Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Solpaneler eller solceller i Norråmyra

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 23:25:43, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I någon annan tråd har det varit lite diskussion om solpaneler för varmvatten kontra solceller för elproduktion och värma vatten med el.
Det jag inte har sett är någon form av jämförande kalkyler.
Sedan lider jag av tvångstankar. Om jag skulle sätta solceller på garagetaket då blir jag tvungen att skaffa en elbil för att sommartid kunna köra ”gratis” och det finns ingen elbil på marknaden idag som jag vill ha. Och då måste jag bygga min egen elbil vilket jag inte klarar av att göra.
Det problemet försvinner om jag monterar solpaneler.
Så nu känns det som att det är läge för lite hårda fakta. Kalkyler är bra.
Välkomna!
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



anders.olsen

#2 » 07:54:17, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Blir det inte lite av "jämföra äpplen och päron"?

Solelen kan ju användas till allt som går att göra med el:
Varmvatten
Värma huset
Driva allt som gå på el, exempelvis men inte nödvändigtvis en bil
Sälja
....

Varmvatten är väl svårare att använda, förutom till varmatten och värma huset?

Vad ska man göra av allt varmvatten som skapas, blir ju massor om man bygger lika stora ytor som solceller?

Lagra i tank går ju men under sommaren går det väl inte åt några mängder precis, tanken kommer alltid att vara fullladdad med värme?

Har dock funderat lite i samma banor, skulle man haft några solpaneler istället för solceller över hela taket just för varmvatten/uppvärmning?
Installationen är ju betydligt mera komplex (dyr) så jag har inte dragit igång något projekt.


M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Göran Ekman (trådstartaren)

#3 » 08:18:57, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker framöver i tråden att
solpanel = vattenvärmare
solcell = elproduktion.
Skapat tråden för att försöka reda ut skillnaderna mellan frukterna.
Vill jag ha mycket varmvatten solpanel. Kommer förmodligen inte att använda så stor del av den energin.
Kan vara så att det är en mycket bättre affär att montera solceller.
Men hittills har jag inte sett några fakta. Bara lite åsikter.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#4 » 09:09:49, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar sätta några enstaka solpaneler till varmvatten,men så många solceller som möjligt till el.
Vad händer om solpanelerna producerar hett vatten som du inte förbrukar?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#5 » 09:52:20, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrivit i någon annan tråd, mina kunskaper om solpaneler är 15 - 20 år gamla så ta det för vad det är. Men på den tiden var man tvungen att dumpa överskottsvärmen när det var fullt i tekniktanken. Det fanns två sätt på den tiden. Det ena var om man hade ett torrt borrhål för bergvärme så kunde man köra ner värmen där och "ladda upp" hålet lite. Detta var framför allt bra om man underdimensionerat hålet. Givetvis går det bra att köra ner värmen i ett blött hål också, men då får man ingen nytta av den.
Det andra sättet var att ha en pool som man dumpade värmen i.
Om det finns andra sätt idag att hantera överskottsvärme vet jag inte, inte heller hur det fungerar med vacuumrör.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mattiaz

#6 » 10:52:28, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 15m2 solpaneler och 20kW solceller.

Solpanelerna har jag haft i 20år och de har funkat mycket bra. Jag har bytt en cirkpump. Annars har det bara varit självförvållade grejer.
Jag har ca 2,5m3 acktank och april-oktober så förser panelerna hushållet med den värme som behövs.
Jag har haft upp till 140 grader i solfångarna när systemet är i stagnation men eftersom systemet är satt under tryck så har det aldrig hänt nåt. Jag har aldrig kylt mitt system.

Solcellerna är inne på sitt tredje år och det är väl inte så mycket att säga om dom. Systemet levererar det det ska göra enl beräkning. Känns bra med solceller map dagens elpriser. Håller det i sig så kommer payoff tiden sjunka under de 7 åren som kalkylen bygger på.

Solpanelerna är mycket effektivare sett till ytan jämfört med solpanlerna.

Har man inte vedeldning med acktankar så skulle jag nog inte mixtra med solpaneler idag.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

jpd

#7 » 13:40:09, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett par missuppfattningar som ofta dyker upp i dessa sammanhang som jag vill bemöta:

1) Om man funderar över solceller skall man aldrig fundera över HUR elen skall användas. Solceller producerar kronor (sparade eller som intäkt). Hur strömmen används är en annan fråga och kalkyl.
2) Solfångare och solceller är inte alternativ till varandra. Förutsatt att ekonomi och inte "hobby" är motivet till att fånga solen.

Denna bild beskriver flödena:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stridis2

#8 » 15:25:43, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:...Jag har haft upp till 140 grader i solfångarna när systemet är i stagnation men eftersom systemet är satt under tryck så har det aldrig hänt nåt. Jag har aldrig kylt mitt system...

Trevligt att höra. Är det paneler eller vacuumrör?
Hur upplever du värmeproduktionen? Solceller kan ju ge el även en mulen novemberdag, men ger solpanelerna någon nämnvärd värme under sådana förutsättningar?

jpd skrev:...Solfångare och solceller är inte alternativ till varandra...

Jag uppfattar det som hemskt många människor inte får plats med så många solceller på sitt tak som man egentligen hade behövt. Det är i detta läge jag säger att jag tror det är mer ekonomiskt att maxa solcellerna än att ta lite solceller och lite solpaneler.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mattiaz

#9 » 15:32:29, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har paneler, byggsats som var populärt på den tiden.
Mina solceller producerar även när det regnar lite faktiskt :smile: Jag upplever att solpanelerna ger ytterst lite utanför säsong.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 17:08:17, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den variant på vakuumrör jag kikat på stänger av när det blir varmt.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#11 » 18:45:10, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar en lösning med solpaneler idag?

Värmer med ved idag men ungefär när en 6kw elpatron orkar hålla värmen i huset så minskar intresset för att elda, borde ungefär vara samma tid som paneler levererar värme. Sommartid får även elpatronen sköta varmvattnet.

Solceller har jag en plan att slå upp vad jag får på 100A matning.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Stridis2

#12 » 19:36:40, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:...Investeringen för oss skulle landa på lite drygt 30000kr...

Citat om vad solpaneler kan kosta, från: Göran Ekman @ Kommer elen att räcka till?

Alrik: lite nyfiken, ska du sätta upp alla solceller på hus, bara en del eller allt på marken?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#13 » 20:10:29, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Göran Ekman skrev:...Investeringen för oss skulle landa på lite drygt 30000kr...

Citat om vad solpaneler kan kosta, från: Göran Ekman @ Kommer elen att räcka till?

Alrik: lite nyfiken, ska du sätta upp alla solceller på hus, bara en del eller allt på marken?



30k för bekvämlighet under 6 månader om året är inte såpass farligt ändå. Speciellt när elpatronen säkerligen får gå för fulla muggar många gånger i april och oktober. En jag arrenderar mark av har haft sina paneler sedan sent 80-tal. Troligen kommer elpriset motivera mig mer när mitt fasta prisavtal går ut mars 2023 eller om de var 2024.

Har många tak (tyvärr många hus att hålla i skick). Inte kommit så långt i planen förutom att de för par-tre år sedan fick offert på 30-40kw anläggning men var inte sugen att låna då pga löst ut syskon och tagit över gården året före. Som de ser ut nu så kommer de inte ske på dagen men inom rimlig tid (1-3år) om inget annat händer. Tror att de kommer hålla i sig med energi överlag så att leverera mer än man gör av med kan löna sig.

Göran
Har du någon länk eller liknande på din ev tänkta anläggning?

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 10:49:08, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny dag nya tag.
En länk till firman som säljer solpanels systemet.
https://energiteknik.net/
jpd skrev:Det finns ett par missuppfattningar som ofta dyker upp i dessa sammanhang som jag vill bemöta:

1) Om man funderar över solceller skall man aldrig fundera över HUR elen skall användas. Solceller producerar kronor (sparade eller som intäkt). Hur strömmen används är en annan fråga och kalkyl.
2) Solfångare och solceller är inte alternativ till varandra. Förutsatt att ekonomi och inte "hobby" är motivet till att fånga solen.

Denna bild beskriver flödena:
Bild

En bild från ovan. Söder är i nedkant på bilden.

Bild
Solpanelens ekonomi för oss är den el vi inte behöver köpa inte . Inte de kW den producerar i varmvatten. Tänker jag rätt nu?
Det solpanelen skulle ge oss är att vi skulle spara ett antal brasor i våran kökspanna.
En form av bekvämlighet samt spara lite ved. Vilka kronor den sparar det är svårt att svara på.
Nu körs varmvattnet på sommaren med en elpatron i ackumulatortanken. Vad det kostar oss vet jag inte. Måste gå att räkna ut men hur?
Solpaneler skulle jag vilja ha på ett markstativ. Ställer jag dom vid kanten på gräs mattan till vänster blir det många timmar innan huset ”lillstugan” till vänster skuggar.
Solceller skulle jag vilja ha på taket till verkstan ( det grå taket åt höger) har inte måtten i huvudet skulle även vara enkelt att lägga på taket längst till höger i bild.
När det gäller ekonomin på solceller finns det mängder av kalkyler, det är bara att ta den som passar bäst.
Sätter jag solceller på verkstan måste det till en grövre ledning till mätarskåpet. Eldragningen från -67 tog inte hänsyn till solceller. Men det är något som vi är tvungna att göra ändå av lite andra skäl ( dimensionera och dra om ledningen till verkstan).
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#15 » 13:11:32, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jpd
Överskott av varmvatten (kylbehov av några rör) skulle kunna lagras i marken om man har värmepump.
Synpunkter?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se