Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Sätta ventilpaket på element

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

bmh10350 (trådstartaren)

#1 » 12:31:14, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tänkt koppla min kamin mot ytterväggen men så fick jag en idé om man skulle ha ett ventilpaket inbyggt i kamin eller om ett element placeras baki kamin beroende på hur varmt de blir just baki kamin? Tänkte ha detta kopplad till min markvärmepump. När jag eldar i kamin då ska den värma upp vattnet och hjälpa pumpen hålla värmen vilket resulterar att den går snålare. Vad tror ni om det?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Michael Meier

#2 » 12:51:40, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen (som enhet) är någolunda "optimerad" inom ett snävt temperaturspann.

förr i världen (när elen var billig) kunde vi prova på värmeutbyte i avgaserna efter konvektionstuberna hos halvstora oljepannor, ekonomin i det hela är lite svårberäknad, ungefär som FTX i en ursprunglig ventilationssystem är idag, tankevurpor och glädjekalkyler om vartannat.

Spinn vidare på dina ideer ! just denna ide du har är skapligt komplicerad och det betyder inte att nästa ide är sämre. :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bmh10350 (trådstartaren)

#3 » 13:03:02, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja jag tänker väl att det inte är så komplicerat att sätta ett element baki kamin? Då fångar elementet upp kaminens värme som i sin tur transporterar det till dom andra elementen och pumpen?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#4 » 13:14:49, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missuppfattade vilken sida du hade elementet på, En alternativ matning till accumulatortank med laddomat, och det finns utvecklingspotential på själva värmeväxlaren/elementet vid kaminen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bmh10350 (trådstartaren)

#5 » 14:15:12, 28-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltså markvärme pumpen har acc tank så den kommer värma pumpens tank och allt vatten i. Eller kan pumpen ta skada av något sådant?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se