Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Offgrid på riktigt?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Towil

#16 » 15:46:46, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bara kör kyl,frys, spis och lyse så blir det som att bo i lägenhet ca 500kr/mån för el och avgifter.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



fretchi

#17 » 19:01:18, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore jag du skulle jag först och främst elda mer och justera ner elementen. Sedan investera i en luft/luft värmepump. Överkomlig investering med snabb intjäningstid, om man jämför mot direktverkande el.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Iznogoud

#18 » 19:27:31, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om du ska bedöma vad det kostar att köra elverk och jämföra det med vad du betalar för elenergin från nätet, så kan du räkna med att ett bensinelverk i praktiken drar 0,5 - 1 l/kWh , ett dieselelverk ligger något lägre. Förbrukningen per kWh blir som lägst då elverket går nästan fullbelastat, att köra elverket nästan på tomgång för att ta ut en låg effekt blir mycket oekonomiskt.
Med dagens bränslepriser kostar det alltså , bara i bränsle, 10-20 kr/kWh att få el från ett elverk. Sen tillkommer ju allt besvär med att inte alltid ha tillgång till el, service på elverket osv osv.

Byt inte utan vidare kyl och frys mot modernare saker bara i hopp om lägre energiförbrukning. Det är knappast troligt att du får förbrukningen så mycket sänkt att det räcker för att täcka ränta och amortering på de nya prylarna. Börja med att mäta verklig förbrukning på de saker du har, koppla in lämplig energimätare av "mellanpropps-typ" och se vad den registrerar på en vecka. Kolla också, t ex med någon USB-temperaturlogger, att termostaterna är vettigt inställda. Bara ett ögonblicksvärde på temperaturen i en kyl eller frys säger inte mycket.
En titt på typskylten kan för övrigt avslöja en del. Om kyl eller frys är så modern att den har kylmedium R600a, så vinner du definitivt inget på att byta. Om den har R134 så kan den möjligen vara så gammal att den ändå håller på att ha gjort sitt, i synnerhet om den är S-märkt och inte CE-märkt (i så fall är den såld före 1996). Om den har R12 eller om det rör sig om ett kompressorlöst absorptionskylskåp så kan man byta utan att tveka.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4639088#p4639088
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

rospigg

#19 » 21:07:08, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att "krympa boendet" att du bara har uppvärmt i de rum som måste hållas med värme pga. vattenledningar osv, så borde det gå att minska energiåtgången hyggligt.
(och naturligtvis dörrar stängda till de rum som kallställs)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

b202 (trådstartaren)

#20 » 22:35:18, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp det är redan planerat...stänga av övervåningen.
blir det typ ...-15 så får alla bo i ett rum.
Stänga av elementen fick jag redan göra i februari..fick panik....
har ju oljefyllda element med termostat..
som det ser ut i huset har vi 3 stora kakelugnar och dessutom tilläggsisolerade väggar ...insida.
ser nu att det är lite missvisande fakta...förra året var vi 5 i boendet ...nu är vi 3 vv..så där blir det jätteskillnad.
måste få tonåringarna att duscha mindre... :lmao:
anledningen , igen att jag startade tråden var mer, att om jag ändå får ligga ute med så hög elavgift så kanske det kunde bli lägre om jag fulkörde med elverk .Det var så min tanke började. och vi har inte sett slutet ännu. Nu ligger vi ju i topp på elexport och då går ju priset upp ännu mer. så nu är det dyrare än i december -21! :huh:
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68

björken

#21 » 22:43:11, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

b202 skrev:japp det är redan planerat...stänga av övervåningen.
blir det typ ...-15 så får alla bo i ett rum.
Stänga av elementen fick jag redan göra i februari..fick panik....
har ju oljefyllda element med termostat..
som det ser ut i huset har vi 3 stora kakelugnar och dessutom tilläggsisolerade väggar ...insida.
ser nu att det är lite missvisande fakta...förra året var vi 5 i boendet ...nu är vi 3 vv..så där blir det jätteskillnad.
måste få tonåringarna att duscha mindre... :lmao:
anledningen , igen att jag startade tråden var mer, att om jag ändå får ligga ute med så hög elavgift så kanske det kunde bli lägre om jag fulkörde med elverk .Det var så min tanke började. och vi har inte sett slutet ännu. Nu ligger vi ju i topp på elexport och då går ju priset upp ännu mer. så nu är det dyrare än i december -21! :huh:


Har du tillgång till torr ved, eldstäder och skorstenar i bra skick kan du spara mkt el om du värmer huset med dem. Men det går åt ved och är en hel del jobb om man ska ha det varmt. Luftvärmepump är nog ett bra komplement om du inte har vattenburet system i huset idag.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

torbjorn_forsman

#22 » 22:54:38, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt upp en särskild elmätare för varmvattenberedaren, så har du bättre underlag för att gnälla på dem som duschar för mycket. Och fundera på om det inte går att ordna varmvattnet på billigare sätt - på längre sikt via värmepump eller vedpanna, på kort sikt t ex man kan göra på gammalt sätt och värma varmvattnet i en stor gryta på vedspis.
En annan möjlighet kan vara att skaffa en gasoleldad varmvattenberedare, ha den och elberedaren parallellkopplad och köra normalt med elberedaren men stänga av den och använda gasol de dagar eller timmar elpriset är extremt högt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

doc2

#23 » 23:09:23, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då måste elpriset nog bli exceptionellt hög om det ska löna sig?

https://svenskakabeklubben.se/vad-kostar-el-vs-gasol/
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#24 » 23:30:46, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kyl och frys här hemma har fått fläktar inkopplade till kompressorns matning.
De sitter bakom gallret och blåser mot kompressorn och förbättrar draget upp över kondensorn.
Regelbundet och ofta dammsugs utrymmet under och bakom skåpen.
Ytterligare kunde fläkten ha en fördröjd gång efter att kompressorn stannat.
Det minskar inte bara förbrukningen utan förlänger livstiden avsevärt.

Idag, med nya kriterier, vore tidur lämpligt och enkelt att komplettera med.

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bm1113

#25 » 03:03:43, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det nu var så mycket snack om varmvattenberedare och hålla sig frisk mm Tänker jag med bara att kan ju vara bra att även ha Legionella i åtanke
https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... tensystem/
https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

raggsockan

#26 » 06:48:55, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

och bara driva kyl frys + några lampor så kostar det ca 1000 kr i kvartalet i el , (sen till kommer resten av oker tilläggen)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Holger

#27 » 08:53:33, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Eftersom det nu var så mycket snack om varmvattenberedare och hålla sig frisk mm Tänker jag med bara att kan ju vara bra att även ha Legionella i åtanke
https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... tensystem/
https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf

Dessa små varelser har jag alltid haft i tanken och haft lite panik för.
Trodde alltid att varmvattnet höjs till över 60 grader regelbundet automatiskt av VV-beredaren.
Men, jag har nu hört att i vanliga enfamiljs/bostadshus så tas det ingen hänsyn till detta och endast ägare av hyreshus är enligt lag tvungna att ha Legionella i åtanke och måste "rensa" med höjd temperatur.
Vi ska ju byta från gas till värmepump senare i år och installatören tittade frågande på mig när jag nämnde Legionella. Man KAN ställa in det men i ett vanligt bostadshus är det så mycket rörelse i ledningarna att Legionella inte kan bildas och det är där skillnanden ligger mot större hyreshus. Efter semestern ska man låta vattnet rinna någon minut/några minuter innan man använder det, men det gör man ju ändå.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mattias Petterson

#28 » 18:33:04, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju att sänka värmen rejält och klä sig varmt.
Vad har du för fönster?, att hänga för tjocka filtar när det är som kallast gör faktiskt stor skillnad.
Köpa en liten 30 liters varmvattenberedare är nog enklaste sättet att minska varmvattenkostnaden.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#29 » 18:39:26, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev: .... en liten 30 liters varmvattenberedare är nog enklaste sättet att minska varmvattenkostnaden ....


: ) myteri bryter ut..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#30 » 22:43:58, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Mattias Petterson skrev: .... en liten 30 liters varmvattenberedare är nog enklaste sättet att minska varmvattenkostnaden ....


: ) myteri bryter ut..


Om man ska spara ström med en liten VVB så ska den också ha så låg effekt att den inte hinner värma ikapp medan man duschar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se