Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Jakten på kW/h fortgår.

65 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Holger

#31 » 19:07:45, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt en sån där mätare i uttaget och anslut en förbrukare. Man blir förvånad över hur lite man skulle spara på att eliminera standby eller dra ner på annan ”komfort” och byta fungerande lampor till LED-lampor (dessa kostar ju också).
Som stridis säger … den stora besparingen ligger i värmen i alla dess former.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Alrik

#32 » 20:49:51, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En besparing är väl att inte ha tänt så mycket utomhus... :vissla:
Vill man ha automat-tänt ljus ute så kan man koppla på en timer innan skymningsreläet. Jag har så utebelysningen lyser när det är mörkt mellan 1500 - 2200 samt 0600 - 0800. Är det inte mörkt förrän säg 2000 så förhindrar skymningsreläet att det är tänt, skulle det mot förmodan vara mörkt före inställd tid så stoppas timern att det tänds.

Angående att byta lysrör till LED så är jag tveksam. Visst, på industrier där det lyser 8 timmar per dag, men inte i en privat hobbyverkstad eller liknande. En snabb googling ger att LED ger ca 10 lumen / watt medan lysrör mellan 75 och 93 lumen / watt. Inte så mycket att spara men fortfarande ganska stora kostnader.

Min inställning för att minska konsekvenserna av elpriset är att timstyra värme och varmvatten. Värmen lär dra ca 50 % av husets totala energi medan varmvattnet 25%. Så det är här de stora besparingarna görs.
Har man elbil så ska givetvis denna också laddas under lågpris.
Till detta så eldar vi mer i kamin nu än vi har gjort förr om åren.
Tvätt och disk körs på lågpris även om detta inte är jättemånga kronor så är det så enkelt att göra detta.
I övrigt så är det inte mycket vi ändrat på. Finns någon glödis kvar på ställen där det inte lyser ofta men LED är helt dominerande gällande belysningen.


Kör en annan variant eftersom har 3 lampor utomhus som inte sitter i samma central. Finns LED lampor som har inbyggt skymningsrelä, bara ha lampknappen på och de är ljust när de är mörkt. Förvisso lyser de då dygnets alla mörka timmar men 100w led drar ca 11 watt, 3 lampor förbrukar ca 11kwh per månad om dom lyser 14h per dygn.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

femcittror

#33 » 21:41:46, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ett forum kan man få vara lite överseende om det ändå framgår vad som ändå jagas.

Däremot tycker jag att datablad skall vara korrekta och begripliga.
Vad säger proffsen om Julas luft/luftvärmepump; menar dom Energi eller Effekt i stand by ?
https://www.jula.se/globalassets/catalo ... 365_se.pdf

Lyckas inte öppna länken i förhandsgranskning med texten.
"Enerförbrukning Watt 1 "
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

krokodilen (trådstartaren)

#34 » 22:08:15, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skymningsrelä fungerande som stridis skriver. Värme och vv står för ca 45% av elförbrukningen hemma. Känns inte som ett alternativ att släcka ner.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#35 » 22:20:38, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är den stora frågan vad som drar de andra 55%??? :klia:
Dels undrar jag eftersom det är en ganska stor del av hela energinotan, men dels för att vet du inte detta så vet du inte heller var du ska lägga resurser på att minska.
Har du någon realtids energimätare? Kan ibland köpas till om man är kund hos vissa energibolag. Eon har till och med gett bort sina. Finns ibland inbyggt i t.ex. värmepumpar (t.ex. Nibe f.o.m. 1x45-serien).
Med en sådan kan du se hur mycket du förbrukar och på vilken fas. Stäng ner nästan allt och kolla. Stäng ner något nytt och slå på något annat. Får gå igenom hela fastigheten på det viset.
En av de mer extrema energitjuvar jag hört om var en kille som gjorde detta. Där var något som hela tiden låg på och drog ganska mycket ström. Efter mycket letande hittades tjuven. 12 år tidigare hade de haft en brand med efterföljande vattenskada. Försäkringsbolaget hade ställt dit några luftavfuktare men glömt bort en i krypgrunden! :uupps:
Vill minnas husägaren hävdade att den hade kostat honom 90.000 kr... :myzsko:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

krokodilen (trådstartaren)

#36 » 22:21:26, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Frågan är vad du har i grundförbrukning idag?
Klassiska tjuvar, glödlampa utomhus.
Värmekabel. Pumpar. Datorer/servrar.
Lampor som står på väldigt ofta kan vara en idé att byta till led, men används dem väldigt kort tid så låt glödlampan brinna upp först.

Sen börjar det bli dags att kolla efter standby förbrukning.
Ang din vvb, den är egentligen klockren som extra lagring när elpriset är billigt
Men annars är det dumt att värma vatten med direktel om du har värmepump


Jag har tidigare sett vv beredaren som extrakomfort och bra med vv som är varmare än bvp:n klarar att producera.

12 500kwh är förbrukningen ca varav 5 600 är värme och vv. (Frånsett elvv då)

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#37 » 22:27:41, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Då är den stora frågan vad som drar de andra 55%??? :klia:
Dels undrar jag eftersom det är en ganska stor del av hela energinotan, men dels för att vet du inte detta så vet du inte heller var du ska lägga resurser på att minska.
Har du någon realtids energimätare? Kan ibland köpas till om man är kund hos vissa energibolag. Eon har till och med gett bort sina. Finns ibland inbyggt i t.ex. värmepumpar (t.ex. Nibe f.o.m. 1x45-serien).
Med en sådan kan du se hur mycket du förbrukar och på vilken fas. Stäng ner nästan allt och kolla. Stäng ner något nytt och slå på något annat. Får gå igenom hela fastigheten på det viset.
En av de mer extrema energitjuvar jag hört om var en kille som gjorde detta. Där var något som hela tiden låg på och drog ganska mycket ström. Efter mycket letande hittades tjuven. 12 år tidigare hade de haft en brand med efterföljande vattenskada. Försäkringsbolaget hade ställt dit några luftavfuktare men glömt bort en i krypgrunden! :uupps:
Vill minnas husägaren hävdade att den hade kostat honom 90.000 kr... :myzsko:



Som sagt ca 5 600 som bvp bränner upp och resten ca 6 900 till hushållsel. Mycket belysning, golvvärme (mest komfort), lite garage-el mm.

Det här är ingen ”jag har skyhög förbrukning och måste göra nått. Rent allmänt kring nerdragning mera.

12-13 000kwh om året på 300m3 är inte mycket att orda om egentligen. Ca 10 000 genererar solcellerna på taket.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alexn72

#38 » 22:34:49, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jag har skymningsrelä fungerande som stridis skriver. Värme och vv står för ca 45% av elförbrukningen hemma. Känns inte som ett alternativ att släcka ner.

/C


Du kan säkert stänga vvb dagtid och bara tillåta den att gå på natten. Nätet blir glad och du kommer inte märka något mer än billigare elräkning om du har timpris.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

rospigg

#39 » 23:06:07, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte någon alls som sänkt inomhustemperaturen en eller två grader? :uupps:
Det är förmodligen i uppvärmning av lokaler de största energislukarna bor.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Alrik

#40 » 23:27:25, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Är det inte någon alls som sänkt inomhustemperaturen en eller två grader? :uupps:
Det är förmodligen i uppvärmning av lokaler de största energislukarna bor.



Pratar väl om 5% mindre energianvändning per grad sänkning av innertemperatur. Runt 0-an så har man 100% besparing :mrgreen:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Alexn72

#41 » 00:13:53, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Är det inte någon alls som sänkt inomhustemperaturen en eller två grader? :uupps:
Det är förmodligen i uppvärmning av lokaler de största energislukarna bor.

När det är höga elpriser är värmepumpen avstängd och kaminen står för värme

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

torbjorn_forsman

#42 » 00:42:13, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:Jag kör min Diskmaskin på varmvatten och får både ett kortare diskprogram och lägre elförbrukning.
Ingenting för er som kör direktel men ni med värmepump/vedeldat har billigare varmvatten än diskmaskinens egen elslinga.
Själv har jag vedeldat vintertid och solfångare sommartid.


Det där med varm- eller kallvattenanslutning av diskmaskiner har diskuterats förr, på andra forum. En genomgång av bruksanvisningar till olika diskmaskiner visar att före andra halvan av 90-talet rekommenderade praktiskt taget alla diskmaskinstillverkare varmvattenanslutning i första hand men man kunde också ansluta till kallvatten i nödfall. Senare gick man över till att rekommendera kallvattenanslutning men utan att direkt förbjuda varmvattenanslutning. Trolig orsak är att maskindiskmedlens sammansättning ändrades i slutet av 90-talet i och med att fosfathalten sänktes och så småningom togs fosfat bort helt och hållet av miljöskäl. De nya diskmedlen ger inte alltid bra resultat om disken startar med varmvatten, utan vattnet måste värmas upp under maskinens gång för att all slags smuts säkert ska lösas upp.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

88ecr

#43 » 11:02:03, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan delta med att var förvånad hur lite min kåk drar bara elpatronen är avstängd i varmattnet, ved finns, otrolig motivataor de var att elda,
Här nu november med 193kwh. Utebelysningen som ännu har 100w glödlampor, men dom har ej varit på, rimfrost och nysnö gör utebelysning rätt onödig. Belysningen inne merpart E27 så de ju redan alla naturligt ut bytta till de ej utan bränd, icke billigaste led lampor, de har ju redan kommit fram här. Gamla telefunken bildrörs teven blev ju nu helt utan uppgift när projektorn kom.

Jag blev skrämd och orolig, när nyheterna om dyr el travade in under hösten, men helt sunda vanor fick vår familj skäliga el räckningar trots nu 49c kwh, i januari faller priset till 44,5kwh. Dyrt, men de går, när förbrukningen så låg.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

QV_

#44 » 11:17:29, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Pratar väl om 5% mindre energianvändning per grad sänkning av innertemperatur. Runt 0-an så har man 100% besparing :mrgreen:


Det är att hantera matematik lite väl enkelt.
Besparingen blir "bara" 64%
Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

krokodilen (trådstartaren)

#45 » 11:34:27, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden handlade om vad som är motiverbart och spara där det är rimligt. Inte att sänka komforten, sänka till 19 istället för 21 grader och sitta med filt eller tröja = nej tack.

Om man sparar 5% för varje grad så antar jag att det avses energiåtgången så då måste ju en 5%-aren delas med dryga 4 om man har modern bvp.

/C
Senast redigerad av krokodilen 11:39:10, 04-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se