sen blev det till att försöka trixa ut pannan genom en dörröppning där det finns nån cm tillgodo på var sida. Lyckades inte riktigt då karmen fick ett lite nytt läge, men det medförde inga större problem än lite jobb med hammaren.

Vinsch användes även här till att få ut pannan, sen fick majoren ta över. Lite trixigt var det då det dels är en tall ivägen där jag helst hade velat köra, dels är det en liten slänt vars överkant bakhjulen på traktorn hamnade plus att en supermajor med modig-lastare inte är nåt under av precision.
Först lyfta ner pannan på marken, sen köra och lyfta den igen men från sidan för att kunna köra bort den. Med den nya pannan blev det förstås omvänd ordning.

Att använda vinsch gick lite sämre annat än första biten in genom ytterdörren så några rör och kvastskaft fick göra tjänst så jag kunne rulla in pannan på plats. Lite spännande när den skulle nerför rampen in i pannrummet. Hade underlättat om jag varit två så jag kunde vara både utanför och innanför samtidigt. Den hade åkt lite snett så ett ben, eller nåt tog i så den ville tippa, vilket inte kändes speciellt skojigt. Det gick i alla fall bra. Sen bara baxa den på plats och koppla ihop den mer lite rör och skorsten. Alla anslutningar var lika som på den gamla pannan så den biten gick utan problem. Snygga till och täta vid anslutningen till muren, sen vänta nån dag så det fick härda och förstås fylla värmesystemet igen.

Dagen då jag första gången gjorde upp eld i den var det slut på sommarvärmen.

Vet inte vad som gick fel, men från den dagen pannan pajade till första brasan i den nya hade jag inte det minsta behov av nån värme inne... Murphy kanske hade semester under den tiden....

Tyvärr har jag inga bilder förutom då jag nyss lastat pannan på släpvagnen...




Bild


Den gamla pannan väntar på att bli obducerad för att försöka fastställa dödsorsaken. Om det är pga det som eldats i den eller om det är taskigt pH-värde i vattnet. Är orsaken den först nämnda så kanske det går att byta ut lite plåt i den så den kan bli användbar igen. Beror det på vattnet så får den nog återfödas till något annat....

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se