Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Eviheat, split11,utegivare

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Gretschman (trådstartaren)

#1 » 01:01:50, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!Jag har en Eviheat värmepump, Split 11,Har haft den i ungefär 7år.Nu har utegivaren gått sönder. Jag har jordvärme i huset.Jo,som jag började så har utegivaren pajat.Vilket gör att den producerar bara varmvatten, ingen värme. Rörmokaren lyckades fixa så att vi får värme ändå genom att ställa ner värmekurvan med mera.Han prövade 6 stycken motstånd i givaren,men inget fungerade.Eftersom den är helt väck så man ju inte mäta hur många ohm den skapar på.Har ringt till Eviheat ett 40tal gånger samt skickat sms.Men dom svarar aldrig,varken i telefon eller sms.Jag börjar undra om dom har lagt ner verksamheten! Är det någon som verkar många ohm motståndet ska vara på utegivaren?Är det någon som vet om företaget existerar??Mvh//Gretschman
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130



Stridis2

#2 » 07:34:20, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du öppnat och kollat utegivaren om där finns fler komponenter än ett NTC-motstånd?
Finns inte detta hade jag kopplat in en dekadresistor (eller högohmig potentiometer) och sakta sänkt motståndet tills VP:n visar en annan utomhustemperatur. Då vet du i vilket härad som motståndet ska ligga. Ta en mer korrekt pot och ställ in tills pumpen visar rätt temperatur och jämför med NTC-motståndets datablad.
Det behöver ju inte vara utegivaren som har pajjat, kan vara ingångskortet också... :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#3 » 10:36:14, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju också vara en "aktiv" givare, t ex en som ger 4-20 mA -signal eller någon slags digital signal (one-wire). Det finns också givare som arbetar med en lägre konstantström eller som utnyttjar att framspänningsfallet i en kiseldiod ändrar sig med temperaturen.

Om vi nu antar att det är en NTC- eller PTC-givare så skulle jag föreslå att du mäter spänningen över givaringången och provar att koppla in olika motstånd tills spänningen sjunker till hälften av det värde som mättes upp helt utan givare. Det värdet borde rimligtvis vara ungefär mitt i mätområdet och man kan ha det som utgångspunkt för att labba vidare.

CTC och Thermia brukar använda NTC-motstånd med 150 ohm vid +25 grader. Nibe och kinatillverkade värmepumpar har ofta 10 eller 22 kohm.
Det förekommer också PTC-motstånd, t ex Pt100 eller Pt1000 (100 resp 1000 ohm vid 0 grader).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gretschman (trådstartaren)

#4 » 19:56:08, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack både Stridis och Torbjörn Forsman för bra svar! Jag återkommer om utveckling och om jag får veta om Eviheat har lagt ner!Märkligt att dom inte svarar på telefon eller sms//Mvh/Gretschman
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se