.
Tulikivi KTLU 2050 med bakugn
Försöker samla ihop de uppgifter om denna, som jag i min iver tyvärr skrev i någon annans tråd
Och så var det detta med vad även jag tycker förträffligheten och höga mysfaktorn. Lyser upp
bl a kök och vardagsrum...
Enbuske Övertorneå, Björken. Enplans med innermått 16 x 8 meter.
Timmrad med ett fristående isolerat resverk på insidan. Byggd 1983. Ursprungligen direktel.
Som värst låg elförbrukningen på 36000 kWh/år. Inkluderat varmvatten mm för 6 personer.
Samt direktel i en friggebod och garage.
Ett Metsovent, d v s nåt ursprung till typ FTX, blåste frånluften ned i grunden. Även från köksfläkten, med matos o allt
Fixade egen spiskåpa med turbofläkt och ut genom taket, givetvis med kallrasskydd
Tanken var att värmen skulle sätta av sig i Ytonggrunden.
Så en fläkt som sög upp luften till FTX på vinden. Nu skulle en del av den max 12 gradiga värmens energiinnehåll återvinnas. En fast veckad trumma delade till och frånluft. Ännu en fläkt blåste blåste luft in i sovrum och vardagsrum, från andra sidan av plåten.
Krånglade och frös, gång efter annan. Och blåste kall och än kallare luft.
Fanns ett elbatteri efter FTX på 1 kW att ansluta, vilket vi aldrig gjorde. En känd skidåkare från Arvika var visst här och försökte justera, vilket medförde att elbatteriet gick året runt. Så säljaren sa, känn vad effektivt återvinningsstationer är
- Detta med direktel var ju inte gångbart insåg vi redan 2003.
Nu fanns det alltså inget varmvattensystem med radiatorer ihuset. På ritningen dock ett pannrum.
- Hos en snubbe hade jag sett just en sån kamin som det senare blev, fast nu med bak- och pizzaugn.
Är det typ - 25, hjälper det gott att elda upp även bakugnen. Rena turboeffekten.
Sagt o gjort, så förstärktes grunden ordentlig, så även golvet i den s k Ytonggrunden.
Isokern skorsten murades och en montör kom och jobbade i tre dagar med att montera kaminen. Sicket jobb!
-Ja, ja... Nån har haft problem dessa skorstenar.
Men jag gjorde ett noggrannt jobb. Riktigt rakt och slätt på insidan. Går lätt att lyfta i en stålpipa uppifrån, om så behövs framöver.
Angiven effekt är 5 kW vid eldning. Nu ska ju kaminen eldas upp i typ driftstemperatur, vilket tar några timmar, och sen underhållseldning till sena kvällen. Dämpar gärna ljuset... så flammorna får spela över inredningen.
I regel blir det två längre eldningar per dygn. Dock sällan med fullt drag. Bara med tilluft utifrån stenfoten. Ingen vits med att elda upp varmluften, som man gör med en öppen spis.
Räknade / kontrollerade hur mycket ved vi eldade upp per dygn, när det är typ -10 till -15 grader ute. Det hamnade på ca 30 kg.
Då främst björkved.
Här i landet gör jag över med ca 15 kbm travad ved per säsong.
Rekommenderad vedförbrukning, 1 - 1.5 kg x 100 kg ungnsvikt och dygn. Kaminen väger strax under 2000 kg. Så 30 kg blir ungefär rätt.
Har aldrig sett tecken på för hård eldning, förutom på stenarna i eldstaden. Lägger på lera med keramik varje höst.
Så är det noga med att inte brassa på för fullt om kaminen är helt nedkyld till rumstemperatur. Eldar då först så smått 1 -1.5 timme.
I mitt fall ungefär det jag eldar. D v s 30 kg.
Ibland något mer under längre tid, när det är riktigt kallt ute
Lite lurigt detta vad kaminen egentligen ger i värme. Troligtvis mycket mer än 5 kW då det är eld i brasan. Sen avtar visserligen den i stenen lagrade effekten. Dessutom ger skorstenen ifrån sig lite värme, när man eldar någon dag, trots att rökgastemperaturen är dryga 200 grader vid full drift.
Men varmt o gott är det hela dygnet.
Direktel när vi åker bort kalla årstiden, längre än två dygn.
.