Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vilken värmepump?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

uppland2

#16 » 08:21:03, 08-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Inga problem att hålla värmen normalt sett, men shuntar gärna på 80 grader när det drar sig mot -20.


Om du behöver 80 grader ut till radiatorerna ska du nog överväga att skaffa större sådana eller lägga golvvärme om du ska ha värmepump.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Michael Meier

#17 » 08:36:41, 08-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina tankar om val av värmepump är den fysiska människan som tar sin bil och åker till värmepumpen för att felsöka, det är den faktiska kunskapen den personen har som avgör om en reparation kostar 5000 eller 15000 eller för den delen 25000.

Egentligen inte företaget som säljer som är intressant, och såklart är det en symbios :) deras vana i garantiåtagande gentemot hopsättningsföretaget.

Reparationskostnaderna är enorma på denna typ av "maskiner" har du tid och ork, bjud servicepersonen på en lunch och fråga.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#18 » 08:49:01, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ute en installatör som gjort offert på en VP nu.
Alpha Innotec heter tillverkaren. LWDV 91-1/3 och HSDV 9M1/3 hater enheterna.
Vi har ingen golvvärme, så det KAN hända att vi får montera större elementytor om det inte räcker som det är nu.
Installatören och återförsäljaren till Alpha Innotec finns här i byn, så servicen är perfekt tillgänglig. Väldigt lockande just nu att kunna stänga av gas helt, staten tar 35% av kostnaderna för installationen. Skulle kosta oss 20-22k€ i slutändan.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#19 » 09:09:36, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade lite häromdagen,

Du går över från "direktverkande" värme, som "vi" gjorde för ett tag sedan (år) till värmepump vilket kanske är en halvering av energiköp, vilket är svårt att beräkna för att man ofta ändrar vanor och hur kompressorn interagerar med vad man själv känner att inomhusklimatet blir.. en ganska stor ändring.

Just nu (detta år) kan jag inte räkna hem kostnaden på kompressordrift i uppvärmningen eftersom grundkostnaden i att överhuvudtaget ha den igång kostar kW.

Småttingarna (luft till luft) drar ca:1kW/h och resultatet är tveksamt, det är liksom dags att återgå till fastbränsle med komplement elpatron igen.

Tokbesvärligt i villavagnar och annat på hjul som inte har det minsta förberett för vattenvärme, en vatten till luft må vara smidig i installation med tveksam i värmeöverföringen när i stort sett alla golv och väggytor vätter mot 40grader C i temperaturskillnad (kondens och kallras).

Vi fick alltså statsbidrag på sjuttiotalet för att bygga om från vattenvärme till direktverkande el.

Ibland önskar jag att den som delar ut bidrag har en ide om hur framtiden ska bli, :)

Hoppas värmepumpen tjänar in pengar åt dei i många år, du har lite andra temperaturdiffar inne/ute, så det låter lovande.

Försök att sätta alla löften på pränt i en pärm, från installatören och fråga gärna, "vad blir resultatet om ett löfte inte uppfylls"
exempelvis vid en reparation, om du får en sämre variant av värmepump, hur många veckor tar det att "reparera" och hur mye kostar det minsta lilla ingrepp i apparaten?

500, 1000 eller 1500€
Senast redigerad av Michael Meier 10:24:01, 01-07-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jonnordvall

#20 » 09:26:37, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför tänka att luftluft har ett tveksamt resultat? Drar 1kw? En modern pump ändrar ju sig.. Och hur ska det ge ett sämre resultat än elpatron?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

uppland2

#21 » 09:43:20, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vi fick alltså statsbidrag på sjuttiotalet för att bygga om från vattenvärme till direktverkande el.

Ibland önskar jag att den som delar ut bidrag har en ide om hur framtiden ska bli, :)


Hade den inte en idé om att i framtiden sköta uppvärmningen med billig kärnkraftsel, som den byggde samtidigt? Tror det fanns rubriker som ifrågasatte om det skulle vara lönt att ta betalt för elen i framtiden, eftersom den skulle bli så billig.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Michael Meier

#22 » 10:17:09, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Varför tänka att luftluft har ett tveksamt resultat? Drar 1kw? En modern pump ändrar ju sig.. Och hur ska det ge ett sämre resultat än elpatron?


Som klimatet i en hytt, under en arbetsdag vill man ha många olika temperaturer och syreflöde.

Om man ser till energiåtgången för att skapa ett (flera, men vid olika tillfällen) inomhusklimat är det enklast att överdriva värme eftersom det går att anpassa mängden kläder till exempel, spannet på drägligt inomhusklimat är från plus fem till tio grader och uppåt till tjugofem?

Olika personers beteende, från spädbarn på en filt till äldre sängliggande (24h/dygn) till en fysiskt arbetande människa och allt där emellan har visat här iallafall att resultatet när inomhusdelen cirkulerar luft blir det inte varmt, varmt som i närheten av en vedspis, den direkta komforthettan finns inte, du kan inte värma kalla händer eller torka skor/handskar/overall på en vattenelement.

Resultatet blir att dom mindre luft till luftvärmepumparna går hela tiden, alltså 24kW/dygn, det blir aldrig för varmt för människan i rummet, framför allt för att dessa blåser luft som känns kall, till skillnad mot ett vattenburet system med komfortvärme i golv och varma punkter i form av element.

Så reflekterar jag.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jonnordvall

#23 » 10:36:10, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Då tänker vi bara olika :)
Själv har jag bott i tre år i en liten etta med enbart en värmepump, satte en sådan där enkel logger på den och den låg gick ner till ca 300w och låg där och tuffade. Och hade varmt och skönt. Upplevde aldrig blåsten som ett problem och kom jag in frössen så ställde jag mig gärna under utblåset och värmde händerna eller lät det blåsa in under tröjan.. till en kostnad av på årsbasis hälften mot direktel.

Det som jag absolut kan hålla med om är att golvvärme är skönare!

Kikar förresten precis just nu på en ny sådan pump trots värmepump och vattenburet system. Men inte för att få värme :)

Sorry för ot. Lämnar nu för holger
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Holger

#24 » 11:06:17, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nänä, inget är off topic här.

Det vi kollar på är luft/vatten.
Och jag kommer inte att försöka "räkna hem" det hela. Jag tror inte att vi kommer att spara pengar, det kan till och med bli dyrare, åtminstone tills solcellerna är monterade och i drift.
Den VPn vi ska ha har elpatron så att man kan toppa systemet med om man ska fylla ett badkar eller så.
Jag ska helt enkelt bort från gas. Tyskland kommer att ha en mycket hård vinter 22/23, gasen kommer förmodligen inte att räcka. Därför vill jag ha VPn, senast till nyår.
(Ytterligare en åtgärd är att jag har köpt ytterligare 5kbm ved till kaminen. Så vi SKULLE kunna elda oss genom vintern.)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#25 » 11:39:45, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:...Just nu (detta år) kan jag inte räkna hem kostnaden på kompressordrift i uppvärmningen eftersom grundkostnaden i att överhuvudtaget ha den igång kostar kW...

Har du inget vattenburet system öht? Tänker bara elda i kamin inne i bostaden? I så fall, var kommer elpatronen in?
Eller har du vattenburen värme från vedpanna och VP? I så fall kan du köra med vedpannan som huvudkälla och VP:n stöttar när ni är borta / sjuka /helt enkelt inte orkar elda. Att köra med elpatron som komplement i det läget är inte ekonomiskt... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#26 » 14:28:02, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Har du inget vattenburet system öht?


Olika positioner..

Villavagn, inget vattenburet och ingen form av värme i golv = vattenspill/kondens mot glaspartier och där luft inte kan cirkulera exempelvis bakom garderob eller bakom madrass/kudde blir till is eller kondens.

Vanligt bostadshus, vattenburet med tank och fläckvis lågtemp golvvärmeslang samt x antal element plus braskamin och vedspis med värmeväxlare.

Någon gång i världshistorien blir ja väl färdig med det projektet..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

RJ

#27 » 21:02:58, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara jag tycker det är lite rörigt med två Mitsubishi ?
Det verkar vara många som kallar både Mitsubishi Electric och Mitsubishi Heavy industries för bara Mitsubishi.
Det är väl bara vad jag sett på llvp båda finns här i krokarna, eller finns mhi även som luft vatten ?
När man pratar med kylkillar så verkar dom föredra Electric alla dagar i veckan.
/rj
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se