Nja, flygfotogenen är mer lik Eo1 eller diesel än den är lik motorfotogen. Så om en blåslampa fungerar bra på flygfotogen, fungerar den säkert utmärkt på diesel eller HVO också.
Man bör komma ihåg att för sådär 100 år sedan, var kvaliteten på fotogen högst varierande och det fick tillverkarna av blåslampor och fotogenkök så lov att ta hänsyn till.
Tändkulemotorer byggdes för olika bränslen och i praktiken körde man dem på det billigaste man fick tag på. Förutom motorfotogen så var helt oraffinerad rå
olja eller s k solarolja också vanlig. I kristider dök det upp mystiska ersättningsbränslen baserade på t ex stenkols- eller trätjära, diverse vegetabiliska oljor, sältran mm. Ibland kunde man använda samma
bränsle till blåslampan, ibland fick man hålla sig med en särskild fotogendunk till den.
Om fotogenköket har för låg effekt kan man misstänka att munstycket är delvis igensatt, när det var nytt en gång i tiden följde säkert en rensnål för munstycket med.
Det kan vara värt att notera att en del blåslampor faktiskt är gjorda för att eldas med bensin. Men det står i så fall bland den finstilta instansade texten på dem.