Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Täljstenkaminers Förträfflighet

91 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 14:34:24, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Tulikivi KTLU 2050 med bakugn

Försöker samla ihop de uppgifter om denna, som jag i min iver tyvärr skrev i någon annans tråd :shake_hands:
Och så var det detta med vad även jag tycker förträffligheten och höga mysfaktorn. Lyser upp
bl a kök och vardagsrum... :grin:

Enbuske Övertorneå, Björken. Enplans med innermått 16 x 8 meter.
Timmrad med ett fristående isolerat resverk på insidan. Byggd 1983. Ursprungligen direktel.
Som värst låg elförbrukningen på 36000 kWh/år. Inkluderat varmvatten mm för 6 personer.
Samt direktel i en friggebod och garage.

Ett Metsovent, d v s nåt ursprung till typ FTX, blåste frånluften ned i grunden. Även från köksfläkten, med matos o allt :djaevul:
Fixade egen spiskåpa med turbofläkt och ut genom taket, givetvis med kallrasskydd


Tanken var att värmen skulle sätta av sig i Ytonggrunden.
Så en fläkt som sög upp luften till FTX på vinden. Nu skulle en del av den max 12 gradiga värmens energiinnehåll återvinnas. En fast veckad trumma delade till och frånluft. Ännu en fläkt blåste blåste luft in i sovrum och vardagsrum, från andra sidan av plåten.
Krånglade och frös, gång efter annan. Och blåste kall och än kallare luft.
Fanns ett elbatteri efter FTX på 1 kW att ansluta, vilket vi aldrig gjorde. En känd skidåkare från Arvika var visst här och försökte justera, vilket medförde att elbatteriet gick året runt. Så säljaren sa, känn vad effektivt återvinningsstationer är :lmao:

- Detta med direktel var ju inte gångbart insåg vi redan 2003.

Nu fanns det alltså inget varmvattensystem med radiatorer ihuset. På ritningen dock ett pannrum.


- Hos en snubbe hade jag sett just en sån kamin som det senare blev, fast nu med bak- och pizzaugn.
Är det typ - 25, hjälper det gott att elda upp även bakugnen. Rena turboeffekten.

Sagt o gjort, så förstärktes grunden ordentlig, så även golvet i den s k Ytonggrunden.
Isokern skorsten murades och en montör kom och jobbade i tre dagar med att montera kaminen. Sicket jobb!

-Ja, ja... Nån har haft problem dessa skorstenar.
Men jag gjorde ett noggrannt jobb. Riktigt rakt och slätt på insidan. Går lätt att lyfta i en stålpipa uppifrån, om så behövs framöver.


Angiven effekt är 5 kW vid eldning. Nu ska ju kaminen eldas upp i typ driftstemperatur, vilket tar några timmar, och sen underhållseldning till sena kvällen. Dämpar gärna ljuset... så flammorna får spela över inredningen.

I regel blir det två längre eldningar per dygn. Dock sällan med fullt drag. Bara med tilluft utifrån stenfoten. Ingen vits med att elda upp varmluften, som man gör med en öppen spis.

Räknade / kontrollerade hur mycket ved vi eldade upp per dygn, när det är typ -10 till -15 grader ute. Det hamnade på ca 30 kg.
Då främst björkved.
Här i landet gör jag över med ca 15 kbm travad ved per säsong.

Rekommenderad vedförbrukning, 1 - 1.5 kg x 100 kg ungnsvikt och dygn. Kaminen väger strax under 2000 kg. Så 30 kg blir ungefär rätt.
Har aldrig sett tecken på för hård eldning, förutom på stenarna i eldstaden. Lägger på lera med keramik varje höst.
Så är det noga med att inte brassa på för fullt om kaminen är helt nedkyld till rumstemperatur. Eldar då först så smått 1 -1.5 timme.


I mitt fall ungefär det jag eldar. D v s 30 kg.
Ibland något mer under längre tid, när det är riktigt kallt ute

Lite lurigt detta vad kaminen egentligen ger i värme. Troligtvis mycket mer än 5 kW då det är eld i brasan. Sen avtar visserligen den i stenen lagrade effekten. Dessutom ger skorstenen ifrån sig lite värme, när man eldar någon dag, trots att rökgastemperaturen är dryga 200 grader vid full drift.
Men varmt o gott är det hela dygnet.

Direktel när vi åker bort kalla årstiden, längre än två dygn.

.
Senast redigerad av Volvot24 11:31:05, 14-12-2022, redigerad totalt 9 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



treaser2

#2 » 15:15:10, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med så hög förbrukning så är det svårt med bara en central värmekälla, bara kallrasen från fönstren är nog illa. Vatten är otroligt mkt bättre att lagra energi än sten och kan dessutom portioneras ut där det behövs.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

3 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Volvot24 (trådstartaren)

#3 » 15:44:40, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår din tanke. Och mycket fönster har vi.

Än till just i dagarna har vi lyxat oss med ca 15 grader i det vidbyggda garaget och förrådet där vattenpump mm står. Har då legat på dryga
11000 kWh / år.
Nu kapar vi den delen lite, då vi går ned i garage- och förrådstemp till under 10 grader.

Största posten är väl varmvattenberedaren.
Den, tvätt- och diskmaskinen kommer att gå på tidstariff framöver. Likaså motor o kupevärme kanske också vore ett alternativ.

Vi behöver motor o kupevärmare bara någon dag i veckan numer. Sambon kör in sin bil.
Går rätt snabbt då vi har motordriven port.

Uppvärmning av bostaden... Ja, jag gillar att elda. De e hög mysfaktor på köpet. Kostar 4500 - 6000 kr per år + eget arbete å bensin till sågen. Det får man framledes inte många el-kWh för.

När man har kamin mitt i huset, så går värmen ned efter väggar och fönster, har jag märkt. Blandar sig med kallraset, så det märks inte
ö h t.
Tvärtemot om man har på element under fönstren, som inte går för fullt eller inget alls.. Då går värmen uppåt mot taket, och kalluften smyger nedåt. Drar som f#n.

Tänder eftermiddags brasan innan jag nu går ut med hunden (som piggnat till betydligt).

Klarar värmen i hela huset vid långvariga strömavbrott, utan stöd av t ex dieselekverk. Även månadsvis även under sträng vinter. Vilket kan vara bra nu.

Känns riktigt tryggt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 16:17:52, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Tack för gillat :grin: Känns lite motvalls ibland...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

treaser2

#5 » 17:08:57, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vart det fel iaf, radiatorer under fönster förhindrar självklart kallras, det är därför 99.9 placerar radiatorer där.
Och nej varm luft går aldrig nedåt genom kallare luft utan "hjälp"
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

David, Luleå

#6 » 17:20:06, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns i slutet av 90 talet så var ju tuulikivi the shit. Många vänners föräldrar installerade dem och var riktigt nöjda. Det blev nästan som en sekt. Ska man installera en eldstad så ska det vara en tuulikivi.

Men i de hus jag vistades där det installerats tuulikivis täljstenskaminer så var det ju alltid varmt. Och ”gubbarna” fick nyväckta intressen för vedhantering.

Det fina alla vidhåller är ju att de värma upp så att värmen sprider ut sig sedan under en lång tid. Det hade varit riktigt häftigt att få sen en kamin av magnetit malm i sågade stenskivor :) det har ju fenomenala värmelagringsegenskaper.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 17:30:02, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Treaser

Du kanske har rätt i den första delen.

Andra delen, att varm luft strömmar från en värmekälla i mitten av en bostad letar sig utefter taket, ned efter ytterväggar och fönster, sen in mot värmekällan igen, där den på nytt stiger mot taket o s v, är jag rätt säker på.

Har sett fenomenet när det rykt in.

Tror dock inte jag har kvar boken som behandlade detta.
Det var ingen beskrivning av finnarnas rökstugor, utan en nyare skrift, där detta beskrevs.

Vet en snubbe som har ett rist, framför spisen där mycket damm och annat från stuggolven samlas.

Vart skulle varma luften från min kamin annars ta vägen? I vart fall inte ned efter golven och upp efter väggar o fönster :cool:
Det är ju t o m varmt på golven, även där inte direktstrålning kommer åt.

Måste gräva i "biblioteket". Minns att jag läste och såg skisser innan vi bestämde oss.
Kan hända det var i ett prospekt från Jötul.
Då jag hade en Jötul Peis 17A i den stugan.
Ursprungliga trasiga kakelugnen stor mitt i stuga.

.
Senast redigerad av Volvot24 19:50:06, 13-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#8 » 18:18:09, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luften som värms upp av kaminen mitt i rummet stiger mot taket där den sprider ut sig mot väggarna. När den varma luften möter väggen så avkyls den lite och sjunker ner åt mot golvet. Termodynamikens lagar eller vad de studerade kallar det.

Har du radiatorer så är det lämpligt att placera dom under fönstren så att den kalla luften som kommer från fönstret ska värmas upp så att den stiger istället för att sprida sig efter golvet.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

treaser2

#9 » 18:19:59, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla eller besök ett bibliotek och sök ledning,strömmning och stråling om du inte tror mig. Jag förstår vad du menar, den rörelsen du sett beror på samma fysikaliska lagar som ovan. Varmluft stiger, trycks utåt av mer uppstigande varm luft och når väggen där den kyls och sjunker och får hjälp av kallraset vid fönster eller dåligt isolerade väggar, undertryck vid kaminen orsakat av den varma luften vid kaminen och ev drag av luft för förbränningen.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

treaser2

#10 » 18:20:14, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pucktvåa
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

kimmen

#11 » 18:20:51, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du som kan det här med att elda. Jag har en Morsö 1412 kamin, hur ställer man in reglagen när man eldar, ska man stänga helt nertill och ha lite upptill
Förlåt att jag kapar tråden..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#12 » 18:41:38, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Du som kan det här med att elda. Jag har en Morsö 1412 kamin, hur ställer man in reglagen när man eldar, ska man stänga helt nertill och ha lite upptill
Förlåt att jag kapar tråden..


Om du ska elda med ved i en sådan kamin ska det normalt vara helt stängt nertill och vredet upptill litegrann öppet (ca 2-2,5 varv brukar vara lagom på min). Enda gången man öppnar nedre vredet vid vedeldning är om man är tvungen att elda mycket blöt och dålig ved, eller medan brasan håller på att ta sig i kall kamin, om man inte vill ha luckan på glänt.
Nedre vredet är egentligen tänkt att användas om man eldar torv eller koks i kaminen.
Om det brinner bra i kaminen fast övre vredet är mindre än 2 varv öppet, så är det dags att se över tätningslisten runt luckan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#13 » 19:06:29, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som om ditt hus läcker som ett såll, hur mycket isolering har du på vinden?
30 kg ved per dygn låter mycket!
Kalla golv?
Bär du in 30 kg ved som är -15 grader som ska värmas till 20 grader varje dag? Eller har du veden lagrad inne i garaget?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Volvot24 (trådstartaren)

#14 » 19:29:13, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Bär oftas in ved och placerar baljan bredvid kaminen.

50 cm isolering på vinden.

Kåken är tät på de flesta ställen.
Inget drag efter golven, går ofta barfota.
Aldrig frost på insidan fönstren.
Ibland kan det lägga sig frost eller snö på nedersta delen av glasets utsida.

Just nu vet jag inte undertrycket i huset. Det är konstant, ändras inte alls om jag eldar eller inte. :skratta3:

Enligt Tulikivis exempel, ligger jag nåtsånär rätt vad gäller vedåtgång.

Om det går åt typ 5 kg mer för var brasa spelar inte mig nån roll.

Blir marginellt DYRARE om jag förvärmer i garaget, för där är det direktel, ca 10 grader.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#15 » 19:46:38, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Nu vart det fel iaf, radiatorer under fönster förhindrar självklart kallras, det är därför 99.9 placerar radiatorer där.
Och nej varm luft går aldrig nedåt genom kallare luft utan "hjälp"


Den hjälpen är varma luften som stiger uppefter kaminens sidor.
Luft vandrar s a s över alla golven mot kaminen. Men i mitt fall inte in i kaminens eldstad!
Se det som ett minimalt undertryck vid nederdelen på kaminen. Vid golvet.
Golvet som ändar vid väggar o s v.

Lokalt oväder om du så vill. Dock utan nederbörd.

- Och för sakens skull. Vad händer då jag i stället slår på direktelen för att elda?
Samma lilla lokala ovädret, men nu har samtliga luftströmmar i rummet ändrat riktning. Varma luften under taket, fylls på ovan elementen (under fönstrena) och rör sig mot väggar utan element, t ex innerväggar. Över golven och in under elementen.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se