Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Varning för Mitsubishi luft-luft värmepumar?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Eje Forsmark (trådstartaren)

#1 » 12:37:05, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt.
Så långt var det väl ett bra köp.
Vi bestämde oss för just dessa värmepumpar efter som dom fått bra betyg och fina Kundrecensioner.
Sen är det inte så många luft-luft pumpar som garanterar värme i riktigt låga temperaturer.
Installationerna utfördes av ett ackrediterat företag.

2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.

I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det. Det gjordes med någon form av gas med spårmedel och en special lampa UV? Syntes riktigt bra att det läckte.
Nu läckte ju min pump rätt ordentligt.

Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tyckte sig se på riktigt dåliga(kall) lödningar. Det felet är också konstaterat. Också tydligen något som har hänt tidigare men felet brukar uppstå nästan direkt när anläggningen är ny.

Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.

Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.

(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)

Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av. Garantitiden hade ju gått ut på den.

Det konstaterades att den var tom på gas. Hon fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.

Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte. Där vet jag tyvärr inte hur läckaget konstaterades men det var samma service tekniker som var där så jag antar att det kollades på samma sätt.

Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände/tyckte att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.

All service och felsökning utförda av ackrediterade företag.

Tar gärna emot tips och råd.

Eje Forsmark
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb



Murre o2

#2 » 12:56:10, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påminner mig om när min mor en gång köpte ett kylskåp, det lade av efter ett halvår. En servis kille kom ut och kom fram till att kompressorn var kass så en ny kille kom ut och bytte den mot en ny. Efter två månader lade kylskåpet av igen :uupps: Ny reperatör som kom fram till att fel kompressor monterats??? Byte igen men det höll bara garantitiden ut.... Garnatin gällde ju bara från inköpsdagen, inte för bytta komponenter. Min mor var både arg och ledsen, som pensionär och nära 90 hade hon ju det knapert. Gag fick köpa ett begagnat fungerande kylskåp åt henne.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#3 » 13:21:32, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det vore vanligt med läckage i kompressorer på de där värmepumparna (vilket jag tycker verkar vara en mycket udda slags fel), så borde det rimligtvis vara välkänt och finnas många gamla trådar om saken på värmepumpsforumet.

Beträffande garantiregler och reklamationsrätt så kan du utnyttja reglerna i konsumentköplagen, om du har köpt värmepumpen som privatperson (den lagen går alltså inte att tillämpa om du har köpt den som företag eller någon annan slags juridisk person). Då finns det en del regler, som jag dock inte kan utantill (bör vara lätt att läsa sig till i lagen eller kolla hos t ex KoV eller din kommuns konsumentvägledare) om förlängd reklamationsrätt vid misslyckade försök från leverantören att åtgärda ett fel. Tiden för reklamationsrätt kan i en del fall när det gäller saker som är fast installerade i en byggnad, vara upp till 10 år.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kincaid

#4 » 13:50:59, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av värmepumpar från Mitsubishi är inte nåt vidare heller.
Har två döda as uppmonterade, en luft-luft och en luft-vatten. båda höll i ca 4-5 år. De slutade plötsligt att ge värme utan att ge en felkod, och Installatören har påpassligt avvecklat sin firma. Jag har försökt få hit en reparatör två gånger men inte lyckats, bor 3 mil från stan så det verkar inte finnas nåt intresse för det jobbet. Finns väl gott om trasiga värmepumpar på närmare håll antar jag...

Jag blev bra less på värmepumpar efter detta (har även haft före dessa haft en noname-luftluft som höll i ca 3 år), så nu körs det el-patron i Borö-tanken som följde med luft-vattenpumpen. Inte särskilt billigt men driftsäkert. Det enda som krånglat med den är cirkulationspumpen och växelventilen, men de dög jag själv till att byta ut.

Men på sikt så lär det väl bli en ny värmepump av nåt slag, jord eller berg den här gången. Fast inte nån från Mitsubishi då...

1 person gillar det här inlägget.
Kincaid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:32:47, 08-08-2015
Ort: Västernorrlands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Göran Wall

#5 » 15:22:19, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt alla mina värmepumpar från Jula, Qlima heter de nu tidigare Zibro, de är billiga 3-5kkr du kan montera själv och funkar problemfritt. De två äldsta är installerade 2010 och 2015 och bara går och går och jag har ett par nya i reserv att bara byta när det blir aktuellt. Idag är allt tillverkat i Kina och där finns ett antal miljoner värmepumpar så jag tror att de vet var de gör. Jag rekommenderar därför att satsa på Qlima nästa gång.

1 person gillar det här inlägget.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

mimeck

#6 » 20:11:07, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte man får montera Julas värmepumpar själv.. Dom kanske är billiga men du måste nog ha en "kyl-tekniker" för att montera. Tror inte att du ens får köpa dom utan ett avtal om montering. Rätta mej gärna på det här.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#7 » 20:15:09, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt när man väljer att köpa märkesgrejer och låta lokala installatörer göra jobbet.

Verkar som dom hellre vill att man köper allehanda lågprismaskiner o kladdar med gas själv mm.

Tycker det är orimligt förfarande av mitsubishi i detta fallet. Tycker du ska kontakta plus eller liknande.

Köpte själv en mitsupump lokalt för ett par år sen. Den hette ”ninja”. Får hoppas den håller bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#8 » 20:52:58, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Tror inte man får montera Julas värmepumpar själv.. Dom kanske är billiga men du måste nog ha en "kyl-tekniker" för att montera. Tror inte att du ens får köpa dom utan ett avtal om montering. Rätta mej gärna på det här.

Så står det på Julas hemsida och i deras reklamutskick.
Helt korrekt uppfattat alltså.

...men...om det nu är den ozonskadande gasen som svenssons inte får riskera att den läcker ut när svenssons monterar... Hur står detta sig i förhållande till trådens av auktoriserade installerade "läckor"?...

Min granne hade ock Mitsubishi från början. Idag står det Bosch på hans LLVP...
Mitsubishin var -tyst-. Det,... kan man inte påstå att Boschen är...

Konsumentverket... ha ha ha... vet inte vad de arbetar med... testar dem då och då... ARN... ha ha ha! De har ju ingen makt alls ju!...
Så står vi där som konsument och själva ska stämma till tingen om vi vill att företaget skall följa gällande lagstiftningar!... (dåliga odds med på tok för höga insatser!...)
Det stämmer att Konsumentköplagen i sig ger konsumenten ett -bra- skydd när företaget inte klarar av att avhjälpa felet på varan, men... det är alltså konsumenten själv som skall driva detta i domstol(!)... o där väger konsumenten lätt jmf med företag!...
Att ha rätt, och få rätt, är två helt skilda saker!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#9 » 21:24:47, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Tror inte man får montera Julas värmepumpar själv.. Dom kanske är billiga men du måste nog ha en "kyl-tekniker" för att montera. Tror inte att du ens får köpa dom utan ett avtal om montering. Rätta mej gärna på det här.

Jula har en variant för 10 K sek som är en sluten enhet där man sätter den på insidan väggen och tar hål i väggen, den kan man montera själv. Men cop värdet är inte så imponerande.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

fretchi

#10 » 22:52:05, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag odelat positiva erfarenheter av Mitsubishi-pumpar. Har personlig erfarenhet av tre st FH35 som snurrat på kring 10 år vardera utan minsta hicka. två av dessa som primära värmekällor dessutom.
Tråkigt om de skulle visa sig ha kvalitetsproblem på nyare produkter.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Mattias Petterson

#11 » 01:46:25, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker inget håller måttet längre.. min Nibe 1145 bergvärmepump höll tätt i ca ett år innan kompressorn läckte pga dåliga lösningar.. blev ny kompressor på garantin, 8 år senare var det dags igen, lödningarna var lödda med fel lod?, rören var sönderfrätna på nya kompressorn...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

krokodilen

#12 » 10:07:30, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus @ Mitsubishi LLVP som gör mig ledsen.

Jag konstaterar att TS här har Electric varianten av Mitsubishi vilket ju ska vara "top notch" min är ju av enklare sort.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se