Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ved vs flis

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Bacon

#46 » 23:11:44, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Är egentligen ingen jättekostnad att regla upp o sätta lite gips…
Nja det känns så men räknar man på vad en frostsäker byggnad kostar så drar det iväg hur man gör. Det blir typ 5000-10000kr/m2. Portar och grejer, vad kostar en godkänd skorsten? De här amerikanska pannorna kan nog vara något i kombination med en vp som man kanske kan köra 10 månader/år för en billig peng ett normalår.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



Nickebonne (trådstartaren)

#47 » 11:11:36, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:
Nickebonne skrev:Är egentligen ingen jättekostnad att regla upp o sätta lite gips…
Nja det känns så men räknar man på vad en frostsäker byggnad kostar så drar det iväg hur man gör. Det blir typ 5000-10000kr/m2. Portar och grejer, vad kostar en godkänd skorsten? De här amerikanska pannorna kan nog vara något i kombination med en vp som man kanske kan köra 10 månader/år för en billig peng ett normalår.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Men om det är -20 grader ute blir det ju lite uppförsbacke att elda…
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Volvot24

#48 » 11:32:29, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Nääää.... Bara lite mysigare :mrgreen:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bacon

#49 » 13:59:27, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Bacon skrev:
Nickebonne skrev:Är egentligen ingen jättekostnad att regla upp o sätta lite gips…
Nja det känns så men räknar man på vad en frostsäker byggnad kostar så drar det iväg hur man gör. Det blir typ 5000-10000kr/m2. Portar och grejer, vad kostar en godkänd skorsten? De här amerikanska pannorna kan nog vara något i kombination med en vp som man kanske kan köra 10 månader/år för en billig peng ett normalår.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Men om det är -20 grader ute blir det ju lite uppförsbacke att elda…
Absolut så. Även bränsleförbrukningen är nog inte helt optimal.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Scania bonden

#50 » 14:30:43, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge bekant har en vedeldad varmluftspanna i sin verkstad, säkert bra på många vis men jag upplever det som svårt att reglera. Ger riktigt varmt fort (för varmt) Ingen dum grej om man tillfälligt vill brassa på riktigt t.ex ta in något rejält nersnöat och iskallt stort fordon och vill tina upp det, men ytterst svårt om man bara vill ha behaglig arbetstemperatur, blir dessutom kallt så fort brasan falnar.
Nu har jag inte så stor erfarenhet av olika flispannor, men har kollat runt lite inför e.v framtida behov, tycker att Hagassner verkar ha bra askutmatning med skruv
Såg på något annat fabrikat som hade ewartslänk, eller något liknande, alltså "modell gödselspridare" för att föra ut askan, det kändes sådär....
Så om du funderar på Flis så är det nog många detaljer att kolla på, samt som nämnts innan detta med flislagret och hur flisen kommer in i pannan.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Nickebonne (trådstartaren)

#51 » 13:05:47, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var jag igång med nyköpt vedeldad varmluftspanna, jo en provisorisk installation o bara ett rör ut genom fönstret, inte ok någonstans så det behöver ni inte skriva. Dock kul att prova och eldar bara när vi är på plats.

Bild

Pallarna som eldas är nog i fuktigaste laget så det ryker bra på utsidan men ger snabbt god värme. Håller bara delvis med om scania bondens åsikt att det hela tiden är för varmt o kallt, slänger in några trän på glöden ett par gånger om dagen o då pendlat tempen mellan 15 o 18 grader.
Är förstådd lite jobb men jag ska ju ha något att göra.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

6 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Carl_J

#52 » 15:05:33, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där såg ju trevligt ut, hur stort utrymme sitter den i? Hur stora ved bitar får du in? Planerar du att ha någon ytterligare fläkt för att sprida värmen?

Skickat från min Armor 9E via Tapatalk
Glädjen över de låga priset kan aldrig uppväga förbannelsen över den dåliga kvaliten
Användarvisningsbild
Carl_J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 24-11-2010
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: NEW HOLLAND 7050, 7070
John Deere 6820
Jcb 541.70

Nickebonne (trådstartaren)

#53 » 15:53:37, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Carl_J skrev:Den där såg ju trevligt ut, hur stort utrymme sitter den i? Hur stora ved bitar får du in? Planerar du att ha någon ytterligare fläkt för att sprida värmen?

Skickat från min Armor 9E via Tapatalk


Luckan är 30*30 men djupet är nog 60 cm. Eldar med små 50*50 pallar o får klyva dem 1 gång på mitten. Huset mäter 500m2 o det är knappast problem att hålla varmt ens vid -20.
Nu är det ju en öppen hall men jag upplever att värmen fördelar sig bra, fläkten är en 3fas på 50cm så luften som kommer ut är inte het utan ljummen.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se