Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Dockning av vedpanna & värmepump

54 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

jpd (trådstartaren)

#1 » 13:51:29, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skall vedpannan kopplas samman med värmepumpen!
Men hur? Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Syften: reducera elräkningen, kunna värma även om det är strömavbrott. Vet att elpriset behöver vara tämligen högt innan det lönar sig med mina förutsättningar.
Förutsättningar: jordvärme, Nibe 1225 12 kW som värmer huset via en seriekopplad 500 l acktank. (In i toppen - ut i botten av tanken) Den används för gångtid och som knäpptank. Radiatorer och golvvärme.

Bredvid finns: Vedpanna Baxi som värmer en separat acktank via laddomat - helt normal inkoppling. Problemet är hur jordvärmen och vedpannan skall kopplas samman.

Driftfall:
A - normaldrift = Värmepumpsdrift med flytande kondensering
B - Eldning i vedpannan så att dess acktank är tillräckligt varm. Den värmer huset
C - Strömavbrott - endast vedvärme.

Önskar att växlingen A -> B -> A skall vara helt automatisk. (C är ok om det kräver manuella handgrepp, Har elverk för att hålla cirkpumpar igång)

Planen är att låta vedsystemet värma returvattnet så att värmepumpens automatik slår ifrån när veden värmer. Dessa alternativ har jag funderat på:

Variant 1: En liten värmeväxlare så att de två systemen är helt separata. Termostatstyrd cirkulationspump på vedsidan med börvärde ca 40 grader - vilket är mer än vad det nånsin blir med värmepumpen.
Variant 2: Ett helt öppet T-kors - och motsvarande styrning som ovan.
Både variant 1 och 2 skulle kunna ha en shuntstyrning istället för - eller som komplement till - temperaturstyrd cirkulationspump för att skicka säg 50-gradigt vatten istället för 90-gradigt till korskopplingen. Ingen lust att riskera 90 grader ut till golvvärmen

- Alla varianter med termostatventil i sammankopplingspunkten måste nog gå bort då funktionen i driftfall A och B måste bli omvänd.
De enda två skall-kraven är:
- Inte sabba COP för normaldrift med värmepump.
- Helt automatisk A -> B -> A

Någon som har erfarenhet av motsvarande situation? :myzsko: :help:


Gå till lösningen

3 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10



BM425

#2 » 13:58:56, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att koppla ihop olika system så gillar jag att använda värmeväxlare så att man inte blandar vätskor samt att det är lättare att stänga av delar.
Min ack-tank och golvvärme är skiljt åt med en sådan, det kräver dock extra expansionskärl. Blir det en läcka någonstans så begränsas volymen som läcker.
typ https://www.energishop.se/category/plattvarmevaxlare
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

toker

#3 » 16:49:39, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte kört via växlare då krävs ju alltid lite högre temp för man förlorar ju nån grad i växlaren. Jag kör en F1245 mot acktank med flytande kondensering det sitter en givare på utgående rör före shunten som känner framledningstempen vid vp drift styr den start stop om jag eldar blir det så hög temp där givaren sitter så vp stoppar och då stänger shunten och reglerar framledningen så allt sköts automatiskt. VV förvärms via slingor i acktanken och går sen vidare till den inbyggda i vp och slutvärms där om det inte redan har rätt temp.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#4 » 17:07:19, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den första frågan du måste ställa dig (och besvara här om vi ska kunna ge något som helt vettigt svar) är vilken prioritering vill du ha? Ska du elda som primärt och VP stöttar upp när pannan kallnat? Eller har du tänkt att pumpen ska ge så mycket värme den kan och pannan bara stöttar upp med det som VP:n inte orkar med? Eller en kombination av båda dessa?
Att kunna köra en och en är inget svårt, men att köra båda kräver att man tänkt igenom prioriteringen eftersom det helt styr hur du vill koppla systemet och vilka komponenter du behöver.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jpd (trådstartaren)

#5 » 18:45:53, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Den första frågan du måste ställa dig (och besvara här om vi ska kunna ge något som helt vettigt svar) är vilken prioritering vill du ha? Ska du elda som primärt och VP stöttar upp när pannan kallnat? Eller har du tänkt att pumpen ska ge så mycket värme den kan och pannan bara stöttar upp med det som VP:n inte orkar med? Eller en kombination av båda dessa?


Det skall optimeras för värmepumpen, det kommer att vara kanske 90% av tiden som är med värmepump. Däremot är önskan att veden prioriteras om jag eldar - dvs att VPn stannar. Därav min tanke att veden värmer returen lite lagom så att VPn stannar av sin egen automatik. Det gör inget om det blir varmare i huset av eldningen. Visst går det åt mer energi men vid vedeldning kan det vara en trevlig bonus.

Stridis2 skrev:Att kunna köra en och en är inget svårt, men att köra båda kräver att man tänkt igenom prioriteringen eftersom det helt styr hur du vill koppla systemet och vilka komponenter du behöver.
Ja usch jag vet - tror jag har provat tre olika varianter de senaste 12 åren och aldrig blivit nöjd. Hoppas det beror på att jag haft otur när jag tänkt hittills - det kan väl inte vara ett olösligt problem :vissla:
Har testat: manuell omkoppling - skittrist när veden brunnit ut klockan 02:30 på natten. VP som stöttning till vedpannans acktank - med kass COP som följd. Det var nån till variant - men minns inte riktigt hur den såg ut.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

jpd (trådstartaren)

#6 » 18:56:15, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Jag skulle inte kört via växlare då krävs ju alltid lite högre temp för man förlorar ju nån grad i växlaren.

Vid värmepumpsdrift skulle vattnet passera växlaren, men utan något flöde på vedsidan = ingen temperaturförlust. Dock ett visst tryckfall.
Vid veddrift skulle man få en temperaturförlust vid värmeväxlingen över till VP-sidan, men som vid veddrift inte spelar någon roll.

toker skrev:Jag kör en F1245 mot acktank med flytande kondensering det sitter en givare på utgående rör före shunten som känner framledningstempen vid vp drift styr den start stop om jag eldar blir det så hög temp där givaren sitter så vp stoppar och då stänger shunten och reglerar framledningen så allt sköts automatiskt. VV förvärms via slingor i acktanken och går sen vidare till den inbyggda i vp och slutvärms där om det inte redan har rätt temp.


Försöker förstå kopplingen - Har F1245 inbyggd logik för just veddockning? Normalt har man väl ingen shunt vid ren VPdrift pga att man vill hålla uppe COP?

Bra ide att förvärma VV - min vedack har kamslingor så möjligheten finns att koppla VV precis som du beskriver.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

toker

#7 » 19:33:47, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även vid ved drift spelar temp förlusterna roll tanken räcker ju kortare. Finns olika dockningar till F1245 från Nibe men ingen av dom passade mig jag kör enbart med extern framledningsgivare den slutar ju göra värme om tanken är varm. Normalt har man ingen shunt vid vp drift därför att den inte behövs men med extern värmekälla så behövs den och står shunten öppen så sänker den inte cop. 1225 har inte möjlighet till extern givare men har för mig man kan flytta ut framledningsgivaren till lämplig placering.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#8 » 19:47:40, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Det skall optimeras för värmepumpen, det kommer att vara kanske 90% av tiden som är med värmepump. Däremot är önskan att veden prioriteras om jag eldar - dvs att VPn stannar. Därav min tanke att veden värmer returen lite lagom så att VPn stannar av sin egen automatik. Det gör inget om det blir varmare i huset av eldningen. Visst går det åt mer energi men vid vedeldning kan det vara en trevlig bonus.

Då är det inte svårt. Tänk först ditt vedsystem med shunt till element. Efter denna kopplar du in stigaren från VP. Returen till VP ska ha en backventil så man inte får flöde baklänges genom denna. Pumpens tempgivare för framledningstemperatur flyttas ut från pumpen och monteras på elemntröret efter pannans och VP:ns inkoppling. Vedpannans framledningstemperatur ställs lite högre än VP:ns. Så länge det finns värme från vedpannan så startat inte pumpen. När framledningetemperaturen sjunker så startat pumpen med flytande kondensering. Pumpens returtempgivare bör också flyttas ut till elementkretsen, annars kan eventuellt styrningen få tuppjuck. :mrgreen:
Att köra det hela via värmeväxlare ser jag ingen som helt anledning till. Man har ju samma vatten i både pump, vedpanna, acc-tankar och element. Givetvis skillnad om något system måste köras trycklöst eller man vill köra något system glykolblandat.
Att förvärma inkommande VV är också bra. När acc-tanken är nere på 30 grader så går VP men tanken ger fortfarande lite hjälp till VP:n.

Vill du ha fler tips på dockning så ladda hem gamla bruksanvisningar till Nibe-pumpar. Där brukar finnas med ett antal olika dockningsalternativ. Tyvärr får jag inte igång deras hemsida just nu, och jag har bara till 11x5 liggande på HD:n.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#9 » 19:53:05, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returgivaren på Nibe styr inget så den behöver inte flyttas.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#10 » 20:24:12, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, vad bra. Jag kom inte ihåg hur det var så pass gamla styrsystem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jpd (trådstartaren)

#11 » 20:50:58, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj - plötsligt känns det som en polett har skramlat ner (efter Stridis beskrivning). Det är ju så det skall göras. Tror att allt som behövs ligger i bra-att-ha-högen. :hurra: :shake_hands:

Återkommer med en ritningsskiss...

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

jpd (trådstartaren)

#12 » 23:34:36, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får jag det till följande:
Får det till att det kommer att funka. (Har utelämnat diverse nödvändiga saker i bilden som exp och säkventil)

Bild



Lite följdfunderingar:
Varför skulle framledningsgivaren behöva flyttas alls för detta? (Just nu sitter den efter acktank 1 - men det har inte med vedpannedockningen att göra)
Varför skulle det för det första bli backflöde genom VP - för det andra behöva förhindras om det uppstår?

Tror det är nödvändigt och bra med en temperaturbegränsning från vedpannan. Framförallt för att inte VPn skall få fnatt. Har inget behov av mer än kanske 40-45 grader där.
Tillgängligt har jag följande alternativ liggande:
- termostatisk blandningsventil
- shunt med Thermomatic CBJ styrning (har inbyggd maxtemp)
Vilken blir bäst? Eller använda bägge i serie?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

toker

#13 » 10:20:42, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med framledningsgivaren kan sitta kvar. Du behöver en shunt styrning sen om den har max begränsning eller inte spelar nog mindre roll för den kommer inte skicka ut så varmt ändå om du klarar dig med 45 grader för att hålla huset varmt. Enda nackdelen är vad jag förstår att du kommer behöva ha lite högre framledning när du eldar så inte vp startar dvs du kommer få lite för varmt inne.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jpd (trådstartaren)

#14 » 10:23:54, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Enda nackdelen är vad jag förstår att du kommer behöva ha lite högre framledning när du eldar så inte vp startar dvs du kommer få lite för varmt inne.


Lite av poängen - VPn står lite snålt ställd och vill man ha varmare är det bara att elda. Dvs ser det nästan som en fördel...

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

toker

#15 » 10:26:28, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok själv vill jag ha samma temp hela tiden men då är det bara att koppla på.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se