Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedpanna för metersved, minst?

89 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Bacon

#76 » 16:57:03, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
- Varför har många köpispannor primärluftintaget i vedkammaren längst bort i taket från eldmunstycket(skåran i botten)? Är det inte lätt hänt att hela inlägget övertänds och brinner upp med onödig intensitet? Bättre med luftinsläppet nertill nånstans på bottenteglet i vedkammaren..? Jag menar veden högre upp lär ju falla ner i brasan vartefter hursomhelst om inlägget brinner upp från undersidan?


Jag tror bara det är en äldre konstrukton. Min 50 cm baxi har primärluftintag runt om i nederkant, fungerar bra.



Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



treaser2

#77 » 16:59:58, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det spelar ingen roll, bara syre och brännbara gaser kommer sånära ideal blandning som möjligt
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

torbjorn_forsman

#78 » 18:02:43, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
JengaPRO skrev:"Omvänd" förbränning dvs att luft trycks in ovanifrån och rökgaserna tas ut nedantill, påverkar det förbränningstiden?
Brinner det långsammare än en "traditionell" förbränning?
Jag tänker att idealt är om det brinner lite men länge och effektivt....såklart.


Jo det kan man väl säga. När förbränningen sker nedåt värmer den inte vedmagasinet i samma utsträckning som när förbränningsgaserna går uppåt genom veden. Det går snabbare att få upp förbränningstemperaturen, samt förbränningsförloppet blir lite jämnare och längre. Bägge dessa egenskaper hjälper till att förbränna renare och effektivare.


Den verkligt stora fördelen med omvänd/nedåtriktad förbränning är att man kan vara säker på att de tjärgaser som destilleras ut ur vedmagasinet, passerar den hetaste glödbädden och säkert blir crackade/uppbrända innan de kommer ut till värmeavgivande ytor eller skorsten.
Den omvända förbränningen blir också mer reglerbar, dvs man kan styra med draget (eller motsvarande) hur snabbt eller långsamt förbränningen ska ske och därmed hur högt effektuttaget blir. För att (återigen) tala gengasspråk så blir en panna med omvänd förbränning mer "elastisk".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#79 » 18:42:28, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT men jag har tänkt sådär halvt allvarligt att problemen med satspannor är ju att dom är kalla då man startar elda så rökgaserna förbränns inte som dom ska. Så skulle det funka om man kunde typ stöda med elvärme för att värma eldstaden snabbare? Tänkte sånadära keramiska elektriska ugnar kan ju bli skitvarma.

Det är förmodligen helt opraktiskt och inte lönsamt, men det var en fundering jag ville skriva ner och få ut ur huvudet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ja-bond77 (trådstartaren)

#80 » 19:37:55, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är rätt långt "okunnig" i ämnet men tanken känns ju intressant. Jag kan tänka mig att man vill kanske också förvärma själva bränslet, veden... Och det betyder i sin tur att motståndstrådarna måste placeras på något synnerligen sinnrikt sätt för att inte få kontakt med nån fast materia, allra minst veden. De lär väl brinna av på direkten i så fall...

Torbjörn får gärna dra lite text om hur man enklare reglerar dylika pannor/gengasaggregat(än andra typer av vedpannor) på ett bra sätt så det inte kolar. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman

#81 » 19:55:43, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskussionen slutar med flispanna antagligen

Kan man bygga eller köpa sån flismaskin dom använder till lokala fjärrvärmeanläggningen kan man köra ner stubbar o pall och allt möjligt. Antar halm inte funkar dock. Kan man kanske ha kvar befintlig panna o köra icke flisbart material i kanske?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tracker

#82 » 21:17:24, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Tänk om man hade ett magasin på säg 1.5-1.8m. Då borde man kunna få det att brinna väldigt länge. Det normala är väl kanske 5dm.
Brinner det länge så har man såklart mindre behov av stora tankar och det blir mindre förluster från tanken.
Idealt hade väl varit en brinntid på säg 12h. När det är riktigt kallt så tänder man upp på kvällen och på morgonen behöver man bara lägga i då det fortfarande brinner.


Får du inte väldigt mycket rökgasförluster på 12 timmar om man jämför med acctanken.
bästa vore då att det brann ut på 1 timma och tanken räckte i 12 timmar.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

JengaPRO

#83 » 21:25:01, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
JengaPRO skrev:Tänk om man hade ett magasin på säg 1.5-1.8m. Då borde man kunna få det att brinna väldigt länge. Det normala är väl kanske 5dm.
Brinner det länge så har man såklart mindre behov av stora tankar och det blir mindre förluster från tanken.
Idealt hade väl varit en brinntid på säg 12h. När det är riktigt kallt så tänder man upp på kvällen och på morgonen behöver man bara lägga i då det fortfarande brinner.


Får du inte väldigt mycket rökgasförluster på 12 timmar om man jämför med acctanken.
bästa vore då att det brann ut på 1 timma och tanken räckte i 12 timmar.


Varför skulle du få det?
De eldar ju nerifrån och allt eftersom veden brinner ut så sjunker den oförbrända veden nedåt. Blir som en av de första automatkanonerna.
Om det nu funkar så... Det jag sett på pannan där hemma är att efter en stund så brinner all ved i hela pannan även om fläkten trycker ner luften och rökgaserna.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

tracker

#84 » 21:59:29, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:
tracker skrev:
JengaPRO skrev:Tänk om man hade ett magasin på säg 1.5-1.8m. Då borde man kunna få det att brinna väldigt länge. Det normala är väl kanske 5dm.
Brinner det länge så har man såklart mindre behov av stora tankar och det blir mindre förluster från tanken.
Idealt hade väl varit en brinntid på säg 12h. När det är riktigt kallt så tänder man upp på kvällen och på morgonen behöver man bara lägga i då det fortfarande brinner.


Får du inte väldigt mycket rökgasförluster på 12 timmar om man jämför med acctanken.
bästa vore då att det brann ut på 1 timma och tanken räckte i 12 timmar.


Varför skulle du få det?
De eldar ju nerifrån och allt eftersom veden brinner ut så sjunker den oförbrända veden nedåt. Blir som en av de första automatkanonerna.
Om det nu funkar så... Det jag sett på pannan där hemma är att efter en stund så brinner all ved i hela pannan även om fläkten trycker ner luften och rökgaserna.


Tänkte mer på att du släpper ut kanske 20 kubik gånger 200 gradig luft i 12 timmar genom skorstenen.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

JengaPRO

#85 » 10:40:18, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma energimängd som ska ut i skorstenen men på en annan tidsrymd.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77 (trådstartaren)

#86 » 12:18:04, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu sväller tydligen projektet... som alltid. :mrgreen:

- Bästa sättet att hotstarta en kall vedpanna. Nån typ av stationärt monterad varmluftsbrännare eller gasbrännare, kanske rentav med stängd/kraftigt begränsad rökutgång-cirkulation. Eller kanske egentligen en kombipanna med gasbrännare. Eller oljebrännare för den delen... hmmm... hmmm.... :klia:

- Kondensavskiljande skorsten för minimala värmeförluster. Och förvärmning av pannluften via mantel på skorstenen. Ingen (primär)dragbegränsare kanske behövs, man ställer draget med andelen pannluft som kyler pipan...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Michael Meier

#87 » 13:53:12, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan när man drömt färdigt blir det en Veda iallafall.

Men det största problemet är inte kall halvstor panna tycker jag, utan det är att så mycket ska brinna i uppstarten, fick man ner rök och syremängd genom kall panna vore det toppen, alltså en form av begränsad uppstart.

Det enda jag har funderat på hitintills är via en stoker, alltså en stoker hängandes i luckan med begränsad mängd.
Då kan man häkta av den när det inte behövs.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ludde77

#88 » 19:20:55, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har projektet framskridit?
Ludde77
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:31, 21-07-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo l30b
Valmet 805

ja-bond77 (trådstartaren)

#89 » 22:44:31, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Projektet har varken skrinlagts eller framskridit. Ej heller har jag hittat nån mer kandidatpanna....
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se