Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Jakten på kW/h fortgår.

65 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

torbjorn_forsman

#16 » 19:34:14, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

kW/h, eller om man läser ut det, kilowatt per timme, måste ju bli ändring (derivata) av effekt per tidsenhet. Det kan vara relevant t ex för att ange hur snabbt man får ändra pådraget på en turbin i ett kraftverk.

Talar man om energi så blir det ju effekt gånger tid, alltså kW x h, eller enklare skrivet kWh. Som egentligen är en rätt irriterande enhet med tanke på att man enligt SI-systemet ska använda joule (J), som ju omskrivet blir watt x sekund (Ws) för energi, och den används också i praktiskt taget alla sammanhang utom just elenergi och energiinnehåll i livsmedel, i det senare fallet envisas många fortfarande med den ålderdomliga enheter kalorier (en kalori är den energi som går åt för att värma 1 g vatten 1 grad celsius).

Men det är kanske onödigt att i just denna tråd repetera sånt som alla ändå bör ha fått lära sig i skolan. Av sammanhanget framgår det ju att det egentligen är kWh som menas i rubriken.

:back_to:

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Ivar Risslén

#17 » 22:09:48, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att byta ut fungerande lyskällor mot led kan vara rent slöseri med pengar. Tänk på att gamla glödlampor värmer lokalen där de sitter enda stället där det är riktigt lönsamt är utomhus. Där är det svårt att tillgodogöra sig värmen från glödlampan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Alexn72

#18 » 06:39:25, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är vad du har i grundförbrukning idag?
Klassiska tjuvar, glödlampa utomhus.
Värmekabel. Pumpar. Datorer/servrar.
Lampor som står på väldigt ofta kan vara en idé att byta till led, men används dem väldigt kort tid så låt glödlampan brinna upp först.

Sen börjar det bli dags att kolla efter standby förbrukning.
Ang din vvb, den är egentligen klockren som extra lagring när elpriset är billigt
Men annars är det dumt att värma vatten med direktel om du har värmepump
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

bmrobban

#19 » 09:07:24, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har pump med hydrofor eller hydropress så kan det vara klokt att kontrollera lufttrycket så man undviker onödiga starter.
Om allt är någorlunda modernt och effektivt så är det väl bara kvar att spara in på bekvämligheter.
Duscha kort, sänka innertemperaturen , dra ur sladden på kylskåpet och ställa på på verandan, släcka ner allt man inte använder , kolla tv på paddan .
Vi gör av med ca 14-15 kWh/ dygn utan att spara in på bekvämligheter, men då värmer vi med ved.
Fläkten på pannan gav upp i november, i väntan på en ny så slog jag på elpatronen i acktanken..
70 kWh på ett dygn :grin:
Vi har en 50 liters vvb som fortfarande är igång för att vi ska slippa elda för varmvattnet.
När det är så kallt att vi eldar varje dag så värmer vi vattnet med ved.
Det som gjort mest för våran energieffektivisering är att vi skaffade solceller.
Iochmed att man kollade appen ofta i början och fick koll på förbrukningen i realtid så blev man mera medveten om vad som gick att förbättra.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

robin.gustavsson

#20 » 10:04:26, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det där med vattenpump kan jag göra en inlaga om.
Den 20 november monterade jag en förbrukningsmätare till vår vatten pump. Fram tills idag den tre december har den förbrukat 5,92 kWh. Då är vi fyra hushåll på den brunnen. Varav en kennel, ett pensionärspar, ungkarl och en småbarnsfamilj.

Det som har varit mest märkbart och påverkansbart för vår del är tvättmaskin.
Provade med en förbrukningsmätare och körde de olika programmen vi brukar använda. Fick mellan 1,4 kWh och 2,98 kWh per tvätt. Så halverade elförbrukningen där men kläderna blir ren endå. Då det blir minst 5 fulla maskiner i veckan så blir det några kWh iallafall.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Bygert

#21 » 14:04:11, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt ut en 250 W metallhalogen mot en 50 W LED över ett akvarium. Samma, om inte bättre ljus. Programmerbar till ljusfärg, skymning, månfaser, åskväder och jag vet inte allt. Fast elände att få den att göra som jag vill.

Räknar med att det betalar sig på två år sett till elförbrukning. Så kommer alltid det där med att man får nytta av värme. Det är iofs sant men bara en del av året. Under sommaren är det en komfortnackdel att ha onödig uppvärmning. Varför skulle jag vilja värma med 250 W då? På den del av året då det faktiskt behövs värme så värmer jag hellre med värmepumpen som ger typ tre kW värme för var kW el jag stoppar än med en lampa som bara ger en kW värme för en kW el. Dessutom inte där och när jag behöver det.

Överväger nästa akvarium. 650 W metallhalogen idag. Skulle gå med 150 - 200 W LED. Inget snack om att det betalar sig men det är rätt många tusenlappar i investering.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Simon_91

#22 » 14:33:32, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå lysrören som iofs inte är en stor det av krokodilens elkostnad, men vad tycker församlingen om Led-konvertering av befintliga armaturer? Osram har några produkter som heter SubstiTube. Eller detta kanske borde bli en egen tråd?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

bonde456

#23 » 14:52:10, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör min Diskmaskin på varmvatten och får både ett kortare diskprogram och lägre elförbrukning.
Ingenting för er som kör direktel men ni med värmepump/vedeldat har billigare varmvatten än diskmaskinens egen elslinga.
Själv har jag vedeldat vintertid och solfångare sommartid.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Hymas 89

#24 » 15:46:54, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:Jag kör min Diskmaskin på varmvatten och får både ett kortare diskprogram och lägre elförbrukning.
Ingenting för er som kör direktel men ni med värmepump/vedeldat har billigare varmvatten än diskmaskinens egen elslinga.
Själv har jag vedeldat vintertid och solfångare sommartid.


Gjorde likadant, tills en reparatör berättade att han reparerar diskmaskiner som fått varmvatten efter 5 år och 15 år när dom fått kallvatten.
Han tittade surt på mej när jag läste ur instruktionsboken att man sparade energi, med varmvatten om det finns bvp.
Rätt eller fel vet jag inte, men vår diskmaskin får kallvatten numera.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

G-son

#25 » 15:56:22, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Gjorde likadant, tills en reparatör berättade att han reparerar diskmaskiner som fått varmvatten efter 5 år och 15 år när dom fått kallvatten.

Reparerar vad på dom?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

krokodilen (trådstartaren)

#26 » 16:08:55, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nån retar sig på min felaktiga enhet i rubriken så får nån moderator ändra.

Svårt att tillgodogöra sig värmen från en glödlampa eller lågenergilampa utomhus tycker jag nog.

Bytte 20 punkter utomhus och 4-5 inomhus från 7-9w lågenergi till 1,6w LED och med ett kw-pris på 3-5:- så borde det löna sig ganska snabbt då de lyser ca 12 timmar per dygn vintertid och kanske 3-4 timmar sommartid.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JPEG

#27 » 16:25:11, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört samma diskmaskin Huskvarna i över 40 år på varmvattenanslutning utan annan reparation än ny dispump efter 20 år ca.....

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

bonde456

#28 » 17:02:57, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
Hymas 89 skrev:Gjorde likadant, tills en reparatör berättade att han reparerar diskmaskiner som fått varmvatten efter 5 år och 15 år när dom fått kallvatten.

Reparerar vad på dom?

Ja precis! Varför skulle en diskmaskin gå sönder fortare av varmvatten då den ändå själv värmer upp och cirkulerar just varmvatten, enda skillnaden blir ju själva intaget av vattnet.

Annars brukar främsta argumentet för kallvatten i diskmaskin vara att äggvitan stelnar när den kör försköljningen och att det inte ska bli rent av den anledningen.
Inget jag märkt av och ärligt talat hur ofta har man ej tillagad äggvita egentligen.
Jag har kört mina diskmaskiner på Varmvatten i 15 år men däremot bytte jag för ett par år sedan då programkortet fick elfel.
Oftast så finns det en inställning i menyn om man har kopplat varm eller kallvatten till maskinen men vad som skiljer inställningarna vet jag inte.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Stridis2

#29 » 18:14:18, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En besparing är väl att inte ha tänt så mycket utomhus... :vissla:
Vill man ha automat-tänt ljus ute så kan man koppla på en timer innan skymningsreläet. Jag har så utebelysningen lyser när det är mörkt mellan 1500 - 2200 samt 0600 - 0800. Är det inte mörkt förrän säg 2000 så förhindrar skymningsreläet att det är tänt, skulle det mot förmodan vara mörkt före inställd tid så stoppas timern att det tänds.

Angående att byta lysrör till LED så är jag tveksam. Visst, på industrier där det lyser 8 timmar per dag, men inte i en privat hobbyverkstad eller liknande. En snabb googling ger att LED ger ca 10 lumen / watt medan lysrör mellan 75 och 93 lumen / watt. Inte så mycket att spara men fortfarande ganska stora kostnader.

Min inställning för att minska konsekvenserna av elpriset är att timstyra värme och varmvatten. Värmen lär dra ca 50 % av husets totala energi medan varmvattnet 25%. Så det är här de stora besparingarna görs.
Har man elbil så ska givetvis denna också laddas under lågpris.
Till detta så eldar vi mer i kamin nu än vi har gjort förr om åren.
Tvätt och disk körs på lågpris även om detta inte är jättemånga kronor så är det så enkelt att göra detta.
I övrigt så är det inte mycket vi ändrat på. Finns någon glödis kvar på ställen där det inte lyser ofta men LED är helt dominerande gällande belysningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#30 » 19:02:14, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med LED-”lysrör” är väl att de lyser LED-typiskt åt ett håll medan vanliga lysrör lyser åt alla håll och reflekteras av armaturen och därför ger ett mycket bredare och angenämare ljus
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Perssson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se