Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Timdebitering och elkostnad

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

jpd (trådstartaren)

#1 » 09:31:15, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kände att det snurrat så mycket frågor kring detta i olika trådar att det var läge att samla lite erfarenheter på ett ställe. Bakgrund: har kört solceller och timdebitering i ett par år nu och är nöjd med utfallet.

Den här tråden handlar inte om hur elen produceras eller om den räcker - bara om vad man som enskild förbrukare kan göra åt sina egna elkostnader.

1) Vad är timdebitering?
Det innebär att man betalar vad elen kostar varje timme. Priset bestäms genom en "auktion" på Nordpool dagen innan. Elmätarens räkneverk stämmer av en gång per timme hur mycket man använt.

2) Om jag inte har timdebitering - vad har jag då?
Om du har vanligt rörligt pris läses ditt räkneverk av en gång per dygn. Priset räknas ut som om du förbrukat som genomsnittet av alla kunder. Det innebär att du påverkas av timpriset, men att NÄR på dygnet just du använder elen inte inverkar på ditt elpris.

3) Kan jag få timdebitering.
Ja - alla kan få det.

4) Lönar sig timdebitering?
Om du kan påverka NÄR under dygnet du använder elen OCH prestera bättre än genomsnittet av alla kunder då lönar det sig. I praktiken innebär detta att du måste ha automatisk styrning baserat på elpriset. Det är värme, varmvatten och elbil som är de största förbrukarna. Om du inte kan styra automatiskt, eller om du vet att du vill använda elen "sämre" än genomsnittet - då lönar sig troligen inte timdebitering. (Tillägg - den som har solceller kan ha nytta av att solcellerna producerar mest på dyrtid - dvs det kan löna sig även UTAN styrning)

5) Hur styr man automatiskt baserat på elpriset?
Man behöver en anordning som kan hämta elpriset och ge styrsignaler till förbrukarna att "gasa" eller "bromsa" beroende på om priset är högt eller lågt. Det viktiga är att husets stora förbrukare får styrsignalerna. Det kan lösas på många olika sätt - och det är mer eller mindre komplicerat beroende på om det finns färdigt för just den modellen av apparat eller ej.

6) Mätning
Har använt kombinationen Tibber Pulse -> Home Assistant för att mäta. Det finns andra sätt - men behöver ge momentana mätvärden för att fungera bra.

7) Många bäckar små
Nu när tokpriserna har blivit ett faktum har jag letat rätt på alla onödiga förbrukare. Resultatet är mer än 30% minskning av alltid-på-apparater. Kylar, fläktar, lampor, stand-by mm. Kan inte säga att det påverkat tillvaron det minsta. För att lyckas med det är det nödvändigt att mäta vad som förbrukar.

8) Styrning av apparater
Att få till laststyrning är mitt nästa steg. Det skall igång innan galenprisvintern sätter igång på riktigt. Har landat i lösningen Tibber -> Home Assistant -> Shelly.

Nåväl: Många moderna apparater har inbyggd styrning. Värmepumpar och elbilar/laddare som kan kopplas till elpriset. Men även gamla apparater kan styras. Här kommer några exempel:

Styrning av äldre värmepump: Vissa har en ingång så att man kan stoppa driften vid dyrtid. En annan lösning är att koppla in/ur motstånd vid givare av olika slag för att "lura" pumpen att köra baserat på elpriset.

Styrning av elvarmvattenberedare: Ställ beredarens egen termostat på hög temperatur, säg 70 grader. Koppla en av/på styrning i serie med beredarens matning som slår av och på beroende på elpris och temperaturen i beredaren. Dyr el - börvärde 50 grader, normalpris 60 grader, lågpris 70 grader.

Styrning av poolvärme:
Sandfilter och ev värmare måste inte köra dygnet runt. Kanske räcker med de femton billigaste timmarna?

Fortsättning följer...
Senast redigerad av jpd 12:42:01, 10-09-2022, redigerad totalt 2 gånger.

8 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10



jpd (trådstartaren)

#2 » 10:12:36, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utfall för augusti:
Snittpris: 304,99 öre/kWh
Mitt pris för köpt el: 227,8 öre/kWh (25% billigare. Det beror bara på att solcellerna står för elen under dyrtid - och köpt el från nätet är på natten)
Mitt pris för såld el: 361,98 öre/kWh

Nyfiken på vad styrningen kan åstadkomma!

edit:räknade som en kratta
Senast redigerad av jpd 12:57:42, 08-09-2022, redigerad totalt 2 gånger.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Sparrow

#3 » 12:35:15, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar nätägaren extra betalt för installation av ny mätare för timpris, ökad fast mån.avgift lr högre pris per kwh ?
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

jpd (trådstartaren)

#4 » 12:56:51, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Tar nätägaren extra betalt för installation av ny mätare för timpris, ökad fast mån.avgift lr högre pris per kwh ?


Nej, det är samma pris
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

busholle

#5 » 13:00:57, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Tar nätägaren extra betalt för installation av ny mätare för timpris, ökad fast mån.avgift lr högre pris per kwh ?


Det finns krav på att mätare för timdebitering ska installeras så arbetet med mätarbyte pågår löpande även om man inte ska övergå till timdebitering. Vi får mätare bytta på våra tre abonnemang denna och nästa vecka enligt plan från e.on.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

jpd (trådstartaren)

#6 » 13:05:25, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut i Home Assistant med data från Tibber Pulse. Efter ett tag lär man sig känna igen mönster.
Här ser man strömmen i de tre faserna, och först en enfaslast, samt en tvåfaslast lite senare.
Bild
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stridis2

#7 » 16:42:47, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra skrivet. Bara ett par små detaljer jag vill tillägga.
5. När det gäller mätning kan man ibland redan ha utrustningen fungerande i huset. Till exempel i en värmepump eller en solcellsanläggning. (I en Nibe 1X45 ligger detta värde under meny 3.1, flik 20)

2. Så vitt jag förstått så ska alla mätare vara utrustade för timavläsning innan ett visst datum. Många har redan fått sina mätare utbytta och i alla fall vissa elbolag (t.ex. Eon) läser av dessa varje timme även om man har rörligt eller fast pris. Men beräkningsmodellen du beskiver är helt korrekt. Här kan man se hur Eon räknar ut sitt rörliga pris.

Jag fick igång mitt Tibber för 15 dagar sedan. Än så länge styr jag bara via tid. Tvättmaskinen har inbygd timer så frun frågar när hon ska sätta igång den. Diskmaskin och VVB styrs via en app i telefonen. Ska koppla in så jag även kan styra VP:n men än så länge är den helt avslagen. Jag kollar morgondagens elpriser på kvällen och eventuellt ändrar jag tiden förbrukarna får vara påslagna. Detta tar mindre än fem minuter.
Det ska vara möjligt att automatiskt styra efter elpriset. Man gör ett villkor, t.ex. att VB:n ska gå dygnets tre billigaste timmar. Sedan ändras detta automatiskt istället som nu att jag får läsa av och ändra manuellt varje kväll.

Finns många som dissar timpris. Jag tror många av dessa inte har förstått att det viktiga är att flytta de stora förbrukarna (värme, varmvatten och eventuell elbil). Många verkar tro att man måste leva i släckta hus utan att dammsuga eller laga mat. Jag har som sagt bara flyttat varmvatten, tvätt och diskmaskin till billigare el. I övrigt lever vi precis som innan. På dessa 15 dagar har jag köpt 166 kWh (plus det som solcellerna har gett). Det har kostat 546 kr, men hade jag haft dygnspris hade det kostat 841 kr. En besparing på 294 kr eller 35%! :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tracker

#8 » 21:30:01, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När tillräckligt många har gått över till timdebitering och utnyttjar lågpris så borde elpriset jämna ut sig något över dygnet.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Stridis2

#9 » 21:46:15, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt sant, men jag såg en siffra på hur mycket energiförbrukning som behövde flyttas till natten och det var enormt mycket. Har iofs också hört om industrier som lägger över produktionen till nattetid för att över huvud taget överleva.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1

#10 » 07:36:44, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant. Jag går som sagt i valet/kvalet om jag skall byta till timdeb eller inte. En av anledningarna är att mitt troligen mest elkrävande hus är uthyrt och då måste dom som bor där också nyttja timdebiteringens fördelar, annars kan det lika gärna bli dyrare med timdebitering... Sen har jag ju solceller och trotts att jag inte har timdeb i dag så får jag betydligt mera för min sålda el, i augusti i alla fall. Så jag är fortsatt rådvill och i brist på annat så fortsätter jag med rörligt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jpd (trådstartaren)

#11 » 08:18:02, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Mycket intressant. Jag går som sagt i valet/kvalet om jag skall byta till timdeb eller inte. En av anledningarna är att mitt troligen mest elkrävande hus är uthyrt och då måste dom som bor där också nyttja timdebiteringens fördelar, annars kan det lika gärna bli dyrare med timdebitering... Sen har jag ju solceller och trotts att jag inte har timdeb i dag så får jag betydligt mera för min sålda el, i augusti i alla fall. Så jag är fortsatt rådvill och i brist på annat så fortsätter jag med rörligt...


Glöm inte faktorn att även helt utan laststyrning så gör solcellerna (egenförbrukningen) att du antagligen förbrukar mindre dyrel dagtid än medelprofilen. (Därav mina 25% "rabatt" redan innan laststyrningen...)
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

busholle

#12 » 09:11:56, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:När tillräckligt många har gått över till timdebitering och utnyttjar lågpris så borde elpriset jämna ut sig något över dygnet.


Jovisst när bortåt hälften av arbetskraften har flyttat sin arbetstid till natten. Skillnaden mellan dag och natt är så stor nu så att inte finns rimliga möjligheter till att elpriset skulle bli lika på dag och natt ens om alla hushåll hade kört på timdebitering och lastförskjutning.

Det är så många verksamheter som är styrda av dygnet att det fortfarande skulle vara morgon och eftermiddagstoppar.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

torbjorn_forsman

#13 » 10:28:49, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att flytta laster till "låglasttid" har det ju varit mycket tal om redan för länge sedan, det finns en skrift från troligen tidigt 1950-tal som är utgiven av Asea och som heter "En brukselektrikers erfarenheter". På den tiden var det vanligt inom industrin med abonnemangsformer där man kunde ha tillgång till billig s k sekunda kraft (dvs att man abonnerade på ett visst antal kW till en mycket låg kWh-kostnad, mot att man omedelbart kunde stänga av den förbrukningen när man ringde från nätägarens kontrollrum och sade till), eller s k toppkraftabonnemang där man betalade en lägre kostnad för energin under en viss effektgräns och en högre kostnad när man låg över effektgränsen i fråga.
Sekunda kraft kunde utnyttjas t ex för ånggenerering i elektriska ångpannor på ett pappersbruk. En del härdugnar mm inom stålverken kunde med fördel värmas upp till full temperatur nattetid och fick stå med ackumulerad värme under dagarna, ofta kunde man stänga av dem helt och hållet under ett par timmar då och då utan att det gjorde någon skada för processen. Hade industrin tillgång till egen men otillräcklig vattenkraft så kunde man köra den för fullt under lasttopparna men dra igen turbinerna och magasinera vatten däremellan.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#14 » 10:45:09, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser prisskillnaden ut med timtaxa mellan Dag och natt om man tittar på helg?
Industrier och kontor drar ju mindre el på helgen.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

jpd (trådstartaren)

#15 » 11:26:22, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Hur ser prisskillnaden ut med timtaxa mellan Dag och natt om man tittar på helg?
Industrier och kontor drar ju mindre el på helgen.


Det varierar stort mellan olika dagar - här är dagens i SE4.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SwedEh och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se