Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Gjuta eller mura utanpåliggande skorsten

128 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

bmh10350 (trådstartaren)

#1 » 20:52:16, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom kaminen ska vara mot en vägg så behöver jag en utanpåliggande skorsten som ska gå 6 m upp. Har ni kollat på färdiga paket men det verkar finnas mycket skojare inom branschen. Så jag tänkte mig kan man mura eller gjuta en egen skorsten?
Skulle isåfall gjuta i sektioner, men hur ska man gå tillväga för detta? Måste man ha insatsrör i skorstenen? Om man gör den 10 cm tjock runtom räcker det?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Jörgen.k

#2 » 21:12:19, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på Isokern.

3 personer gillar det här inlägget.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

dc_lindberg

#3 » 21:23:58, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den anglosaxiska världen är normen att skorstenen är utanpåliggande.
Tycker det var ytterst sällan man såg central monterad skorsten när jag var i England, och dito när man tittar på bilder och filmer från USA/Canada.
=> kan vara en idé att söka hur de brukar göra i de länderna?
(= onödigt att uppfinna hjulet... )

Inte mitt yrke. Tänker dock som så... murat ge viss "flexibilitet" vilket gjutet inte ger.

Rören... ha ha ha!
"Papperstunna" ! => överhettas => bränns hål i på en gång!... o hur gör man då?... de går ju inte att glidgjuta, ju...

Gjuta egna "skorstensblock" som du sedan travar... varför inte?
Kul idé, om inget annat.

OM rör - då tänker jag att röret måste "stå fritt" och sandfyllas runt => enda möjligheten att kunna för rimlig peng byta rör om det bränns hål i... o sanden som då rinner ned visar ju att hål uppstått... men vad händer när sanden ovan hålet runnit ned... risk för skorstensbrand à la Grande?

Kan/får man använda "gamla" gjutjärnsrör som man "murar in" och sandfyller runtom i det murade loppet?
Tänker - det måste ta "evinnerlig" tid att "bränna hål" på så tjocka rör.

Värmen du förlorar från skorstensstocken, oavsett murat eller gjutet, är det något du tänkt på?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#4 » 21:27:16, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för kamin? Spelar ju en viss liten roll i hur en skorsten bör vara.....
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

RD350

#5 » 22:06:13, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isokern är väldigt tacksam att mura upp.

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Göran Wall

#6 » 22:18:08, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på rostfritt stål, jag är helnöjd sedan flera år. Billig (Ca 10 kkr för 8 m), du kan montera själv, och demontera på några timmar, har aldrig behövt sotas då den blir varm på nolltid. Bara fördelar som jag ser det!

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

bmh10350 (trådstartaren)

#7 » 22:24:50, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Wall skrev:Kolla på rostfritt stål, jag är helnöjd sedan flera år. Billig (Ca 10 kkr för 8 m), du kan montera själv, och demontera på några timmar, har aldrig behövt sotas då den blir varm på nolltid. Bara fördelar som jag ser det!


Vad för nåt menar du då? Har du nån länk?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bmh10350 (trådstartaren)

#8 » 22:27:01, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:I den anglosaxiska världen är normen att skorstenen är utanpåliggande.
Tycker det var ytterst sällan man såg central monterad skorsten när jag var i England, och dito när man tittar på bilder och filmer från USA/Canada.
=> kan vara en idé att söka hur de brukar göra i de länderna?
(= onödigt att uppfinna hjulet... )

Inte mitt yrke. Tänker dock som så... murat ge viss "flexibilitet" vilket gjutet inte ger.

Rören... ha ha ha!
"Papperstunna" ! => överhettas => bränns hål i på en gång!... o hur gör man då?... de går ju inte att glidgjuta, ju...

Gjuta egna "skorstensblock" som du sedan travar... varför inte?
Kul idé, om inget annat.

OM rör - då tänker jag att röret måste "stå fritt" och sandfyllas runt => enda möjligheten att kunna för rimlig peng byta rör om det bränns hål i... o sanden som då rinner ned visar ju att hål uppstått... men vad händer när sanden ovan hålet runnit ned... risk för skorstensbrand à la Grande?

Kan/får man använda "gamla" gjutjärnsrör som man "murar in" och sandfyller runtom i det murade loppet?
Tänker - det måste ta "evinnerlig" tid att "bränna hål" på så tjocka rör.

Värmen du förlorar från skorstensstocken, oavsett murat eller gjutet, är det något du tänkt på?


Ja men får skorstenen stå precis mot fasaden? Hur kan sotaren avgöra om skorstenen är ok när han ser bara murat?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Wall

#9 » 22:29:19, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

jonnordvall

#10 » 22:46:14, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är partisk, som fd delägare av iskokern. Inte så fancy som det låter.
Det är bra skit. Men måste putsas eller kläs med plåt om den är utomhus. Bra att jobba med och bra ur brandsynpunkt.

Är det en trivselkamin av moderns slag som eldas normalt ska inte en färdig stålakorsten vara något dåligt. Är tunn plåt i dom, sant. Men med ett par hundra grader i rökgastemp är tjockleken på inne plåten inget större bekymmer. Dom går att renovera, antingen med ett snäppet mindre insatsslang eller med strumpa.
Men tror det ska till gamla kaminer eller kanske till och med gamla pannor med skyhöga rökgastemeperaturer för att det faktiskt ska bli ett problem.
Så skorsten efter behov kanske?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

bmh10350 (trådstartaren)

#11 » 22:56:37, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en kamin ifrån 2010? Eller yngre?
Jag mailade sotaren och bad dom ringa upp vilket dom gjorde. Fick ett lite surt bemötande. Han var skeptisk till de tyska skorstenarna och sa att enbart modell 6 är godkänd i Sverige. Efter lite undersökning så visade sig att enbart modell nr6 är godkänd. När jag kontakta företaget så skrev dom först att alla är godkända. Då sa jag att modell nr 6 enbart godkänd då fick jag som svar att alla skorstenarna är av modell nr6. Då frågade jag hur kan man se att dom är modell nr 6? Inget svar. Här kommer länken men blir osäker när i prestandadeklarationen så är enbart nr 6 godkänd.

https://www.hello-oskar.se/rostfri-stal ... gLPFfD_BwE
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#12 » 23:53:46, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför tysk kvalité när man kan köpa svensk? Premodul är ju Conturas skorstenssystem. Om jag minns rätt så var detta det första system som fick byggas i vinkel. Så välisolerade att de får dras nära brännbara material. Finns en hiskelig massa olika prylar med böjda rör i olika vinklar, gnistfång, olika färger, olika form och färg på yttertakshuvar, vindflöjlar, ventiler, sotluckor osv.
Jag är kanske lite partisk eftersom jag körde de allra första prototyperna på ytterrörets sickning. Kan säga att det var inte lätt, troligen bara jag som hade klarat det för det var en ganska avancerad tätningsform och liten diameter, men det gick. Sedan tror jag man köpte in specialmaskiner för att göra rören, att tillverka dem för hand hade blivit på tok för dyrt, men det var efter min insats så det har jag inte hört mycket om.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#13 » 23:55:25, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kanske ha skickat med en länk också... :vissla:
Premodul skorstenar
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#14 » 00:53:16, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har satt många NVI med nöjda kunder, ska sätta en åt mig själv om någon vecka.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#15 » 09:39:00, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett vad du väljer, så måste du få till ett godkännande, och eftersom du inte har koll på något så välj ett system som du kan få klartecken av från den som kontrollerar bygget innan ett godkännande.

Ska du ta genvägar måste du absolut ha på fötterna, allt som inte går att bedömma på en helt ny skorsten (ny på platsen)

Bygger du fel och undanhåller informationen.. du är liksom ansvarig även för dom som kommer efter dei.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron