Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannrumsbygge+uppvärmning av gård

82 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

paul_g (trådstartaren)

#1 » 09:47:39, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla.
Jag håller på att planera för ett pannrumsbygge för en flispanna.
Det har varit på gång ett längre tag (man borde slagit till tidigare med tanke på inflationen men lätt att vara efterklok).
Situationen är sådan att jag bor på en gammal gård med otillräcklig uppvärmning.
"Stora" huset (som inte är stort alls) värms med vedpanna i köket och vattenburen värme (utan acktankar eftersom farsgubben som byggde systemet inte kom till skott).
Övriga kåkar står mest kalla eller i varmhålls av el.
Därtill har jag märkt att den följevärme som finns på vissa vattenrör drar runt 30% av min el.

Tanken nu är att värma de tre husen från två kulvertar (de ligger tyvärr inte på rad) med varmvattenproduktionen i respektive hus från värmeväxlare. Det finns helt enkelt ingen plats i huset för tekniktank.

Bifogar ritning på mitt "Pannhus". Tanken är en 3,5m fjäderomrörare i utrymmet till höger på bilden och pannan i rummet till vänster. Flisa rakt in i bränsleförrådet vilket bör rymma ett par månaders förbrukning hoppas jag. Porten är 45x95 reglar för att hålla in flisen men möjlighet att plocka bort vid behov, så en "löstagbar" vägg.

En liten fundering jag har nu är dock varmvattenberedning med "tappvattenautomat". Tänker att man köper värmeväxlare och knåpar ihop dem själv men förstår inte riktigt syftet med att ha en extra pump vilket alla köpevarianter har?
Varför inte bara låta den vanliga cirkulationspumpen som pumpar genom kulverten ta hand om det och ha de båda värmeväxlarna i serie? (en för varmvatten på ~45kW och en för radiatorkretsen på ~25kW). När inget varmvatten används så bör ju den första endast uppnå jämnviktstemp på i princip samma som kulvertens temp antar jag? Eller tänker jag helt fel?

Jag hoppas kunna göra lite "Projekt" bilder när det väl kommer till byggandet förhoppningsvis i vår-sommar-höst.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90



magloman

#2 » 10:07:38, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt bygge

Jag hade gjort hydrauliskt öppninsbart tak på en fjärdedel. Så mkt enklare att flisa in då. Går i samma tankar som dig.

Sen en port med hög tröskel likt gamla lador.

Verkar finnas tappvärmare med bara varmt vatten eller kokande vatten(för te och kaffe mm). Kanske det du tänker på?

Hur långa avstånd har du mellan byggnaderna, gör en enkel skiss uppifrån?

Jag har pannrummet med ca 25m kulvert till huset och ingen tekniktank i huset eller vvb. Kör även vv från pannrummet. Man får spola en stund om man inte använt vv på länge men det stör inte mig. Alternativen är sämre tycker jag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JD400

#3 » 10:14:12, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska utgå från gubben i bilden så ser inte flisutrymmet så stort ut. Hur många kvadrat ska du värma upp? Är det välisolerat? Jag har kört fliseldning i ett antal år tills jag nyligen installerade bergvärme.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Alexn72

#4 » 10:28:57, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planera för hur du ska kunna laga sakerna när det går sönder och förrådet är fyllt.

3 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

paul_g (trådstartaren)

#5 » 11:57:03, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Om man ska utgå från gubben i bilden så ser inte flisutrymmet så stort ut. Hur många kvadrat ska du värma upp? Är det välisolerat? Jag har kört fliseldning i ett antal år tills jag nyligen installerade bergvärme.


Pannhuset+bränsleförrådet är ca 4*8m (något mindre för att optimera byggkostnader) Bränsleförrådet blir då ca 3,5x3,5x3 som jag förstås inte kan fylla fullt men om jag räknar med ca 2m fyllnad så blir det ca 25m3. Misstänker att jag kommer behöva fylla 2-3ggr per säsong.
Tanken är att inte köra på sommaren, framförallt när jag fått solpaneler installerade så kommer elkostnaden för varmvattnet på sommaren vara i praktiken noll.

Total yta är för närvarande runt 250m2 men mycket är oerhört dåligt isolerat. Finns ju lite planer på att bygga ut dock.

Anledningen bakom att inte gå på bergvärme är att jag vill värma upp flera hus vilket i praktiken är för dyrt med bergvärme samt att ha flis "tvingar" mig ut i skogen och få motion jag desperat behöver :D.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#6 » 12:04:58, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Trevligt bygge

Jag hade gjort hudrauliskt öppninsbart tak på en fjärdedel. Så mkt enklare att flisa in då. Går i samma tankar som dig.

Sen en port med hög tröskel likt gamla lador.

Verkar finnas tappvärmare med bara varmt vatten eller kokande vatten(för te och kaffe mm). Kanske det du tänker på?

Hur långa avstånd har du mellan byggnaderna, gör en enkel skiss uppifrån?

Jag har pannrummet med ca 25m kulvert till huset och ingen tekniktank i huset eller vvb. Kör även vv från pannrummet. Man får spola en stund om man inte använt vv på länge men det stör inte mig. Alternativen är sämre tycker jag.


Förstår tanken på öppningsbart tak, tyvärr inte inom min budget för detta :) Allt blir ju lite kompromisser trots allt.

De två kulvertarna blir ca 45m resp ca 70m (där det är en delning mitt på den långa för ena huset)

Det jag tänkte på med tappvärmare var något i stil med:
https://www.baxi.se/produkter/utgangna- ... mevaxlare/
Det jag inte begriper riktigt är behovet av pumpen och "flow-switchen". Finns ju redan cirkulation

Ungefär hur hus och pannhus samt kulvert skulle hamna
Bild
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

tortap

#7 » 12:13:01, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ni tänkt som kulvertledning? Isolerad kulvertledning med 4 rör för värme/vv kostar lätt tusen kronor metern om inte mer. Blir det mycket billigare med bara 2 rör för värme? Isolera själv på nåt sätt?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Alexn72

#8 » 12:26:58, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde du inte kunna göra en. Slinga i serie med husen så första huset får säg 50 grader sen vidare till nästa hus som får 40grader och på så vis får låg tillbaka temperatur, du sparar slang men isoleringen blir kanske mer
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

JD400

#9 » 12:31:58, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergvärme är ju trevligt men har man egen skog, maskiner, tid och ork så är ju fliseldning en väldigt bra värmekälla så jag ifrågasätter inte det valet. Jag värmer nog ca 250-300 kvadrat varav ca 100 bara håller underhållsvärme vintertid. Halvdåligt isolerat i mellersta Dalarna.

Mitt flisförråd är 4,2x7 m i bottenyta och 5 m högt. Säg att jag kanske kan fylla 3-3,5 m högt. Det ger mig ca 100 kubik. Då räckte det för mig att flisa 3ggr/år. Körde dock året runt mer eller mindre, även för varmvatten. Det jag vill säga är att jag tror att du ska försöka räkna lite på din förbrukning och inte göra ett för litet förråd. Flisa är ju trots allt inget man vill göra varje dag. För mig tog det ungefär en halv dag att fylla förrådet när allt flöt på vilket det inte alltid gjorde. Normalt sett var vi då 3 pers och grejorna var rejäla, hyfsat moderna och ok underhållna då jag köpte in tjänsten att flisa. Flisade 2 rejält rågade traktorvagnar per gång om jag inte minns fel.

Och så klart måste man flisa oftare på vinter när det är kallt å jäkligt. Körde med torrflis där veden legat nåt år under presenning och torkat.
Senast redigerad av JD400 15:11:39, 04-02-2023, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#10 » 12:35:10, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att med 25 kubik så komner du behöva flisa mycket oftare än dina uppskattade 2-3ggr/år.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Alrik

#11 » 12:46:52, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt!

Ska göra ett liknande grej hemma hos mig i år är planen. Dock inte bestämt mig om det blir flis eller ved. Beror på hur mycket pengar jag vill lägga :lmao:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Skru'are

#12 » 15:30:55, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller placering - brandkrav - försäkring - flis - fukt. Långa kulvertar. Mycket gips.
Har du funderat på egentillverkade betongelement och tilt-up?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

paul_g (trådstartaren)

#13 » 16:05:35, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Vad har ni tänkt som kulvertledning? Isolerad kulvertledning med 4 rör för värme/vv kostar lätt tusen kronor metern om inte mer. Blir det mycket billigare med bara 2 rör för värme? Isolera själv på nåt sätt?


Tanken är 2 rörs pex kulvert. Därav varmvattenberedning i husen.

1 person gillar det här inlägget.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#14 » 16:07:20, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Jag tror att med 25 kubik så komner du behöva flisa mycket oftare än dina uppskattade 2-3ggr/år.


Intressant. Förstår hur du tänker.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

paul_g (trådstartaren)

#15 » 16:15:52, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vad gäller placering - brandkrav - försäkring - flis - fukt. Långa kulvertar. Mycket gips.
Har du funderat på egentillverkade betongelement och tilt-up?


Fuktig flis hoppas jag slippa, tanken är att inte hantera flisen alls efter man flisat.
Brandkraven är så vitt jag kan se 6m mellan byggnader vilket det blir.

Vet inte vad du menar med betongelement och tilt-up?
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se