Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Förträffligheten med ved

51 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

magloman

#46 » 13:39:07, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla har ju sina förutsättningar för ved så det är väldigt svårt att generalisera.

För min del tjänar jag massor på veden. Ren vinst i alla lägen. Städar i skogen och tar skräpet till min uppvärmning, samt säljer en liten skvätt varje säsong som går till drift och underhåll av vedmaskiner. Får mycket motion samtidigt. Mår som allra bäst under hela året när jag rör på mig i skogen. Ska väl försöka vara lite aktiv i skogen hela året för hälsans skull har jag tänkt. Finns liksom inget behov av gymkort då heller.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



fretchi

#47 » 14:44:06, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv sågar jag timmer och eldar bakar. Håller mig ändå med en skaplig timpeng för att såga och hyvla virke. Veden ligger ju redan hemma och skräpar så det vore ju bara dumt att inte göra något med den :)
Det är även en trevlig känsla att ha förskottsbetalt ( både i reda pengar, bränsle, tid osv) större delen av vinterns kilowatt.

Fast skulle jag jobba övertid på mitt ordinarie jobb och köpa el och virke skulle det kanske gå jämnt upp. Då handlar det ju mer om vad man hellre lägger sina timmar på.

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

BM 4 ever

#48 » 21:28:37, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ved is da shit. :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Alrik

#49 » 21:37:03, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att spela golf kostar också pengar. Olika människor väljer olika saker i livet, inget konstigt med de!

Själv så är jag på väg bort från veden i form av klabbar och vedbitar till Flispanna. Kostar s*t*n men kommer värma mer yta som idag värme med el. Komfort får kosta en slant samt att jag försöker minska ner elförbrukning en skvätt. Räknar med en payoff på ca 10 år.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mikkel

#50 » 22:29:37, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Alla har ju sina förutsättningar för ved så det är väldigt svårt att generalisera. För min del tjänar jag massor på veden.

Precis! :thumme: att generalisera kan ofta ge en skev bild av helheten. Jag tycker det är kul att följa Anders på landet, han kämpar som egenföretagare på landet med gratis ved vid stugknuten, han måste välja var han lägger sina timmar. Men hur många är egentligen egenföretagare och bor i eget hus på landet med ved vid stugknuten? Ja det blir mindre än 1% av Sveriges befolkning.

Lite grov statistik:
5% av Sveriges befolkning är egenföretagare, alla 100% arbetsföra, dvs 0,5 milj av 10,5 milj.
50% av Sveriges befolkning bor i småhus, varav 85% i tätorter, dvs drygt 40% i villa utan skog, varav ca 75% arbetsföra eller pigga pensionärer, dvs knappt 4 milj.
15% av Sveriges befolkning bor på landet (de flesta i småhus), varav ca 75% arbetsföra eller pigga pensionärer, dvs drygt 1 milj.
3% av Sveriges befolkning är skogsägare, dvs ca 0,3 milj.

Det innebär att för 4 milj villaägare utan skog så är det relevant att räkna på att köpa el eller köpa ved (kluven/långved).
För 0,3 milj skogsägare, finns möjligheten att klyva egen ved och slippa köpa elvärme, om man anser sig ha ork och tid, förmodligen är mer än 5% av dessa egenföretagare, men å andra sidan ägs skog också av tex två makar, så hur många hushåll som har skog vet jag inte.

Att räkna på vad egen tid är värd som egenföretagare med egen skog, ska jag tjäna pengar på företaget eller på ved ur skogen? det gäller inte så många här i landet (i vart fall inte %). Och även om man är i den situationen så väljer man själv vad som är viktigast här i livet.

För mig som skogsägare och med fast inkomst (löntagare utan extraarbete eller pensionär) så är egen ved i stället ett sätt att minska utgifterna, när inkomsterna inte kan ökas. Sen är det en livsstil som ger motion ute i naturen. Går hellre ut och sågar upp ett vindfälle än tittar på någon eländig såpopera på TV. Hur lönsamt är det att sitta och glo på TVn? Allt måste inte löna sig. :mrgreen: Här på bygden finns en äldre granne (= 700 m) med mycket skog, han har skaffat solceller och värmepump, gamla vedpannan åkte ut, han är less efter att från barnsben fått såga och klyva ved, nu värde sätter han andra saker, och det har han all rätt att göra, där är det inte pengarna som avgör.

Som tidigare sagts, var och en har sina förutsättningar, det som är vettigt för den ena kan vara fel för den andra.
Man behöver inte jaga upp sig på hur andra väljer att leva, det viktiga är att man lever gott själv, det ska va gött å leva, annars får det kvitta :mrgreen:

Förklaring till en grovt tillyxad kalkyl:
"varav ca 75% arbetsföra eller pigga pensionärer" Räknade bort ca 2 milj barn och 0,5 milj är "gammelpensionärer" som är för gamla att hålla i en yxa.

Tillägg: Detta var inte svar på frågan om vilken uppvärmning som är billigast VP eller vedeldning. Det var mer att belysa att det finns grupper av folk med olika förutsättningar och att det kan motverka osämja om man försöker förstå att någon annan också kan ha rätt fast man själv väljer en annan väg. :shake_hands: Sen tycker jag man ska hålla isär frågan att några dagar under året fixa veden och den andra frågan vad det innebär att äga skog dvs att som skogsägare får man lägga mycket tid på annat än att fixa den årliga veden. Den årliga veden är fixad på ett kick, skål på de' :bira:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Volvot24

#51 » 07:30:15, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Mycket redigt skrivet :thumme:

- Ska försöka harva mig vidare som pensionär i den veduppvärmda kåken i skogsbrynet. Som för oss är den billigaste uppvärmningen, efter en investering på 100 000 kr för 20 år sedan.

Det går bra nu.... Som Uggla sjunger...
Pengarna rullar inte in, dock ut men i långsam kontrollerbar takt.

Själva vedhantering på våren, är inte alls betungande. Kan hoppa över en vecka om jag
t ex får för mig att fiska, åka skoter eller annat lika trevligt i stället.
Det är ju aldrig panik med vårens vedhantering.


Men så vill ju inte många bo och låsa upp sig :blinkis:

- Nu dessa höstdagar med någon enstaka plusgrad är det en brasa på morgonen och en på kvällen, med vardera en vedkorg.
Kostar inte många pengar att hålla 20 grader inne. Visst lite varmvatten behövs
(el varmvattenberedare). Många år sen badkaret åkte ut.
I kväll blir det vedeldad bastu.

Kan ju inte gå pysslolös, så jag drygar ut dagarna med jakt och för tillfället rostlagning av sambons Golf. Det senare fortgår väl två veckor till.

Och så stundar rökning av älgkött.


- Visst... Tar mig rätt så ofta rena slappdagar, gärna under veckan, då sambon ännu jobbar.

En till kopp kaffe, så ska jag hasa mig ut i garaget.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Staffank och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se