Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Offgrid på riktigt?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

b202 (trådstartaren)

#1 » 11:29:22, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har ett 20 tals hus m direktverkande el...
Eftersom jag bor där själv funderar jag på att stänga av strömmen och enbart elda med kakelungnar, och mata ström endast (endast ) på Varmvattenberedarn och kyl och frys med Elverk??!! Diesel eller bensin..
Eventuellt också då 2 st element.
Är det realistiskt?
om jag eldar på morgonen i kakelugn behövs ju inte element.
bara kyl o frys o vv. och om jag inte använder vv alls, är det bara kyl o frys...?
Undrar om någon här har praktisk erfarenhet av kostnader....
Visst? ...bensin är dyrt liksom diesel...men, har ingen praktisk erfarenhet av det energi omvandling...
Tex behöver man ju inte ha element på hela tiden ifall man eldar kakelugnar. men VV beredarn måste kanske ha kräm hela tiden (200L)??
om jag tex inte behöver varmvatten alls, (duschar på jobbet) och eldar i kakelugn så går det ju inte alls åt ström, jo till kyl o frys...men de drar ju inte mycket. Där borde väl ett elverk kunna jobba i intervaller?
tex om jag fyller lite soppa så det går någon timme eller fler och stannar när soppan är slut....
gärna synpunkter på detta!!...
Jag hade ju 43700!! på 6!! månader i elräkning....gör man av med så mycket bensin på 6 månader??
Har nu studerat flera olika fall .....
Ha en bra dag!
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68



Holger

#2 » 11:31:44, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

43700 på 6 månader? Hur går det till?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

björken

#3 » 11:44:47, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt elen vara på första vintern men stäng av elementen och vvb och värm huset med kakelugn. Då har du en backup om du blir sjuk och inte kan elda. Att göra egen el av bensin eller diesel för att spara pengar tror jag inte på.
Utan elvärme och vvb påslagen kommer elkostnaden för lite lyse och kyl/frys inte att vara speciellt hög.

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

b202 (trådstartaren)

#4 » 11:58:16, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

43700 på 6 månader? Hur går det till?
bor i södra sverige....
Tänkte att jag skulle låta elverket gå i intervall!!!!
inget annat!
...lite på förmiddagen....em lite på kvällen...borde väl räcka??
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68

björken

#5 » 12:01:56, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför elverk? Tror du att en kwh producerad i ditt elverk blir billigare än den som kommer i ledningen? Trixa med av och påslag kan du ju göra mot elnätet också om du tror det sänker förbrukningen.

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

magloman

#6 » 12:03:17, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en vattenburen panna och sen acktank med lite radiatorer för vatten. Det är mycket bättre.

Sen skaffa en frys med som är energideklarerad och strömsnål. Sen kör ett år på det viset.
Kanske en mindre solpanel och lite gamla lastbilsbatterier kan driva kyl o frys sen
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#7 » 12:06:01, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknade på kostnaden för elverksel vs. nätel för tiotalet år sedan, jag har för mig att elverkselen skulle bli minst dubbelt så dyr räknat per kWh, bara bränsleförbrukning, inget underhåll eller nätavgifter inräknat. Kanske ännu sämre idag, med bränslepriserna?

Du vill inte förbränna bränsle för att göra el, och sedan använda elen till att göra värme. Motorer har hopplöst dålig verkningsgrad, du får mer spillvärme från motorn än du får ut som el. Vilket förvisso betyder att ett elverk kan vara mycket mer ekonomiskt att använda än det först kan se ut, OM man på bra sätt lyckas ta vara på spillvärmen. Elen använder man till grejer som måste gå på el istället.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

lillmalen

#8 » 12:31:19, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställ timavläsning på elen.
Installera timer på vvb så att den endast går mellan 24:00 till 05:00 då brukar strömmen vara överkomlig. Med 200 liter borde det finnas varmvatten hela dygnet ändå!
Kyl ock frys borde man även kunna ha de på timer så att i alla fall 06:00 till 09:00 och 16:00 till 20:00 undviks, då är det ofta mycket högt pris.
Man får undvika att öppna i onödan...
Vill du sen ha ström under högkostnadsperioderna så är nog ett elverk konkurrenskraftigt dessa stunder med elpris på 5kr kW/tim
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

Fosson

#9 » 12:50:08, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

43700:- på 6 månader i Kronoberg. Nåt stämmer inte.
Är det en Herrgård? Har du fönstren öppna? Snor nån ström av dig?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

björken

#10 » 13:03:13, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:Beställ timavläsning på elen.
Vill du sen ha ström under högkostnadsperioderna så är nog ett elverk konkurrenskraftigt dessa stunder med elpris på 5kr kW/tim


Enligt detta test så drar de snålaste dieselverken ca 0,2l/kwh vilket vid ett dieselpris på 25kr/l ger 5kr/kwh. Då är det bara bränslet, inget av dieselverken höll i de 150h som testet varade, så blir nog en hel del meck och kostnader att hålla liv i dessa. Såklart finns det bättre grejer som är dimensionerade för kontinuerlig drift, men då är det en helt annan prislapp
För ett bensinelverk kostar en kwh minst 10kr med dagens bensinpris.

https://www.energimyndigheten.se/tester ... ,1766,1767
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

b202 (trådstartaren)

#11 » 13:04:10, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

näe...först gjorde jag misstaget när jag tecknade om ...valde rörligt avtal..sedan tillkommer ju elnäts avgift och förbrukning.(EON äger ju småland så det gick inte att välja bort)nov eller december var 14000...( hade två tonåringar hemma också över jul)...face reality..
men en granne längre ner hade 10000 och han har bergvärme....
bor du i stockholm o läser DN?
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68

PeterR

#12 » 13:04:49, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hrrmm. Jag tror att Du har svaret i första meningen Fosson?
b202 skrev:Hej!
Har ett 20 tals hus m direktverkande el...
Eftersom jag bor där själv funderar jag på att stänga av strömmen och enbart elda med kakelungnar, och mata ström endast (endast ) på Varmvattenberedarn och kyl och frys med Elverk??!! Diesel eller bensin..
Eventuellt också då 2 st element.
Är det realistiskt?
om jag eldar på morgonen i kakelugn behövs ju inte element…


Om det är uppvärmningen som drar så mycket ström räcker det sannolikt inte att elda i kakelugnar morgon och kväll.
Så, nej, det är inte helt realistiskt.
Följ Maglomans råd eller låt det vara som det är och börja elda i kakelugnarna för att minska förbrukningen. 20-talshus brukar inte vara sådär välisolerad som man skulle vilja. Kanske en hint om vad Du borde titta på?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

rp_92

#13 » 13:13:34, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har både direktverkande el, luftvärmepump och kamin för värme. Gjorde av med 900kwh som mest i vintras också i småland, körde då endast luftvärmepump och kamin. Har 70kvm hus från 1906 att värma. Körde då rörligtpris och fick pröjsa typ 3500-4000kr om jag kommer ihåg rätt. Hos Eon som också är nätägare. Nu till vintern har jag beställt timpris istället för att få ner kostnaden och köra vissa förbrukare när det är billigare. Nu på sommaren har jag en "tomgångsförbrukning" på ca 0,2-0,3kwh per timme enligt mätaren. Då är det kyl/frys och en extra frys samt varmvattenberedare. Vad jag vill ha sagt med detta är att just kyl/frys och varmvatten inte är någon storförbrukare. Om man har hyffsat moderna grejer med isolering. Har jag tex datorn på en dag så dubblar jag lätt förbrukning direkt.

Edit: I vartfall Eon har inskrivet i sina avtal att man under avtalstiden har rätt att byta till annan typ av avtal hos dom en gång under avtalsperioden. Tex från rörligt till fast eller viceversa. Fast nu är det ju inte redigt lönt att teckna fast med priser på över 5kr/kwh på ett år. Bättre att bara dra huvudsäkringen om det blir för dyrt. Men då gäller att man har timpris så man inte får betala ocker för redan förbrukad el.. som med vanligt rörligt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

b202 (trådstartaren)

#14 » 13:28:53, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hm ja inte lätt detta..
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68

torbjorn_forsman

#15 » 15:26:15, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska bedöma vad det kostar att köra elverk och jämföra det med vad du betalar för elenergin från nätet, så kan du räkna med att ett bensinelverk i praktiken drar 0,5 - 1 l/kWh , ett dieselelverk ligger något lägre. Förbrukningen per kWh blir som lägst då elverket går nästan fullbelastat, att köra elverket nästan på tomgång för att ta ut en låg effekt blir mycket oekonomiskt.
Med dagens bränslepriser kostar det alltså , bara i bränsle, 10-20 kr/kWh att få el från ett elverk. Sen tillkommer ju allt besvär med att inte alltid ha tillgång till el, service på elverket osv osv.

Byt inte utan vidare kyl och frys mot modernare saker bara i hopp om lägre energiförbrukning. Det är knappast troligt att du får förbrukningen så mycket sänkt att det räcker för att täcka ränta och amortering på de nya prylarna. Börja med att mäta verklig förbrukning på de saker du har, koppla in lämplig energimätare av "mellanpropps-typ" och se vad den registrerar på en vecka. Kolla också, t ex med någon USB-temperaturlogger, att termostaterna är vettigt inställda. Bara ett ögonblicksvärde på temperaturen i en kyl eller frys säger inte mycket.
En titt på typskylten kan för övrigt avslöja en del. Om kyl eller frys är så modern att den har kylmedium R600a, så vinner du definitivt inget på att byta. Om den har R134 så kan den möjligen vara så gammal att den ändå håller på att ha gjort sitt, i synnerhet om den är S-märkt och inte CE-märkt (i så fall är den såld före 1996). Om den har R12 eller om det rör sig om ett kompressorlöst absorptionskylskåp så kan man byta utan att tveka.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se