Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Antik Miele G-K-Häll med extern kontrollbox, modell?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_

#16 » 21:49:33, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasol och statsgas är feta gaser, och ja de ger ifrån sig fett.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



fretchi

#17 » 22:35:56, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv kom vi över en cylinda med fyra runda plattor och ugn. I nyskick, billigare än kvarts tank till bilen. Allt ett välsorterat hem behöver. Sex vred, tre faser. Ingen nolla. Han får stå och laga maten istället. Varför krångla till det?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel (trådstartaren)

#18 » 03:17:21, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Turbodiesel skrev:Jag tycker att det klarnar lite för min egen del, vad jag är ute efter.
Anställa en kock ?
Farsgubben hade en thailändska som förslag, när jag nu köksplanerar. Asiater fungerar dock smärtsamt dåligt ihop med den utrustning jag har till förfogande. En äldre ryss från kolahalvön möjligen, men det ser lite illa ut, just nu.


BM425 skrev:Letar också spis på halvtid för kommande installation.
De spisar jag tidigare använt har vred som samlar skit, ugnarna har minimal isolering o värmer hela huset när de används.
Kikar en del på storköksspisar o gasspisar gärna en kombination av dessa.

Borde väl gå att slakta en lämplig spis o bygga sin egen ram/kaross till den så att kontrollerna hamnar där man vill.


Det går nog att bygga något annat, än det som tillhandahålls. Om det blir ´'bättre' i någon annans öga ger jag f#n i.

Holger skrev:När vi byggde hus köpte vi en svindyr häll från Gaggenau.
Ett grovt aluminiumblock med vred som inte går att hålla rent. Har lääänge drömt om att ersätta skiten!

[Bilder på standard-normal finhäll, bäst i test]..


Byta till någon annan skitkonstruktion, eller har du hittad den optimala lösningen, bakom min rygg?

QV_ skrev:Gasol och statsgas är feta gaser, och ja de ger ifrån sig fett.


Vad steker ni för något, om det som osar är gasolen? Köksfläkt är omodernt idag? Jag har monterat en i alla fall, det är praktiskt. Och använd aktivt kol till något vettigare, fläkten ska andas fritt, rakt ut genom väggen.


fretchi skrev:Själv kom vi över en cylinda med fyra runda plattor och ugn. I nyskick, billigare än kvarts tank till bilen. Allt ett välsorterat hem behöver. Sex vred, tre faser. Ingen nolla. Han får stå och laga maten istället. Varför krångla till det?


Jag har redan spisar som "fungerar" i överflöd, har aldrig hittat en, bortom räddning, trasig spis på väg till soptippen. Denna kostade som en kvarts tank till motorsågen, Husqvarna 346xpg, som dessutom ingick i köpet.

400V x2 eller x3.


Testade för en tid sedan, innan eventuellt montage, för att friska upp minnesluckorna, sedan den senaste elektrifierade-spis-tiden. Upptäckte tyvärr ett par brister, bland annat flottproblemet runt (de förvisso ergonomiska, välfungerande och exemplariskt logiska) reglagen.

Induktion vill jag inte ha (än), det är en skaplig djungel. De jag har provat har antingen tjutit högfrekvens med en nivå jag inte tål, eller värmt ojämnt & ringformat. Det trots tjockbottnad gjutjärnspanna. Koka vatten på rekordtid är inget jag tänker ägna mig åt dagligen.

Ugnen på denna bedömer jag som lekman vara helt ok, och är dessutom fullutrustad när det gäller plåtar & galler. Till och med ett par hålplåtar, sådana som ger mönster på frallornas botten ni vet, om ni kikar under dom.


Bild
Bild
Bild




QV_ skrev:Du får bygga din kontrollbox med rätt vred och operera in den i lämplig (köpes) keramikhäll.


Hittade en låda med diverse grunkor, när jag ändå letade i högen med blandat truckp#rr.. Inte riktigt vad jag sökte, men det är ju bakgrundsbelysta reglage i alla fall.

Lite små rattar, och inte riktigt av rätt typ. Dessutom fungerade inte radiokommunikationen ihop med Husqvarnas system, jag kanske behöver byta kristall? Eller köpa en häll som jobbar med 40.665MHz från fabrik.

Bild
Bild

Alkolås kan vara rätt praktiskt, under 2,5‰ brukar det mesta jag lagar till, bli tämligen oätbart.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

e_pettersson

#19 » 08:59:21, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en flygbiljett till Bosnien, dom ryska flickor det är något med har flyttat dit och sitter där och väntar att gifta sig med en välhängda allkonstnär!
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#20 » 09:39:51, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Vad steker ni för något, om det som osar är gasolen? Köksfläkt är omodernt idag? Jag har monterat en i alla fall, det är praktiskt. Och använd aktivt kol till något vettigare, fläkten ska andas fritt, rakt ut genom väggen.

Kan rekommendera ett svetsutsug med lång arm så det går ihop med resten av din installation.

Jag kände mig rätt seriös när jag såg dina bilder, min spis är direktkopplad till en byggcentral. :grin: :bira:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

QV_

#21 » 17:06:00, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köksfläkt finnes, den går bästa vägen. Alltså rakt ut i luften. Förvisso via diverse krökar så helt rakt är det ju inte....
Fettet lägger sig gärna högt upp och bildar en lite yta med klibb.
Nu kanske alla kommer med kommentarer om städrutiner, men tiden innan gasolbrännaren så fanns inte dessa bekymmer. Men jag våttorkar inte alla hyllor var vecka, det är riktigt.
Förutom köksfläkt så är huset "välventilerat".

Gasspisen är trevlig och viss saknad kommer det att bli, induktion och gjutjärnspannor med stor yta är ingen kombo som ger stjärnor i någon guidebok.
Plättlagg fungerar bra på induktion.
Mitt trix när jag kollar hur bra en induktionsspis är så tar jag den stora gjutjärnspannan och täcker botten med 1mm vatten.
Sedan tittar man var och när vattnet börjar koka i pannan. Då får man en bra uppfattning om det är praktiskt användbart. Den första induktionsspisen åkte tillbaka till leverantören, för den var helt oduglig till pannkakor i en lagg av gjutjärn.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

AN

#22 » 21:50:43, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du har en trevlig inställning till kök och hem. Man behöver inte känna sej som en dålig person för att det lagras hydraulolja i vardagsrummet, sågbladen till sågverket hänger på garderoben direkt innanför ytterdörren, nipplarna till nallens svängcylindrar monterades i köket. däremot verkar du vara en mycket bättre kock, det såg ju aptitligt ut :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#23 » 00:04:16, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Köksfläkt finnes, den går bästa vägen. Alltså rakt ut i luften. Förvisso via diverse krökar så helt rakt är det ju inte....
Fettet lägger sig gärna högt upp och bildar en lite yta med klibb.
Nu kanske alla kommer med kommentarer om städrutiner, men tiden innan gasolbrännaren så fanns inte dessa bekymmer. Men jag våttorkar inte alla hyllor var vecka, det är riktigt.
Förutom köksfläkt så är huset "välventilerat".

Gasspisen är trevlig och viss saknad kommer det att bli, induktion och gjutjärnspannor med stor yta är ingen kombo som ger stjärnor i någon guidebok.
Plättlagg fungerar bra på induktion.
Mitt trix när jag kollar hur bra en induktionsspis är så tar jag den stora gjutjärnspannan och täcker botten med 1mm vatten.
Sedan tittar man var och när vattnet börjar koka i pannan. Då får man en bra uppfattning om det är praktiskt användbart. Den första induktionsspisen åkte tillbaka till leverantören, för den var helt oduglig till pannkakor i en lagg av gjutjärn.


Jag har eldat mer gasol i huset än du vågar gissa, det var den huvudsakliga värmekällan några vintrar i början. Och på den tiden, utan matlagning inomhus, fanns det ingen fetthinna ovanpå hyllor, i spindelväv & dyl, inte heller något sot.

Min teori är att gasolspisen ger så pass fylligare & varmare (av gasolförbränningen) luftflöde uppåt fläkten till, att det gärna smiter förbi. Samtidigt som fläkten ska sitta rätt högt. Gasolspis har jag i bekantskapskretsen, och det är helt klart en fin grej, kanske blir det gasspis nästa köksbyte. När den bosniakiska ryssen tar över.

Elspis primärt försörjd av Karlshamnsverket ger en lite oljig atmosfär det med, så jag kommer inte ifrån det, helt & hållet.

AN skrev:Tycker du har en trevlig inställning till kök och hem. Man behöver inte känna sej som en dålig person för att det lagras hydraulolja i vardagsrummet, sågbladen till sågverket hänger på garderoben direkt innanför ytterdörren, nipplarna till nallens svängcylindrar monterades i köket. däremot verkar du vara en mycket bättre kock, det såg ju aptitligt ut :smile:


Matlagning har jag lite som intresse, bland ett par andra.. Och det blir förhållandevis avancerat i uppåtperioder, sen kan det vara monsterf!tta (gorbyspiroger) i mikron, eller slemplattor som livsuppehållande näring när läget är lite tristare.

Första tre-fyra åren bodde jag hyfsat smärtfritt utan varken el & vatten, diskade & hade kylskåpet i verkstan och tog med hem, så inte är jag speciellt bortskämd eller kräsen till naturen heller. Elverksdriven resespis på sommaren, och vedspis på vintern.. Däremot om jag ändå ska göra små förbättringar med tiden, då har jag lite idéer om hur jag i utopin vill ha det.

Elektriskt kylskåp är ju inte heller 'nödvändigt' i skogskanten, men jag tycker att det tillför tillräckligt mycket för att motivera sin existens.

BM425 skrev:
Turbodiesel skrev:Vad steker ni för något, om det som osar är gasolen? Köksfläkt är omodernt idag? Jag har monterat en i alla fall, det är praktiskt. Och använd aktivt kol till något vettigare, fläkten ska andas fritt, rakt ut genom väggen.

Kan rekommendera ett svetsutsug med lång arm så det går ihop med resten av din installation.

Jag kände mig rätt seriös när jag såg dina bilder, min spis är direktkopplad till en byggcentral. :grin: :bira:


Konsumentköksfläktars bristfälliga funktion, och tragiska tillverkningsfinish är ett annat sorgeämne. Nederman tillverkar tyvärr inte köksfläktar, men visst går det att ha en Nedermanfläkt i köket, eller på utsidan av väggen. Jag är inte omöjlig.

Personligen är jag lite småtrött på byggcentraler. Och fenomenet att åtta feljordsbrytare löser ut lite sporadiskt, nu som då. Det finns en femårsplan för den biten med. :shake_hands:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#24 » 07:46:45, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löser jfb alltför ofta byglar man dessa, meningen med jfb är en trevlig känsla, inte att dessa ska förhindra nyttjandet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se