Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Reservkraft, stor generator, liten traktor, många frågor

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

kökarmicke (trådstartaren)

#1 » 08:43:07, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett tag gått och funderat på om jag skulle skaffat mig möjligheten att förse hemmet med el utifall att något händer med elnätet.
Gården består av hus och garage, en NIBE 1255 6kw, inverterstyrd i huset och en gammal 1225 av/på 5kw i garaget. Två ventilationsaggregat och sedan allt annat som drar ström i ett vanligt hem med småbarn.

Jag har en traktor, mf165 den är väl på 60hk och då har jag funderat på att köpa ett traktordrivet elverk.
Dock verkar det vara lite svårt att få tag på något rimligt just nu då dom flesta sidor jag kollat har slut i lager, leverans slutet -23 bla bla.
En leverantör jag fick kontakt med kunde leverera ett elverk på 45kva det var det enda som gick att få i år.
Det låter stort tycker jag, men det kanske inte är något problem ändå, det går väl inte åt mer effekt än man tar ut?
Jag har 25amp huvudsäkring in till gården.
En omkopplare för att få bort nätet när man kör elkraft måste jag givetvis skaffa med.
Kan man köra värmepumpar och ventaggegat med massa elektronik i på elverk så som jag funderar på att göra?

Det är säkert mycket mer jag borde fråga, med det är väl det här jag kommer på nu under flykten in på toan för att få lite lugn och ro
Rörmokare
Kör dragracing
Mf165
Ford 550
Förstör mer än jag gör
kökarmicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:26, 16-09-2017
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor



Dexxas

#2 » 10:11:25, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att generatorn är för stor för traktorn är inget problem så länge du inte belastar den mer än vad traktorn orkar med.
Generatorn blir ju onödigt dyr men kommer inte att må dåligt av att gå med dellast...
Ökar ditt effektbehov när grannen står med en bedjande blick och sin skarvkabel i näven så kanske han har en större traktor....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

torbjorn_forsman

#3 » 11:34:43, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som regel får ju en generator bäst verkningsgrad vid ganska låg last (någonstans mellan 10-40 % av märklast) också.
Inga problem med värmepumpar mm på ström från eget elverk så länge spänning och frekvens är någorlunda rätt. Enda problemet är väl klockradioapparater och liknande som drar sig om frekvensen avviker det minsta lilla.

Ett överdimensionerat elverk är bara bra att ha, då blir det låg förimpedans (hög kortslutningsström), så det är mindre risk att det blir svårt att få igång maskiner med hög startström som t ex enfas on/off-styrda luftvärmepumpar eller tryckluftkompressorer. En annan fördel med låg förimpedans är att man kan vara säker på att säkringarna i elcentralerna löser omedelbart vid kortslutning, mindre risk att t ex ett ljusbågsfel står och eldar länge innan något löser ut.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kökarmicke (trådstartaren)

#4 » 13:18:43, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren :smile:
Det låter ju som att det bör vara en ganska god idé då att skaffa ett, förhoppningsvis ska det ju bara stå på en lastpall å samla damm, och då tappar det ju inte just nåt i värde med
Rörmokare
Kör dragracing
Mf165
Ford 550
Förstör mer än jag gör
kökarmicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:26, 16-09-2017
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor

QV_

#5 » 20:03:15, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag har gått vandringsslingan på Kökar så borde jag passerat din gård.....

Men har inget att tillägga än
Omkopplaren skall vara för reservkraftverk. Den skall nämligen även växla över nollan och inte bara de 3 faserna.
Det du kan börja med nu är att planera för jordspetten.
För normalt så mäter man in jordpunkten vid godkännande av installationen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

kökarmicke (trådstartaren)

#6 » 23:06:00, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, Kökar det är fint :thummar:
Mina föräldrar bor där, själv bor jag i lemland.
Jag har egentligen (tror jag) inte några större problem med eltillförseln upp till tomten, visst några 100m luftledning upp hit som det är vi och en granne på. Sen tror jag det mesta nere i byn börjar vara nergrävt nu, det tog lite fart med det jobbet efter Alfrida.
Jag har dock barn, vattenburen golvvärme i kåkarna som kan frysa och ser på det som sker i vår omvärld med viss skepsis så jag tänker mig att en generator är en investering som mest kommer binda upp en del kapital som bör stå sig i värde hyggligt.
Om den mot förmodan skulle behöva användas så är det ju klart behändigt om allt är förberett. Sen öppnar det ju kanske upp lite möjligheter om man skaffar nåt stort som drar mycket ström till verkstan :laes_detta:

Jordspett ja.. ner i någon dikesbotten? Just nu känns det som det är kanske 10m ner till grundvattnet med den här torkan..
Jag har ju en 25m kopparlina ut från mätarcentralen men den ligger väl ganska grunt i grus antar jag tillsammans med matningen upp mot verkstan, där jag ville ha den blev den aldrig utlagd, rullen låg kvar brevid skåpet när grävmaskinisten va klar med tomtplaneringen åt det hållet :???:
Men den kanske inte har något med generatorn att göra, jag vet inte då jag inte kan el :klia:
Rörmokare
Kör dragracing
Mf165
Ford 550
Förstör mer än jag gör
kökarmicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:26, 16-09-2017
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#7 » 09:48:58, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du bor på Åland, så kanske man ska kolla en gång extra vilka regler som gäller för reservkraftomkopplare, jordtag mm där. Det är inte alls säkert att det är samma bestämmelser som vi fastlandssvenskar är vana vid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wol

#8 » 16:56:37, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 45KvA generator till 25A huvudsäkring till fastigheten det låter onödigt stort men det är inte fel med lite marginaler.
Jag har själv en 30KvA generator till traktorn och 25A huvudsäkring till fastigheten och den generatorn har 45A säkringar men det hade ju räckt att generatorns säkringar är större än mina huvudsäkringar till fastigheten.
Sedan så kan man ju låta bli att starta en del förbrukare vid reservkraft å då har man ju ökat marginalerna till det nödvändiga.

Det är effektuttaget som avgör hur tungt generatorn går.
Man kan man räkna med c:a 2hk motoreffekt på traktorn till varje urtagen KvA på generatorn.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

kökarmicke (trådstartaren)

#9 » 07:58:46, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu damp det in en generator här i verkstaden :klia:
Ska backa till traktorn och se hur lång kraftaxel jag behöver skaffa, se till att elektrikern kommer och smäller dit reservkraftsomkopplaren och skaffa hem en bränslebuffert så är man redo för klippt elförbrukning sen :screwy:

Dethär med jordningen verkar det vara lite svårt att få någon att berätta hur jag ska göra med. Har nog inte hittat rätt gubbe att fråga än
Bild
Rörmokare
Kör dragracing
Mf165
Ford 550
Förstör mer än jag gör

1 person gillar det här inlägget.
kökarmicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:26, 16-09-2017
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#10 » 08:59:37, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linje killar på energibolag har koll på hur sånt ska vara och mätas.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

kökarmicke (trådstartaren)

#11 » 19:14:29, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prepperprojektet fortsätter.

Reservkraftsomkopplaren är monterad men elektrikern säger att jag måste kolla upp jorden med elandelslaget.

Ingen har velat svara rakt ut vad jag behöver göra med min egen jordning, om den räcker till, elandelslaget har inte mätt upp den utan "tror" att det inte ska vara problem.
Jag avskyr ord som tror, kanske, borde..
Så för säkerhets skull gräver jag ner en till som jag vet att ligger fuktigt.

Ikväll kör jag första skarpa testet med belastning. 6kw inga problem, 11kw har den gått på ett tag nu och det verkar fungera, när jag hängde på 16kw totalt så började traktorn tjura och stack iväg i temp. Grenröret röker fint av dom 5mm gammal olja som sitter överallt då traktorn nog inte har blivit ordentligt belastad på 20-30år :???:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Rörmokare
Kör dragracing
Mf165
Ford 550
Förstör mer än jag gör

5 personer gillar det här inlägget.
kökarmicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:26, 16-09-2017
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se